Мета і завдання проекту: Проект спрямований на реалізацію моделі школи, що керує знаннями; являється інструментом, що дозволяє виміряти якість освіти, що має особистісне спрямування. Мета проекту:ефективне відстеження стану освіти, аналітичне узагальнення результатів діяльності, розробка прогнозу і забезпечення розвитку навчального закладу. Завдання проекту:визначення якості навчальних досягнень учнів, з’ясування динаміки їх змін, вивчення зв’язку між успішністю учнів та соціальними умовами їх життя, а також організацією навчально-виховного процесу та рівнем кваліфікації педагогів;встановлення і нагромадження даних про фізичний, психічний, соціальний та духовний розвиток учнів і встановлення проблем їхнього особистісного розвитку
Актуальність та обґрунтування вибраної теми: Аксіомою сьогодення є твердження про те, що немає якісного управління без якісного моніторингу. Якісна освіта вважається сьогодні міжнародною спільнотою як одна з необхідних умов успішного розвитку будь-якої країни, фактором, що визначає її економічний розвиток, конкурентноспроможність і самостійність. На певному етапі навчально-виховного процесу виникає потреба у впливові на окремі аспекти якості освіти в навчальному закладі. Цю функцію виконує моніторинг, що передбачає безупинне, тривале спостереження за навчальним процесом та управління ним. Одним із найважливіших показників якості освіти в навчальному закладі є рівень навчальних досягнень.
ІІ. Механізми впровадження у практику роботи: Освітній моніторинг – це цілеспрямоване, спеціально організоване безперервне стеження за функціонуванням і розвитком освітнього процесу та його окремих елементів із метою своєчасного ухвалення управлінських рішень. Контроль дає позитивні результати тоді, коли охоплює всі сторони педагогічного процесу, коли здійснюється партнерство керівників шкіл, учителів і вихователів, спрямоване на кінцевий результат. Тому результативність роботи вчителів тісно пов’язується з результатами рівня навченості учнів. Для проведення моніторингу навчальних досягнень учнів у нашому НВК створено Положення про моніторинг, яке регламентує порядок, процедуру і форми проведення контролю за якістю навчально-виховного процесу на рівні НВК у вигляді моніторингових досліджень. Внутрішкільний моніторинг передбачає збирання (первинні дані), аналіз та оцінку якості освіти, зберігання (створення і ведення бази даних), прогнозування та розробку рекомендацій щодо корекційної роботи.
ІІ. Механізми впровадження у практику роботи: Моніторингові дослідження проводяться спеціальною групою аналітиків – моніторинговою групою, яка входить у структуру науково-методичної ради школи. Положення узгоджується науково-методичною радою НВК та затверджується на засіданні педагогічної ради. Організаційно-методичні заходи включають визначення: Напрямів дослідження (наприклад, моніторинг адаптаційних процесів при переході з початкової школи в основну, моніторинг навчальних досягнень учнів випускних класів (результати ДПА), робота з обдарованими дітьми, моніторинг діяльності вчителів, що атестуються, моніторинг стану викладання предметів і т.д.)Методів збору інформації ;Способів вибірки;Визначення критеріїв оцінювання;Періодичності збору інформації;Форми представлення даних;Створення технології обробки результатів моніторингу;Відповідальних осіб;Способів оприлюднення інформації.
ІІ. Механізми впровадження у практику роботи: Моніторинг у нашому закладі відстежує:1) управлінську діяльність та її результати — розвиток навчального та виховного процесів у закладі та підвищення рівня самоорганізації адміністрації НВК;2) управлінську діяльність адміністрації НВК; результат цієї діяльності — висока якість роботи вчителів;3) управлінську діяльність вчителів у навчально-виховному процесі; результат — рівень знань учнів і самоорганізації вчителів;4) діяльність учнів і самоуправління процесом засвоєння знань. Результат — рівень та якість засвоєння змісту навчання і спроможності учнів застосовувати засвоєні знання для адаптації в навколишньому середовищі.
Досвід впровадження: Для проведення моніторингу навчальних досягнень учнів використовуються такі показники : Результати досягнень учнів за попередній рік; Результати стартового контролю; Проміжні результати в середині першого семестру (контрольна робота, тематичне оцінювання або результати терміну); Бал за перший семестр; Проміжні результати контролю в середині другого семестру; Бал за другий семестр; Бал за рік; Результати ДПА у випускних класах.
Досвід впровадження: Корекційна робота за результатами моніторингу включає складання індивідуальних корекційних програм для учнів, в яких необхідно: Враховувати проблеми учня в засвоєнні навчального матеріалу з даної теми, рівень сформованості спеціальних, загальних навчальних умінь і навичок;Спланувати реальні перспективи підвищення рівня його навчальних досягнень у результаті проведеної корекції;Визначити тимчасові рамки корекції з даної теми;Визначити види і форми роботи, послідовність їх виконання.
Досвід впровадження: Управлінський моніторинг щодо вивчення неадекватності рівня здібностей учнів рівню їхньої навченостіПІБ учнів, які знизили свій рівень. Клас Рівень здібностей Рівень навченості Предмети. УчителіРезультат роботи. З керівником МОЗ психологом. З учнем. З батьками. З класним керівником. К/п. П/д. ББВ/р. Б; По у/п. П/рІн/р. БКп – консультація педагога;Б – бесіди;В/у – відвідування уроків;К/п – календарне планування;Поу/п – поурочне планування;Ін/р – індивідуальна робота;П/д – психологічна діагностика;П/р – психологічні рекомендації ;В/р – виховна робота.
