Презентація "Літературна казка. Іван Франко "Фарбований лис"

Про матеріал
Презентація має на меті допомогти вчителям-філологам у підготовці до уроків. Модельна навчальна програма "Українська література. 5 - 6 класи" для закладів загальної середньої освіти (автори Яценко Т.О., Качак Т.Б....)
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Літературні казки. Іван Франко. «Фарбований Лис».

Номер слайду 2

Повідомлення теми уроку Крім народних казок, є і літературні, які створили письменники чи письменниці. Сьогодні ми познайомимося з однією з них.

Номер слайду 3

Актуалізація опорних знань. Допишіть пропущене Народна казка — _______ твір про вигадані чи _______ події, у якого немає _______ автора.

Номер слайду 4

Робота із підручником «Українська література» Т. Яценко, с. 37-45.

Номер слайду 5

Іван Франко

Номер слайду 6

22.09.2023 Сьогодні Іван Франко (1856–1916) — український письменник, перекладач, фольклорист, історик, філософ, громадсько-політичний діяч. Дитинство майбутнього письменника пройшло на Галичині, яка на той час належала до Австро-Угорської імперії. Літературознавчий клуб

Номер слайду 7

22.09.2023 Сьогодні Ще зі шкільних років Іван Франко шанобливо ставився до книжки. У п’ятому класі гімназії він почав збирати власну бібліотеку. Незабаром довкола неї виник учнівський гурток. Гімназисти збиралися разом й обговорювали цікаві художні твори. Бібліотеку Франка-гімназиста складали близько 500 томів творів українських і зарубіжних письменників. Згодом вона стала однією з найбільших у Львові — 10 000 книжок!Літературознавчий клуб

Номер слайду 8

22.09.2023 Сьогодні У родині Франків виростало четверо дітей. Вони постійно просили тата розказати якусь цікаву новеньку казку. Так у творчості Івана Яковича, поруч із віршами, оповіданнями, романами, з’явилися й казки. Свою збірку казок він назвав «Коли ще звірі говорили». Її основою стали казки про тварин різних народів, які письменник часто перекладав. Він наповнив їх деталями українського життя та побуту, зробив близькими для дітей. За словами письменника, він прагнув створювати такі казки, які спонукають дітей «сміятися і думати, розбуджують їх цікавість та увагу до явищ природи». Франко щиро вірив, що його мудрі казки навчатимуть людей «правдомовності і справедливості», любові до природи. Літературознавчий клуб

Номер слайду 9

22.09.2023 Сьогодні У казці «Фарбований Лис» захопливо розповідається про нечесний спосіб життя Лиса Микити та справедливу кару, яку він за це дістав. Письмен ник засуджує обман, хитрість, користолюбство, нечесність та властолюбство, пихатість та зарозумілість Лиса, а також висміює боягузтво та підлабузництво інших мешканців лісу. Літературознавчий клуб

Номер слайду 10

У колі мистецтв. Сьогодні Казка Івана Франка «Фарбований Лис» своєю появою завдячує індійському народному мистецтву. Письменник зазначав, що за основу для своєї казки він узяв індійську народну казку «Фарбований шакал». Цей твір входить до збірки давньоіндійських казок про тварин, байок, притч, що називається «Панчатантра», або «П’ять кошиків житейської мудрості», тому що складається з п’яти розділів. Цю збірку почали створювати майже 2500 років тому і працювали над її укладанням декілька століть.

Номер слайду 11

22.09.2023 Сьогодні Іван Франко вільно володів 14 мовами. У його творчій спадщині є переклади художніх творів із 37 національних літератур, зокрема й переклади казок. Читай іта досліджуй! досліджуй!

Номер слайду 12

22.09.2023 СьогодніДе народився Іван Франко? На Галичині (у селі Нагуєвичі на Львівщині). Скільки книжок було в бібліотеці Івана Франка?500 томів творів українських і зарубіжних письменників. Скільки дітей було в письменника?Четверо (одна донька і три сини). Назвіть збірку казок І. Франка.«Коли ще звірі говорили». Читання статті про Івана Франка (с. 43-44). Відповіді на запитання

Номер слайду 13

22.09.2023 СьогодніЧитання казки Івана Франка «Фарбований Лис» (с. 37-38). Поміркуй Які враження справили на вас перші рядки казки? Чи вдалося Лису Микиті потрапити на торговицю? Завдяки чому? Які перешкоди трапилися на шляху головного героя? Яким фразеологізмом автор передає скрутне становище, у якому опинився Лис Микита? Скрутився, мов муха в окропі.

Номер слайду 14

22.09.2023 СьогодніМовна скарбничка Як ви розумієте значення слова «торговиця»? Обґрунтуйте свою думку, використовуючи текст казки.

Номер слайду 15

22.09.2023 СьогодніПоміркуй Прослідкуйте у тексті за іншими фразеологічними зворотами та за тим, як майстерно письменник використовує їх для опису подій, характеристики героїв. Як Лису Микиті вдалося сховатися від псів?

Номер слайду 16

22.09.2023 СьогодніЧитання казки Івана Франка «Фарбований Лис» (с. 39). Поміркуй Прочитайте опис зовнішності Лиса Микити після того, як він потрапив у діжку з фарбою. Порівняйте цей опис із його зображенням на ілюстрації художника Сергія Артюшенка. Чи відповідає зображення на ілюстрації вашому уявленню, що склалося після прочитання цього епізоду казки? Чи вдасться Лису, на вашу думку, знайти вихід зі скрутного становища?

Номер слайду 17

22.09.2023 СьогодніЛітературознавчий словничок (с. 44) Запам`ятай! - Ці казки подібні за будовою (зачин, основна частина, кінцівка). - Вони можуть бути різних видів — про тварин, чарівні, соціально-побутові. - На відміну від народних літературні казки мають автора. У них, як правило, зазначено місце і час подій, різні побутові подробиці, подано портрети героїв/героїнь, докладно схарактеризовано їхні вчинки.

Номер слайду 18

22.09.2023 СьогодніТема: зображення історії хитрого Лиса, який постраждавчерез свій обман.Ідея: засудження користолюбства,нечесності,висміювання пихатості та зарозумілості людей, схожих на Лиса Микиту. Загальний аналіз твору:

Номер слайду 19

22.09.2023 СьогодніОсновна думка: Засудження нечесного способу життя, нагадування, що зло завжди карається. Проблеми: Перемога добра над злом; обман рано чи пізно розкривається; не можна чинити кривду заради власного порятунку; не давати себе обдурити; нечесну людину чекає заслужене покарання. Загальний аналіз твору:

Номер слайду 20

22.09.2023 Сьогодні Композиція: Експозиція: як жив хитрий-прехитрий Лис. Зав`язка: страшенно гордий Лис обіцяє вкрасти в місті на базарі куртку. Розвиток дії: Лис іде до міста, його переслідують собаки, і він ховається в діжці з фарбою. Кульмінація: уранці бачить «чудесне» перетворення й вирішує цим скористатися: Лис Микита – цар звірів. Розв`язка: «царювання» Лиса, розвінчання брехні та загибель брехуна. Мораль: казка вчить не обманювати, не зазнаватися, не бути хвальком, лицеміром, підлабузником. Художні особливості: широке вживання діалогів, фразеологізмів, порівнянь, епітетів, індивідуалізовано портрет героя; кінець історії несприятливий для героя. Загальний аналіз твору:

Номер слайду 21

22.09.2023 СьогодніПерсонажі: головний – Лис Микита; другорядні – Вовчик-братик, мавпа – Фрузя, Пес, товариші Лиса, Вовчиця, Ведмідь, Кабан, Олень. Носії добра – Пес, товариші Лиса. Носії зла – Лис, Вовк та всі тварини-підлабузники, що їх ошукав хитрий Лис. Образ Лиса: хитрий, обережний та товариський; сміливий, вигадливий, кмітливий; гордий, хвалькуватий, спритний, дотримує обіцянки, гарний промовець, винахідливий, переляканий, розгублений, радісний та щасливий, забобонний, здивований, несправедливий, використовує чужу працю, байдужий до своїх обов'язків, брехун, сентиментальний. Образ Пса: захисник людей, знає свою справу, разом із собі подібними дружно переслідують ворога. Образ ошуканих звірів: розгублені, мають рабські погляди, працьовиті, послужливі, талановиті, сердиті, лицемірні. Досліджуємо казку:

Номер слайду 22

22.09.2023 СьогодніСлова-повтори: «хитрий-прехитрий», «чи пізно, чи рано», «у першу-ліпшу», «Глип-глип!», «Нюх-нюх!», «Ні, не пізнає, не пізнає, та й годі!», «синій-синій», «Он там! Он там!», «Не знаю! Не знаю!», «ледве-ледве переводячи дух», «пішли дні за днями». Казкові слова: Лис Микита, Пес, мавпа Фрузя, Вовчик-братик, Ведмідь, Вовчиця, Кабан, Олень. Магічні числа: «сплюнувши тричі в той бік, де вчора була йому така немила пригода». Тварини наділені людськими рисами. Добро перемагає зло (перемогла справедливість). Ознаки казки у творі:

Номер слайду 23

22.09.2023 СьогодніПодумайте, чому І. Франко у своїй казці головного героя — індійського Шакала замінив на Лиса та назвав його поширеним в Україні іменем — Микита. Чому повчальна індійська історія стала такою популярною серед українського читацького кола?Який висновок про зв’язки різних народів, їхні моральні цінності ви можете зробити?Поміркуй

Номер слайду 24

22.09.2023 СьогодніЯкі епізоди казки «Фарбований Лис» вас найбільше вразили? Підготуйте виразне читання цих уривків. Що спільного між літературними та народними казками? Чим вони відрізняються? Доведіть, що казка «Фарбований Лис» є літературною (авторською). Який твір покладено в її основу?Закріплення вивченого

Номер слайду 25

22.09.2023 СьогодніЯ не міг, не хотів це робити. Я це робив, але не вдалося. Я це робив із допомогою. Я це робив, хоча були помилки. Я це робив, але не відразу. Я це зробив. Це було дуже просто!Рефлексія. Вправа «Веселка»

pptx
Додано
22 вересня 2023
Переглядів
5174
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку