Контраст та нюанс у садовому дизайніШевченко Н. Б.
Номер слайду 2
Прийоми ландшафтного дизайну. Для побудови композиції саду, а також окремо взятих рослинних та архітектурних садових композицій ландшафтні дизайнери використовують спеціальні прийоми або засоби, які допомагають зробити цю композицію гармонійною, продуманою, грамотною. Серед цих прийомів такі поняття, як баланс (він буває симетричним та асиметричним), контраст, нюанс та ритм. Сьогодні поговоримо про них.2
Номер слайду 3
Прийоми ландшафтного дизайну: симетрія та асиметрія, баланс. Людському оку приємно дивитись на збалансовані, гармонійно врівноважені види. У ландшафтному дизайні така гармонія та врівноваженість досягається шляхом збалансованості обсягів та площин правої та лівої частини (сторони) ділянки. Віссю, за допомогою якої ділянка (або композиція) ділиться навпіл, може бути напрям погляду, коли Ви знаходитесь у видовій точці. Баланс у своїй може бути як симетричним, і асиметричним.3
Номер слайду 4
Ще у Стародавньому світі було добре відомо, що симетрія – універсальний метод створення композиції. Архітектура будівель та житлових будівель заснована на симетрії фасадів, а саме ідентичності правої та лівої частини композиції щодо певної гіпотетичної осі симетрії. У природі симетричні побудови не зустрічаються, тому будь-яка композиція, побудована у цьому методі, різко виділяється у навколишньому середовищі. Симетричні композиції є ідеально збалансованими і тому справляють умиротворююче, спокійне і водночас урочисте враження.4
Номер слайду 5
5 Симетричний баланс. Як ви пам'ятаєте, симетрія притаманна регулярному саду і ясно говорить про втручання людини. Симетрична композиція як така збалансована, чітка, постійна. У симетрично збалансованому саду половина є дзеркальним відображенням інший. Симетрично збалансований сад дає відчуття надійності та порядку, гідності та величності. Однак, при зміні хоча б одного елемента симетричної композиції цей баланс порушується і відразу стає некомфортно. Втрата рослини в одній з частин саду, його неправильне або недостатнє зростання, неточне попадання або зміна кольору, що призводять до порушення симетрії, спричиняють жахливі наслідки – вся композиція саду порушується.
Номер слайду 6
Метод створення композиції, названий «Симетрія», має на увазі не лише загальне планування саду, а й вирішення окремих його частин, деталей та розміщення малих архітектурних форм. Так звані парні об'єкти - пара вазонів або карликових ялинок конічної форми по краях ганку - вдалий приклад подібної композиції. Такі пари біля входу в сад, на початку садових сходів, біля ганку, по краях садової лави здалеку привертають увагу і сигналізують про особливу значущість зазначених куточків саду. Як парні об'єкти прийнято використовувати об'єкти високої декоративної якості. Наприклад, карликові хвойні, формовані та стрижені рослини, хости та рододендрони у вазонах, скульптуру, посадковий матеріал дерев та чагарників вищої категорії якості.6 Парні вазони біля входу
Номер слайду 7
Асиметричний баланс. Однак, баланс, що дозволяє насолоджуватися красою ландшафту, може створюватися не лише за допомогою симетрії. Адже якщо Ви подивіться на природні об'єкти, то ніякої симетрії там не знайдете, проте, почуваєтеся Ви в цей момент комфортно і ніякого дисбалансу не спостерігаєте, і навіть навпаки, милуєтеся врівноваженою картинкою.7
Номер слайду 8
Асиметричні композиції, тобто побудовані на методі «асиметрія», розділені на дві половини гіпотетичної серединної віссю, мають нерівнозначні, різні праву і ліву половини. Однак і такі композиції можуть бути гармонійними (красивими). Для цього композиція має бути врівноваженою щодо цієї серединної осі таким чином, щоб права та ліва половини привертали однакову кількість уваги спостерігача.8 Асиметрична рівноважна композиція
Номер слайду 9
Отже, асиметрична композиція також може бути врівноваженою, збалансованою та приємною погляду. При цьому картинка не змінюється кардинально при зміні чи зникненні одного з елементів композиції. Асиметрична композиція складніша у виконанні, адже врівноваженість тут досягається суто візуально, шляхом додавання розташованих по різні боки від осі погляду об'ємів і площин. Асиметрія більш тонка та цікава. Врівноваженість тут часто досягається суто інтуїтивно, шляхом довгого і ретельного розгляду композиції, що виходить, додавання до неї або виключення з неї якихось об'єктів. В одному (навіть невеликому) саду можна з успіхом користуватися обома прийомами для отримання збалансованої картинки: і симетрією, і асиметрією.
