Тема. Джозеф Редьярд Кіплінг «Балада про Схід і Захід». Протистояння і примирення Сходу і Заходу в баладі.

Про матеріал

Тема. Джозеф Редьярд Кіплінг «Балада про Схід і Захід».

Протистояння і примирення Сходу і Заходу в баладі.

Ідеї миру і дружби. Антитеза у творі.

Динаміка образів головних героїв .

Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях письменника;

допомогти розкрити філософський зміст вірша;

розвивати навички аналізу тексту, вчити робити узагальнення й висновки;

розвивати вміння учнів визначати жанрові ознаки твору;

розвивати навички складати характеристику героїв за авторським текстом;

розвивати творчу уяву, логічне мислення;

допомогти сформулювати актуальність головної думки твору для сучасників;

сприяти вихованню загальнолюдських цінностей, прагнення до взаєморозуміння і толерантності.

Обладнання: портрет Р.Кіплінга; словник уроку; презентація «Біографія письменника»; матеріал до творчої роботи «Риси характеру героїв, що приводять їх до взаємоповаги і дружби»; схема хронотопічного аналізу тексту; таблиця порівняльного аналізу «Схід-Захід»;відео «Пісня «Схід і Захід».

Тип уроку: уроку вивчення нового матеріалу

Перегляд файлу

 

Тема.  Джозеф Редьярд  Кіплінг «Балада про Схід і Захід».

Протистояння і примирення Сходу і Заходу в баладі.

Ідеї миру і дружби.  Антитеза у творі.

Динаміка образів головних героїв .

 

 Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях письменника;

допомогти розкрити філософський зміст вірша;

розвивати  навички аналізу тексту, вчити робити  узагальнення й висновки;

розвивати вміння учнів визначати жанрові ознаки твору;

розвивати навички складати характеристику героїв  за авторським текстом;

розвивати творчу уяву, логічне мислення;

допомогти сформулювати актуальність головної думки твору  для сучасників;

сприяти вихованню загальнолюдських цінностей, прагнення до взаєморозуміння і толерантності.

Обладнання: портрет Р.Кіплінга; словник уроку; презентація «Біографія письменника»; матеріал до творчої роботи  «Риси характеру героїв, що приводять їх до взаємоповаги і дружби»;  схема хронотопічного аналізу тексту; таблиця порівняльного аналізу «Схід-Захід»;відео «Пісня «Схід і Захід».

Тип уроку: уроку вивчення нового матеріалу

  Людина живе на землі

не тільки заради  свого власного щастя.

Вона повинна зрозуміти

великий закон людяності. 

В. Гладстон

                                               Хід уроку

І.Організаційний момент

Прослуховування фрагменту пісні О. Ільїних «Ми єдині з тобою»

- Як ви думаєте, про що ми будемо говорити на уроці?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Так, про дружбу, мир, любов, Схід і Захід. І сьогодні на вас чекає зустріч з письменником, творчість якого вам уже частково знайома. Це - Редьярд Кіплінг – англійський письменник , поет, лауреат Нобелівської премії.

ІІІ. Презентація «Життєвий і творчий шлях Р.Д. Кіплінга»

Коментування вчителя слайдів презентації

Підсумок розповіді про письменника:

   Ім’я англійського письменника, лауреата Нобелівської премії Р.Кіплінга тісно пов’язане  з Індією – далеким дивовижним  світом, куди вирушають його мужні і невтомні герої – прості солдати, відважні мореплавці – усі ті, хто живе за девізом: «Боротися, шукати, знайти і не здаватись!» Незважаючи на смертельну небезпеку, яка чатує на них щомиті, ці лицарі духу не вагаючись жертвують собою, бо служать єдиному для них богу – великій британській імперії.

Та минув час, колишні колонії Англії здобули незалежність,а читачі знову і знову звертаються до дивних, чудових творів Р.Кіплінга.

За плечима письменника багато доріг Європи і Америки, й Африки. Та Індія вабила Редьярда найбільше, вона була його любов’ю і біллю.

