ТЕМА ПРОЕКТУ: КВІТИ – СИМВОЛИ УКРАЇНИ. ТИП ПРОЕКТУ: ТВОРЧИЙ, ГРУПОВИЙ. ПРОБЛЕМА: ЗБЕРЕЖЕННЯ РОСЛИН ЗЕМЛІ. МЕТА: СПРИЯТИ УСВІДОМЛЕННЮ УЧНЯМИ ПОТРЕБИ ЗАХИСТУ ЗЕЛЕНИХ НАСАДЖЕНЬ; ВЧИТИ УЧНІВ САМООРГАНІЗОВУВАТИСЬ, ПЛАНУВАТИ СВОЇ ДІЇ;УЗАГАЛЬНЮВАТИ РЕЗУЛЬТАТИ РОБОТИ; ШУКАТИ РІЗНІ ДЖЕРЕЛА ІНФОРМАЦІЇ. ВЧИТИ УЧНІВ ПРАЦЮВАТИ В ГРУПАХ, ПРИЙМАТИ ПРАВИЛЬНЕ РІШЕННЯ.РОЗВИВАТИ МОВЛЕННЯ, УЯВУ, ТВОРЧІСТЬ, СПОСТЕРЕЖЛИВІСТЬ. ВИХОВУВАТИ ЛЮБОВ ДО ПРИРОДИ, ДО БАТЬКІВЩИНИ. ВИХОВУВАТИ КУЛЬТУРУ ПОВЕДІНКИ УЧНІВ, ПЕРЕКОНАТИ ЇХ В ТОМУ, ЩО ЕКОЛОГІЧНИЙ СТАН НАВКОЛИШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ЗАЛЕЖИТЬ ВІД КОЖНОГО ГРОМАДЯНИНА.
Завдання проекту: -ознайомлення з рослинною символікою українського народу; -бережне відношення до історії та народних традицій ; -залучення учнів до оздоровлення довкілля; -зовнішнє озеленення школи; -створення книжечки «Рослини-символи України в прислів‘ях, приказках, загадках, віршах,казках, легендах». - дбати про екологічну культуру учнів. Очікувані результати: Знання традицій,звичаїв,обрядів українського народу,пов “язаних із рослинною символікою України. Участь в озелененні довкілля та пришкільної території. Створення книжечки “Квіти- символи України”. Час реалізації: літо - осінь.
План виконання проекта. Обговорити в класі ідею проекта. Розділити клас на творчі групи, розподілити обов`язки. За допомогою вчителя виявити джерело інформації. Скласти план виготовлення книжечок. Підготувати малюнки, фотографії із зображенням квіткових рослин. Визначити час для презентації данного проекта.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ГРУП Клас ділиться на шість груп. Для кожної групи визначені свої завдання. I група “ Дослідники” Зібрати інформацію та історичні відомості про квіти нашої місцевості. IІ група “ Трударики” - Намалювати малюнки із зображенням квітів. - Зібрати фотографії з зображенням квітів. - Висадити квіткові рослини на шкільній клумбі. IІІ група “ Пошуковці” - Підібрати вірші, пісні, прислів’я, приказки та легенди. - Познайомити своїх однокласників с поетами та авторами, які написали дані твори. IV група “ Екологи” - З’ясувати, яку користь приносять людям квіткові рослини. - Визначити, якої шкоди задають люди природі, коли знищують зелені насадження нашої планети. V група “ Промінчики” Скласти власні віршики, казки, пісеньки про квіти. VI група “ Журналісти” - Провести опитування серед дітей та батьків “Чи потрібні квіти на планеті Земля”
І етап. Початковий. *На уроці навколишнього світу при вивченні теми ”Квіти зелені рослини планети“ обговорили з учнями ідею проекту. З`ясувати зацікавленість дітей данною проблемою, визначили результат роботи по проекту. Розділили дітей на групи і розподілили обов`язки. ІІ етап. Збір інформації. * Визначити джерело інформації. Розподілити обов`яки по збору інформації. Скласти план виготовлення книжечки про квіти . ІІІ етап. Систематизація і аналіз зібраного матеріалу. * Учасники проекту ознайомили учнів з зібраною інформацією. Результати роботи були проаналізовані і зроблені підсумки. ІV етап. Практичний. * Підготувати необхідний матеріал та малюнки для книжечки. V етап. Презентація проекта. * Урок – єкскурсія до шкільної клумби, де учні висаджували квіткові рослини. VI етап. Підсумок роботи. Обговорення. * Учні аналізуютьсвою роботу. З`ясовують що на цьому їх робота не закінчується, так як рослини потрібно завжди берегти на нашій Землі.
НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЕКТ Тема: Квіти – символи України. Мета: - ознайомити учнів з квітковими рослинами, як частиною живої природи; - розширити кругозір учнів про світ квіткових рослин; -узагальнити і розширити знання учнів про рослини, які являються символами України; - дослідити , як висаджуються квіткові рослини; - навчитися доглядати за квітковими рослинами; - формувати вміння спостерігати за ростом квіткових рослин в горщиках, на шкільній клумбі і робити висновки; - розвивати увагу, спостережливість, зацекавленість до квітів; - розвивати вміння розпізнавати квіткові рослини; - виховувати любов до праці, дбайливе і бережливе ставлення до природи. Обладнання: малюнки дітей із зображенням квітів, вірші, загадки, прислів’я, приказки, народні прикмети, пісні, легенди про квіткові рослини, фотографії, книжечки про квіти.
ХІД УРОКУ – ЕКСКУРСІЇ. І. Організаційний момент. Пролунав дзвінок, починається урок, працюватимем старанно, щоб почути у кінці, що у нашім третім класі, діти просто – молодці! ІІ.Актуалізація пізнавальної діяльності. У мене в руках зашифроване слово, давайте разгадаемо його і дізнаємось чому буде присвячений наш урок: И І К В Т
ІІІ. Повідомлення теми. Сьогодні ми поговоримо про квіти – символи України, які зустрічаються в нашій місцевості, посадемо деякі з них на шкільній клумбі та висадимо цибульки підсніжників, тюльпанів, нарцисів, гіоцинтів в горщечки для класної кімнати. ІV. Проведення уроку - єкскурсії. 1. “ Відгадай загадки.” 1. З-під снігу з’явився, Прокинувсь від сну, Усіх запросив Зустрічати весну. (Підсніжник) 2. Перші квіти проростають З цибулиночок малих, Кожну весну зустрічають, Розпізнайте, діти, їх. Я той сніг колю “голками” – Зелененькими листками, Білу квітку, вивільняю – В ноги Березню схиляю. (Підсніжники) 3. Тільки вчора теплий вітер Вість приніс нам від весни, А сьогодні дивні квіти Крізь замети проросли. (Підсніжники)
Весняні квіти Як прийшла весна – красна, У гаю гуляла, Майже кожень день вона Свій наряд міняла. Йшла в зеленому вінку, Платті білосніжнім, І з’явився у ліску Радісний підсніжник. Одягла вона вбрання Із ясної просині, Розкидала навмання Голубенькі проліскі. Фіолетовий наряд Кинула під віти – І фіалково горять Квіти – самосвіти.
Діти, чи однакові квіти за зовнішніми ознаками? Чи цвітуть квіти в одну й ту саму пору року? А що відрізняє квітку від квітки? ( Квіти відрізняються формою, розмірами, умовами життя). А що їх об’єднує? ( В квітів є спільні органи – це корінь, стебло, листя, квіти і плоди з насінням). Підсумок: - Квітковим рослинам потрібно для життя – сонце, світло, тепло, вода, поживні речовини, ґрунт.