Номер слайду 10
Прийоми ландшафтного дизайну: контраст та нюанс. Ще одним прийомом побудови цікавої композиції саду є вміле використання контрастів та нюансів. Контрастним називається поєднання досить сильно відрізняються за однією або декількома характерними ознаками (формою, кольором, фактурою і т.п.) об'єктів. Нюансним ж, навпаки, поєднання об'єктів, якщо різницю між ними незначне, яке можна розглянути лише з близької відстані.10
Номер слайду 11
Як можна використовувати прийоми контрасту та нюансу в саду?Застосування контрастів широко у ландшафтному дизайні. Контраст завжди привабливий, змушує спостерігача розглядати об'єкти та шукати відмінності. Тому дизайнери використовують контрасти, щоб привернути увагу до того чи іншого об'єкту саду. Наприклад, на тлі зеленого листя чагарників кущ із строкатим або яскравим забарвленням листя, безсумнівно, приверне увагу.11
Номер слайду 12
Тому, якщо потрібно акцентувати увагу на таких декоративних якостях рослини, правильно її «подати», то розташувати її потрібно на тлі звичайних рядових зеленолистих рослин. Або високе колоноподібне дерево на тлі розлогих і нижчих кулястих форм також приверне увагу. Або яскравий квітник на спокійному зеленому тлі газону. Контрастними можуть бути лінії саду. Наприклад, пряма лінія доріжки та вигнутий квітник біля неї, альтанка або брукований майданчик правильної геометричної форми та вигнута доріжка з пейзажною композицією. Контрастними можуть бути зони саду. Так, якщо на світлу сонячну галявину Ви потрапляєте із затіненої частини саду, то вона здається ще радіснішою та світлішою. Також парадна та більш регулярна частина саду часто контрастує з більш пейзажною основною частиною12
Номер слайду 13
Контрасти потрібно використовувати в саду вміло, не перевантажуючи ними ландшафт, інакше можна отримати зворотний ефект, що відштовхує і неприємний оку - дисгармонію. Однакова контрастна композиція має бути в єдиному екземплярі, адже в цьому її цінність. Нюансні поєднання м'якіші і зрозуміліші, комфортніші погляду, їх часто розташовують у зоні умиротворення, в зоні відпочинку. Приклад нюансного поєднання – композиція із хвойних рослин із різними відтінками зеленої хвої, монохромні квітники тощо.13 Нюансні поєднання м'якіші і зрозуміліші, комфортніші погляду, їх часто розташовують у зоні умиротворення, в зоні відпочинку. Приклад нюансного поєднання – композиція із хвойних рослин із різними відтінками зеленої хвої, монохромні квітники тощо. Гра з контрастами та нюансами допомагає зробити сад пропорційнішим. Так, наприклад, якщо у Вас є невелика водойма, і Ви оточите її високими кущами, вона буде здаватися ще меншою, а відповідні багаторічники допоможуть зробити її ширшою і більшою.
Номер слайду 14
Прийом ландшафтного дизайну. Ритм. Ритмом у ландшафтному дизайні прийнято називати повторення деяких садових елементів через певну відстань кілька разів. Цей прийом дозволяє хіба що «оживити» сад, надати йому рух.14
Номер слайду 15
Відбувається це, тому що елементи, що повторюються, змушують погляд ковзати по них, відводячи погляд і як би «заманюючи» нас рухатися в потрібну сторону. Як однакові елементи можуть виступати рослини, композиції, квітники, архітектурні форми. Покрокова доріжка є прикладом використання ритму в дизайні саду.15
Номер слайду 16
ВПРАВА 1: Придумайте та замалюйте композицію: • симетричну; • асиметричну; • симетричну та асиметричну одночасно16
Номер слайду 17
ВПРАВА 2: Придумайте та замалюйте ландшафтні композиції, побудовані за допомогою методів: • контрасту;• нюанси;• одночасного контрасту та нюансу.17