Кіплінг намагається довести співвітчизникам, що їх місія – нести індійцям цивілізацію білої людини, адже атмосфера Сходу дуже часто була незбагненною для англійських солдат.

 

ІV. Робота за змістом епіграфа

V. Оголошення теми і  завдань уроку

-         Визначте, про що ми будемо говорити сьогодні  на уроці.

 

VІ. Сприйняття й засвоєння  навчального матеріалу

      1.Вступне слово учителя

Загалом Схід, його докорінна відмінність від західної цивілізації,  особливості взаємин людини ц природі на Сході, східна філософія – улюблені теми Кіплінга. Спостерігаючи життя Індії зсередини, письменник зауважував особливу силу Сходу, засновану на суворому дотриманні одвічних традицій і моральних настанов ,неймовірну близькість людини до природи, велику віру індійців не стільки в розум, скільки в інтуїцію. Відчуття різниці між Сходом і Заходом Кіплінг, завдяки прекрасному знанню Індії і своєму великому таланту, і доніс до західного читача. Але не тільки це. Письменнику вдалося показати ті риси характеру, однаково притаманні як європейцям, так і азіатам, що повинні привести їх до взаємоповаги і дружби. Один із таких творів – широко відома «Балада про Схід і Захід» (1889).

2. Історія написання балади

Балада написана у стилі так званих «прикордонних балад», характерних для англійської літератури. (Насамперед це балади епiчного характеру. У них знайшли вiдбиття народнi  тлумачення  iсторичних подiй,   зокрема   феодальних    воєн    мiж    Англiєю    й Шотландiєю  (так званi прикордоннi балади).

Вперше надрукована  у грудні 1889 році.

В основу балади покладений реальний випадок, що стався на північно-західному кордоні Британської Індії,а точніше – на індійсько-афганському. І хоча  більшість географічних назв та імен була змінена,достовірність подій збережена. Давайте послухаємо,як звучить ця красива історія в баладі.

3.Знайомство з текстом «Балади про Схід і Захід». Виразне читання балади вчителем

4.Глосарій

Резальдар – командир тубільного кавалерійського ескадрону.

Королева – королева Вікторія,роки правління якої ( 1837- 1901) були добою

                    найвищої могутності Британії

Форт – велике укріплення зовнішньої лінії оборонних споруд фортеці

5. Аналіз балади

                                                      І блок

-Яке ваше враження твору?

- Про що цей твір?

- Що ви зрозуміли з твору? Що не зрозуміли?

- Які світи зображені у творі?

Хронотопічний аналіз твору

                                                       ІІ блок

- Чому автор зазначає, що Схід і Захід не можуть зійтися разом?

( в ході аналізу укладається таблиця «Схід-Захід»)

Захід

Схід

Територія

Цивілізація

Чоловіче начало - інь

Жіноче начало - янь

Матерія

Дух

Раціоналізм

Інтуїція

В центрі - деталь

В центрі - ціле

Прихильник індивідуалізму

Прихильник колективізму

Знає «Як»

Знає «Для чого»

Вміє жити

Вміє помирати

 

ІІІ блок

-         Назвіть головних героїв балади.

-         Якими постають Камаль і полковничий син?

-         Які деталі допомагають уявити героїв?

-         Скільки разів Камаль подарував полковничому сину життя?

-         Чому він не вбив його відразу?

-         На який рівень переходить протистояння головних героїв?

-         Чому Камаль віддає полковничому сину лошицю?

-         Які речі дарує йому ще?

-         Чому це «вуздечка,сідло і срібні два стремена»?

-         Як вчинив у відповідь полковничий син?

-         Що наказує Камаль своєму сину?

-          Як саме давали клятву герої?

-         Чому на «солі і кислих хлібах»?

-         Чому полковничий син не дозволяє своїм воякам вбити сина Камаля?