V. Екскурсія на шкільну ділянку. 1. Повторення правил поведінки. Не шуміти і не кричати. Не ламати гілок дерев та кущів. Не витоптувати земельні ділянки біля школи. Берегти зелені насадження. Не залишати після себе сміття. Інструктаж з техніки безпеки на уроці. 2. Повідомлення вчителя. - Зараз ми підемо на шкільну ділянку, щоб підвести підсумок нашої роботи. А саме посадемо власноруч квіткові рослини, які висаджуються в грунт восени – підсніжники, гіоцинти, нарциси та тюльпани.
3. Виступ дітей. Соняхи, жоржина, Айстра і шипшина, Васильки, ромашки, Лілії, волошки, Мальви, чорнобривці, Звіробій, чорниці, Мята і калина, Маки, горобина, Півники, брусниця, Грицики, синиця, Нагідки, космеї, Роте, калатеї, Примули, малина, Рута та ожина – Це усе рослини Й квітки України. Які дивовижні ці квіти, У кожній чарівність своя. Всі різні, та й що говорити – У квіти закохана я. Дивитись годиами можна На ніжні пелюстки в росі. Дивує і радує кожна, А щастя дарують усі.
5. Конкурс “Народні прикмети про квіти” Тільки-но з’явились підсніжники – час висівати в хаті овочі та квіти на розсаду. Цвіте ліщина – час виставляти вулики на пасіку. Черемха зацвітає перед останніми весняними заморозками. Квіти пахнуть здалека – на вітер. Якщо верба зацвіла, коли стояла, ясна й тепла погода – літо буде тепле й щедре на мед. Зацвіла шипшина – почалося літо. Рясно цвіте малина – на тепле літо. Рясно цвіте гречка – на спекотне літо. Цвіте липа – ловиться сом. Рясно зацвіла акація – на врожайний рік.
6. Конкурс “Квіти – символи. Що вони означають?” Чи знаете, діти, що означають квіткові рослини? Барвінок – символ вічного життя та безсмертя; провісник весни, символ краси. Ромашка – символ добра, любові, традиційного вибору “любить – не любить”. Фіалка – символ скромності. Вона приносить радість і може причарувати. Троянда – королівський символ, тобто символ верховенства, урочистої краси і вроди. Вона королева квітів. Півонія – символ дівочої краси. Конвалія – символ сердечної щедрості, душевної відкритості й довірливості. Мак – символ безконечності й незчисленності зоряного світу. Мак – символ заспокоєння. Мальва – символ любові до рідної землі, до свого народу, до батьківської хати. Гвоздика – символ прямого, відвертого, красивого характеру. Айстра – символ чистого і ніжного кохання. Вона символ стійкої і витривалої краси. Волошки – символ краси, здоров’я, сили.
VI. Підсумок уроку. Чи сподобався вам наш урок? Що корисного ми з вами сьогодні зробили? Чи закінчилась на цьому наша робота? Що ми запам’ятали надовго? А щоб хотіли розповісти вдома своїм рідним? 1 учень: Ми на практиці ознайомилися з умовами, необхідними для життя рослин. 2 учень: Навчилися самостійно садити квіткові рослини. 3 учень: Багато цінного матеріалу дізналися про рослини – символи України. 4 учень: Квіти не тільки прикрашають наше життя, але з них виготовляють ліки, парфуми. Вони очищують наше повітря. 5 учень: Квіти, квіти … Чарівні квіти, Кольорові, великі й малі… Ви умієте душу зігріти, Бо й самі ви – душа землі. 6 учень: Дивитись годинами можна На ніжні пелюстки в росі. Дивує і радує кожна, А щастя дарують усі. 7 учень: Яке це дивне диво – квіти! Чарівні форми й кольори. І можна світові радіти, Як сяє сонечко з гори. 8 учень: Тоді всі квіти розцвітають, На казку схоже все стає. Метелики довкіл літають, Бджола між квітами снує. 9 учень: А квіти гарні, розмаїті, Ввібрали диво-кольори. Видовище найкраще в світі, Казкове, що не говори.