Підсумки моніторингу1. Підсумки моніторингу підводяться двічі на рік (за результатами семестру, навчального року). 2. Підсумки моніторингу узагальнюються у схемах, діаграмах, висвітлюються в аналітично-інформаційних матеріалах.3. Дані моніторингу можуть використовуватись для обговорення на засіданнях предметних кафедр, нарадах при директору, засіданнях науково-методичної ради , педрадах. 4. За результатами моніторингу розробляються рекомендації, приймаються управлінські рішення щодо планування та корекції роботи.
Циклограма діяльності класного керівника щодо вивчення неадекватності рівнів здібностей учнів рівням їхньої навченостіУчень знаходиться під контролем класного керівника до проходження другого етапу контролю. 1. Робота з учнем: Вивчення списку учнів, які знизили рівень показників по-чаткового й стартового контролю;Аналіз стану здоров,я цієї категорії дітей і кількість пропущених уроків;Бесіда з лікарем.2.Індивідуальна робота: Індивідуальні бесіди з учителями, з предметів яких учні знизили рівень навченості, з метою виявлення можливих причин;Індивідуальна бесіда з батьками;Індивідуальна бесіда із психологом.3. Відображення результатів: Висновок і складання плану дій щодо усунення причин зниження (фіксується в карті обліку корекційної роботи);Інформація на нараді при заступниках директора щодо проведення корекційної роботи та її наслідків.
Циклограма діяльності психолога щодо вивчення неадекватності рівнів здібностей учнів рівням їхньої навченості1. Робота з учнем: Вивчення списку учнів,що знизили рівень навченості;Індивідуальна бесіда з учнем щодо виявлення причин зниження рівня навченості;Діагностика відставання.2. Робота з батьками:бесіда з батьками;виявлення сімейного стану;рекомендації батькам.3. Робота з учителем: бесіда з педагогами;надання рекомендацій у карті обліку;аналітична робота.4. Відображення результатів моніторингу в аналітичних матеріалах за результатами семестрів та року.
Циклограма діяльності керівника МО щодо вивчення неадекватності рівнів здібностей рівням навченості учнів. Аналіз-корекція: вивчення списку учнів, що знизили рівень навчання;вивчення списку вчителів, з предметів яких учні знизили рівень навченості;індивідуальна бесіда з учителями-предметниками щодо виявлення причин зниження учнем рівня навченості;аналіз стану шкільної документації (журналів, поурочних планів, зошитів для контрольних робіт, робочих зошитів) учителя-предметника;відвідування уроків із метою виявлення індивідуального підходу до учня;корекційні контрольні завдання;розгляд питання на засіданні МО;висновки, пропозиції й звіт заступникові директора. Керівнники МО складають плани для аналізу корекційної роботи з учнями під час етапу проміжного контролю
Циклограма діяльності заступника директора щодо вивчення неадекватності рівнів здібностей учнів рівням навченості учнів. Діяльність заступника директора: вивчення списку учнів, що знизили рівень навченості;визначення списку вчителів, з предметів яких учні знизили рівень навченості;розподіл завдань з аналізу вивчень рівнів здібностей і навченості учнів за циклограмами діяльності:класному керівникові;психологу;керівникові МО;індивідуальні консультації й бесіди з класними керівниками, керівниками МО, психологом;індивідуальна робота з учнями та їх батьками (в особливих випадках);аналіз карти обліку корекційної роботи з учнем і зведення відомостей, наданих класними керівниками, керівниками МО і психологам у карту управлінського моніторингу;відображення результатів моніторингу в аналітичних матеріалах за результатами семестрів і року.
За результатами моніторингових досліджень навчальних досягнень учнів з предметів базового компоненту можна побудувати діаграми порівнянь навчальних досягнень учнів на кожному етапі вивчення навченості учнів та прийняти управлінське рішення з метою активізації роботи школи, направленої на підвищення рівня навчальних досягнень учнів, удосконалення системи роботи з учнями з початковим рівнем компетенції, залучення до навчання учнів, які припинили навчання.
ІІІ. Висновки, рекомендації, пропозиції Впровадження проекту «Моніторинг якості освіти» у нашому навчальному закладі дало можливість:сформувати банк даних про навчальні досягнення класів, паралелей, кожного учня, про роботу кожного вчителя, роботу вчителів у методичних об’єднаннях;уся інформація систематизується, обробляється на комп’ютерах і подається у зручному для аналізу вигляді;простежити якість знань учнів з будь-якого предмету, виявити кращі результати в роботі, звернути увагу на тих вчителів, які навчають дітей на посередньому рівні;адміністрації школи внести корекцію в розподіл годин варіативної складової навчального плану на наступний навчальний рік;визначити фактори, які найкраще впливають на інтелектуальний розвиток учнів та з’ясувати наявні в навчальному закладі тенденції;вчителям визначити домінуючі здібності кожного учня, їх співвідношення у кількісному показнику, що переважають над середніми показниками закладу.