 ( в ході аналізу укладається цитатна характеристика головних

           героїв балади)

Камаль                                                                   Полковничий син

Втік на заколотний кордон                                 водить дозорців загін

Вкрав лошицю                                                      юний

Його путь – нічного туману шлях                      вершник

Смеркне – проскаче                                             жене коня

На ранок – промчить                                           без вагань

Злодій                                                                    мов солдат

Втікач

Погляд його горів

Справжня людина

                                        ----------«Нас двоє сильних»--------

6. Композиція  і символіка балади

- Скільки частин можна виділити у баладі? ( Три, 1 і 3 – обрамлення, які

  розпочинають і закінчують баладу; у першій частині проблема піднімається)

- Простежимо образи Сходу і Заходу в першій  і у заключній частині.

- Яка композиція другої  частини?  ( експозиція - відсутня, зав’язка - Камаль украв лошицю; розвиток дії –полковничий син наздоганяє Камаля; кульмінація – словесна перепалка, розв’язка – вороги стають друзями, висловлюється головна думка, підсумок)

Підсумок: балада має кільцеву композицію. Рядки з початку балади повторюються в кінці. Весь твір – ніби відповідь на головне питання. Зіткнення двох ворогів – представників двох цивілізацій – Заходу і Сходу змальовано не як протистояння цивілізації і дикунства, а  як сутичку двох рівних противників, двох вовків із різних зграй ( «вовк вовка перестрів»)

- Прослідкуємо зміну символів:

«Прудконогий шакал»

«Нагодуй звірину»

Собаки

Пес

«Вовк вовка перестрів…»

«Справжня людина ти…»

Брати кровні («поклялись на крові,вогні, землі»)

7. Культурологічна лінія. Зв’язок з міфологією

Порівняння воїна з вовком сягає своїм корінням індоєвропейської міфології. Вовк – істота наближена до бога. Так, у скандинавській міфології вовк співвідноситься  з ватажком бойової дружини  або з богом війни. У останній якості вовк виступає і у давньогерманській традиції. Вовк супроводжує бога Одіна. До цієї групи архетипів належить і порівняння війська , військового загону із вовчою зграєю. У індійському епосі «Махабхарата» Біхам також представлений в образі воїна-вовка.

 

Можливо, архаїчні корені образної системи підказали Кіплінгу найбільш відповідний у цьому випадку жанр – баладу, яка є однією з найдавніших форм європейського фольклору і літератури.

8. Теорія літератури

Бала́да (фр. ballade, від прованс. ballar — танцювати)  жанр ліро-епічної поезії фантастичного, історико-героїчного або соціально-побутового характеру з драматичним сюжетом.  Первісно — танцювально-хорова пісня середньовічної поезії Західної Європи з чіткою строфічною організацією.

Головні ознаки балади:

· віршований, ліро-епічний твір;

· зосередження уваги на моральних проблемах;

· напружений сюжет;

· легендність та фантастичність;

· драматична, часто несподівана розв'язка;

· присутність оповідача;

· використання діалогів і повторів;

· невеликий обсяг.

VІІ. Узагальнення вивченого матеріалу

-       Що автор хотів донести читачу?

-       У яких словах він втілив головну думку?

-       В чому полягає актуальність балади? Чи є зміст твору(головна думка) Р. Кіплінга, англійського письменника 19 століття,  актуальною для нас, українців 21ст.?

Кращі людські якості – хоробрість, сила, гострий розум,щедрість , доброта, взаємоповага, взаєморозуміння – інтернаціональні. Автор не протиставляє представників різних цивілізацій Сходу (Камаля) і Заходу (Полковничого сина), а змальовує сутичку двох рівних і достойних  противників.

Р. Кіплінг зумів піднятися до високого гуманістичного осмислення їдеї примирення Сходу і Заходу, ідеї миру і дружби.

 

VІІІ.  Домашнє завдання: Підготувати  письмову відповідь на питання:      «Що, на твою думку,  може зупинити війну?»

 

docx
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
24032
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку