Дана прeзeнтація є яскравим доповнeнням до трeнінгу для підлітків 《Конфлікт - мистeцтво взаємодіІ》. На слайдах міститься інформація про причини, наслідки конфлікту, стилі повeдінки в конфлікті, а також зміст та схeма 《Я-висловлювання》.
Причини сварок (коріння “ДЕРЕВА КОНФЛІКТУ”) небажання поставити себе на місце іншого; невміння поступатися; неприйняття чужої думки; нехтування правами іншої людини; прагнення домінувати; невміння слухати інших; свідоме прагнення скривдити когось з метою насолоди; нерозуміння; нещирість; схильність до поширення пліток; вживання образливих слів, прізвиськ; невміння керувати емоціями.
ПОЗИТИВНІ НАСЛІДКИ КОНФЛІКТУ Конфлікти: ослаблюють психічну напругу. показують проблеми, які мають бути вирішені. звертають увагу на те, що нам треба змінюватися. розкривають наші прагнення і бажання. з’ясовують, хто ми є, якими є наші цінності, а також допомагають нам зрозуміти іншу людину. дають можливість дізнатися правду. стимулюють активність. призводять до поліпшення якості діяльності.
СТИЛІ ПОВЕДІНКИ В КОНФЛІКТІ Конкуренція – це прагнення до обстоювання своїх інтересів на шкоду іншому. Нагадує “поведінку акули”. Пристосування – це принесення в жертву власних інтересів заради іншого. Нагадує “плюшевого ведмедика”. Компроміс – це поступка у відповідь на поступку («Я тобі, ти – мені»). Це – поведінка “лисиці”. Уникнення – це відсутність прагнення як до кооперації, так і до досягнення власної мети. Це – «стратегія черепахи». Співпраця – це вибір альтернативи, що повністю задовольняє інтереси обох сторін. Людей, які займають таку позицію, називають «мудрими совами».
Вправа “Яблучко і черв′ячок” Приклади відповідей: Конкуренція: «Зараз як упаду на тебе і розчавлю!» Уникнення: «Он, подивися, яка там симпатична груша!» Компроміс: «Ну, добре, відкуси половинку, решту залиш моїм улюбленим господарям!» Пристосування: «Така видно вже в мене доля тяжка!» Співпраця: «Подивися, на землі є вже яблука, що впали, ти їх їж, вони теж смачні!»
Схема “Я-повідомлення” точне визначення власного почуття у певній ситуації («Я відчуваю...», «Я не знаю, що і сказати...», «У мене виникла проблема...»); опис ситуації, яка викликала напруженість («Коли я бачу, що ти...», «Коли це відбувається...», «Коли я стикаюся з такою ситуацією...»); побажання щодо зміни ситуації («Я просив би тебе...», «Я буду вдячний тобі, якщо...»); прогноз подальшої взаємодії, розвитку стосунків («Тоді наші стосунки покращаться», «Я більше тебе поважатиму»).