Конфлікт у п'єсі має філософсько-психологічну основу. У чому ж головний конфлікт драми? Де той ключик, який дає можливість читачеві збагнути сутність цього конфлікту? Це конфлікт: між покликанням людини, яке дає їй природа від народження, і сутністю її у відповідних соціально-політичних умовах; між велично-піднесеним і прикрим; між красою і буденщиною; між добром і злом.
«Що ж, ти зовсім така, як дівчина... ба ні, хутчій як панна, бо й руки білі, і сама тоненька, і якось так убрана... А чом же в тебе очі не зелені? (Придивляється). Та ні, тепер зелені... а були, як небо, сині... О! тепер вже сиві, як тая хмара... ні, здається, чорні чи, може, карі... ти таки дивна!»
Л у к а ш Та хто ганяє? Бидло ж я пасу, а Мавка помагає. М а т и Одчепися з такою поміччю! Л у к а ш Сами ж казали, що як вона глядить корів, то більше дають набілу. М а т и Вже ж - відьомське кодло! Л у к а ш Немає відома, чим вам годити! Як хату ставили, то не носила вона нам дерева? А хто садив города з вами, нивку засівав? Так, як сей рік, хіба коли родило? А ще он як умаїла квітками попідвіконню - любо подивитись? М а т и Потрібні ті квітки! Таж я не маю у себе в хаті дівки на виданню... Йому квітки та співи в голові!
Л у к а ш: (трохи змішався, побачивши її, але зараз оправився) Ага, то ти? Ось дов’яжи снопів, а я піду. М а в к а: В’язати я не можу. Л у к а ш: Ну, то чого ж прийшла тут наглядати, коли не хочеш помогти? (В’яже сам). М а в к а Лукашу: нехай ся жінка більше не приходить, - я не люблю її: вона лукава, як видра.
Постать Лукаша вовкулаки — це образ, сповнений протиборства людини з собою. Через образ цього талановитого хлопця визначається суперечність між високою поетичною мрією і повсякденним практицизмом, що, по суті, і стає перешкодою на шляху до щастя. Лукаш втрачає під впливом оточуючого середовища щедрість, щирість, ніжність почуттів, і Лісовик, для якого Мавка — донька, перетворює його у вовкулаку.
М а в к а Ти визволив мене своїм злочином. Л і с о в и к Ту помсту ти злочином називаєш, ту справедливу помсту, що завдав я зрадливому коханцеві твоєму? Хіба ж то не по правді, що дізнав він самотнього несвітського одчаю, блукаючи в подобі вовчій лісом? Авжеж! Тепер він вовкулака дикий! Хай скавучить, нехай голосить, виє, хай прагне крові людської, - не вгасить своєї муки злої! М а в к а Не радій, бо я його порятувала. В серці знайшла я теє слово чарівне, що й озвірілих в люди повертає.
Її велич у тому, що вона бореться за кохану людину, вона хоче звільнити Лукаша від згубної моралі, від злих устоїв суспільства. За повір'ями, людина, перетворена на вовкулаку, стає ясновидющою: вона бачить і осмислює все, що діється навколо, і знає все наперед. У цих умовах маленькі життєві радощі втрачають для неї свій сенс. Сюжет драми осмислюється нами так, що Лукаш позбувається чарів. Але, ставши всевидющим, він усвідомлює, як багато втратив…