Одним із методів навчання, що нині користується популярністю, є кроссенс. Це головоломка, що складається з дев'яти зображень, пов'язаних між собою. Пропоную презентацію, де подаю інформацію про кроссенс, а також кілька власних розробок.
Кроссенс (перетин значень) – асоціативна головоломка або ребус, асоціативний ланцюжок, що складається з дев'яти картинок. Зображення розташовують так, що кожна картинка має зв'язок із попередньою і наступною, а центральна поєднує за змістом зразу декілька картинок. Завдання того, хто розгадує кроссенс - знайти асоціативний зв'язок між сусідніми (тобто тими, що мають спільний бік) картинками. Зв’язки в головоломці можуть бути і поверхневими, і глибокими.
1. Визначити тематику(загальну ідею).2. Вибрати 8-9 елементів (образів), що мають відношення до теми. 3. Знайти зв'язок між елементами. 4. Визначити послідовність елементів за типом зв’язку «хрест» і «основа». 5. Сконцентрувати значення в одному елементі (центр – 5-й квадрат). 6. Виділити відмінні риси, особливості кожного елемента.7. Підібрати картинки, що ілюструють вибрані елементи (образи). 8. Замінити вибрані прямі елементи (записані образи) і асоціації непрямими, символічними картинками. Алгоритм створення кроссенсу
при формулюванні теми і мети уроку; при вивченні нового матеріалу, в якості постановки проблемної ситуації;при закріпленні і узагальненні вивченого матеріалу;при підведенні підсумку роботи на уроці, включити як рефлексію;урок-кроссенс;як творче домашнє завдання;характеристика героїв;біографія автора;творчість автора (назви книг зашифрувати у малюнках, а пов’язати часом творення). Використання кроссенсу на уроці
Кроссенс до твору «Кава з кардамоном» Йоанни Ягелло. Тлумачення2, 4, 6, 8 картинки - звичайні ребуси. Це імена героїв (2 - Лінка, 4 - Адріан, 6 - Наталія, 8 - Кася). 1 - кохання, 2 - Лінка, 3 - дружба, 4 - Адріан, 5 - сім'я, 6 - Наталія, 7 - малювання, 8 - Кася, 9 - навчання. Діти повинні пояснити зв'язок за схемою: 1-2, 2-3, 3-6, 6-9, 9-8, 8-7, 7-4, 4-1 та 5-2, 5-6,5-8, 5-4.
Кроссенс до твору «Конрад, або Дитина з бляшанки» Крістіне Нестлінґер. Тлумачення1-2 – австрійська письменниця для дітей, 2-3 – пише та ілюструє книги, 3-6 – малює свою дочку Фредеріку, книга «Рудоволоса Фредеріка» (1970 р.), 6-9 – «Діти з підземелля» (1971 р.), 9-8 – «Геть огіркового короля» (1972 р.), 8-7 – «Лети, колорадський жук» (1973 р.), 7-4 – «Конрад, або Дитина з бляшанки» (1975 р.), 4-1 – книгу читають в Австрії, популярна й поза її межами. Зв’язок 5-2, 5-6, 5-8, 5-4 просто пояснити. Під номером 5 ребус – Нестлінґер.
Кроссенс до твору «Крадійка книжок» Маркуса Зузака. Тлумачення1-2 – події відбуваються в Німеччині на залізниці, 2-3 – героїня потрапляє на Небесну вулицю, 3-6 – там грає футбол, 6-9 – разом з Руді, що мешкає в будинку під номером 35, 9-8 – разом вони крали яблука і книги, 8-7 – книги Лізель читала у підвалі, 7-4 – у підвалі ховалися всі під час бомбардування, 4-1 – бомбардування в Німеччині, війна. Під номером 5 – Лізель Мемінгер.
Кроссенс до твору «Алхімік» Пауло Коельйо. Тлумачення1-2 – біля старої церкви головний герой спав з вівцями, 2-3 – старий король хотів за свою інформацію частину овець, 3-6 – король спонукав героя до подорожі, першою на шляху була Африка, 6-9 – в Африці зустрівся з англійцем, 9-8 – разом вирушили до пустелі, 8-7 – пустелею до пірамід, 7-4 – біля пірамід дізнається, де скарб, 4-1 – скарб під платаном біля старої церкви.