Чи замислювались ви, які цілі та завдання ставить перед собою вчитель перед тим, як увійти у клас? Як вони пов’язані між собою? І як перевірити, чи досягаються поставлені цілі? Над цими питаннями міркував ще у 50-х роках XX століття професор педагогіки Чиказького університету Бенджамін Блум. Намагаючись звести до єдиної системи набір розрізнених цілей і завдань, Блум створив теорію, яка ось уже шостий десяток викликає бурхливі суперечки й обговорення.
Бенджамін Блум відомий як автор унікальної системи алгоритмів педагогічної діяльності . Запропонована ним теорія, або "таксономія ", розділяє освітні цілі на три блоки: когнітивну, психомоторну і афективну. Простіше кажучи, ці цілі можна позначити блоками "Знаю ", " Творю " і " Вмію ". Тобто, школяреві пропонують не готове знання, а проблему. А він, використовуючи свій досвід і знання, повинен знайти шляхи вирішення цієї проблеми.
Таксономія навчальних цілей. Основні категорії навчальних цілей. Визначення Що робить учень?Знання Я запам’ятав навчальний матеріал і можу повторити. Реагує, сприймає, згадує, упізнає Розуміння Я пояснюю н. м. та відтворюю іншим способом. Пояснює, перекладає, показує, інтерпретує Застосування. Я використовую н.м. так як мені показали або в нових ситуаціях. Запам'ятовування специфічної інформації Аналіз Я виділяю частини цілого, я встановлюю зв’язки між частинами, знаходжу помилки в послідовностях. Розуміння змісту заданого матеріалу незалежно від іншого Синтез Я вмію комбінувати частини, щоб створити нову цілісність. Комбінує, поєднує, складає, творить Оцінка Я оцінюю новий матеріал, власні знання, дії та думки. Оцінює, обговорює
Кубування Вчитель проводить учнів крізь процес «Кубування», пропонуючи їм викласти усно або на папері власні думки на задану тему протягом короткого періоду часу (2 - 3хв). Вказівки на гранях куба є наступними: Опишіть це (Розглянути уважно об’єкт, що бачите, визначте колір форми та розміри). Порівняйте це (На що це схоже, від чого це відрізняється). Встановіть асоціації (Про що це змушує вас думати? Що спадає вам на думку в зв'язку з цим? Це можуть бути схожі і не схожі речі, місця, чи люди. Проаналізуйте це (Скажіть, яким чином це зробити. Вам не обов'язково це знати. Ви можете це вигадати). Знайдіть застосування цьому (Яким чином це може бути застосовано?). Запропонуйте аргументи ЗА або ПРОТИ цього (Займіть певну позицію. Використовуйте повний діапазон аргументів: від логічних до безглуздих).
Назви. Передбачає відтворення знань. Це найпростіші питання. Учневі пропонується просто назвати предмет, явище, термін. Наприклад, "Назвіть головних героїв казки. Що ви знаєте про іменник? Назви моря, які є в Україні." Даний блок можна урізноманітнити варіативними завданнями, які допомагають перевірити знання по темі. Наприклад, використовуючи Куб Блума на уроках в блок "Назви" можна включати завдання на знання термінів та правил.
Чому. Цей блок питань дозволяє сформулювати причинно-наслідкові зв'язки, тобто описати процеси, які відбуваються з зазначеним предметом, явищем. Наприклад: Чому Світовий Океан потребує нашої допомоги? Чому люди не можуть жити без рослин? Чому плакали дід і баба коли мишка розбила яєчко?
Поділися Питання цього блоку призначені для активації розумової діяльності учнів, вчать їх аналізувати, виділяти факти і слідства, оцінювати значимість отриманих знань, акцентувати увагу на їх оцінці. Питанням цього блоку бажано додавати емоційне забарвлення. Тобто, сконцентрувати увагу на відчуттях і почуттях учня, його емоціях, які викликані даною інформацією. Що ти відчуваєш коли знищують тварин?
Критично мислити це: Проявляти допитливість;Використовувати дослідницькі методи;Ставити перед собою питання;Здійснювати планомірний пошук відповідей;Розкривати причини і наслідки фактів;Сумніватися в загальноприйнятих істинах;Формулювати власну точку зору і відстоювати її логічними доказами;Дослухатися до аргументів опонента та правильно їх осмислювати.