У статті окрeслeно основні пeрeваги використання тeхніки 《оригамі》 в роботі практичного психолога із дітьми із затримкою психічного розвитку як для дитини, так і для самого фахівця. Також навeдeні зразки ідeй щодо використання виробів оригамі в роботі з дитиною.
ОРИГАМІ В КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВІЙ РОБОТІ ПСИХОЛОГА ІЗ ДИТИНОЮ ІЗ ЗПР
Неважко погодитись із тим, що створення виробів із використанням техніки оригамі є дуже важким для звичайних дітей. А що й говорити про дітей із затримкою розвитку? Однак доцільність використання саме такого напрямку роботи оправдовує себе на практиці. Враховуючи особливості психічного та фізичного розвитку, варто вводити хвилинки-ігри з оригамі з найпростіших форм на первинних заняттях, а далі завдання можна ускладнювати.
Дитина із ЗПР у віці 5-6 років часто має порушене орієнтування у просторі, погано володіє знаннями про геометричні фігури, які сприяють ефективному оволодінню математичними навичками під час освітнього процесу. Саме робота з дитиною з використанням даної техніки дуже допомагає опанувати відповідними знаннями.
Під час роботи з дитиною оперую такими поняттями: кут, сторона (ліва, права), лінія, вершина, частина тощо.
Переваги використання методу оригамі для психолога:
Для того, щоб використовувати оригамі в роботі з молодшими школярами із затримкою психічного розвитку, достатньо вмінь працювати із найпростішими техніками даного напрямку роботи. Також не потрібно шукати спеціальні матеріали для його застосування (папір завжди є під рукою) та витрачати величезний проміжок часу до його використання.
Переваги використання оригамі для дітей із ЗПР:
- безпечність;
- опанування та коригування знань про геометричні фігури;
- формування просторових уявлень дитини;
- позитивний розвиток образу власного «Я», зростання віри у власні сили;
- розвиток пізнавальних процесів: концентрації уваги, пам’яті, розвиток дрібної моторики рук, мислення;
- формування та розвиток стійкої емоційної сфери;
- активізація творчого мислення.
Ідеї щодо використання виробів оригамі в роботі практичного психолога із дитиною із ЗПР:
1) Поробки оригамі можна використовувати для подальшого творчого процесу, розвитку мовлення дитини, наприклад, розповісти історію про створену фігурку тварини;
2) Не менш цікавим для дитини може стати і розфарбовування своїх виробів. В даному разі це може мати терапевтичний ефект для неї – зняття емоційного напруження, вивільнення негативних почуттів;
3) Зробити фігурки оригамі різного розміру і з їх допомогою освоювати поняття великий, маленький середній;
4) Літачки, човники, фігурки тварин можна просто використовувати для ігор (Вправа-гра «Давай подружимось»), розвитку уявлень дитини про навколишній світ, формування уявлень про світ професій (схема оригамі «Кораблик»).
Поєднання методу оригамі з іншими напрямками артерії в корекційно-розвивальній роботі психолога з дітьми із ЗПР.
Позитивним аспектом використання методу оригамі в роботі практичного психолога з молодшими школярами із затримкою психічного розвитку є одночасний розвиток психічних процесів у поєднанні із розвитком та корекцією емоційної, особистісної сфери дитини завдяки його поєднанню із іншими напрямами арттерапії.
Оригамі поєднує в собі прийоми і форми роботи таких арт-терапевтичних напрямків: казкотерапія (казки оригамі), ігротерапія (ігри з рухомими фігурками), терапію засобами драми і лялькотерапії (розігрування сцен з ляльками оригамі, масок, і тому подібне), терапія засобами музики, терапія кольором (використовується різнобарвний папір).