У Національній доктрині розвитку освіти зазначено, що "освіта – основа розвитку особистості, суспільства, нації, держави, запорука майбутнього України. Освіта відтворює, нарощує інтелектуальний, духовний та економічний потенціал суспільства". Тому одна з найголовніших задач школи – підготовка всесторонньо розвиненої, активної особистості, здатної до самостійних досліджень і відкриттів.
Логічне мислення — здатність мислити точно й послідовно, не допускаючи протиріч у своїх міркуваннях, та вміння викривати логічні помилки. Його часто називають міркуванням, маючи на увазі характерні для логічного мислення операції: зіставлення думок, пов’язання їх задля відповідних висновків.
За змістом: Наочно-дійове, яке безпосередньо бере участь у практичній дії, коли учні граються з предметами: будівельним матеріалом. Наочно-образне мислення пов'язане з оперуванням образами. Тут практичні дії ніби відходять на другий план, і, пізнаючи об'єкт, учню необов'язково брати, торкатися його руками, але їй необхідно чітко сприймати й наочно уявляти цей об'єкт. Наочність ніби випереджає мислення. Словесно-логічне мислення характеризується тим, що завдання розв'язується за допомогою міркувань й у вербальній формі. Види мислення:
За характером завдань : Теоретичне мислення- це пізнання законів, правил. Таке мислення відображає істотне в явищах, об'єктах, зв'язках між ними на рівні закономірностей і тенденцій. Практичне мислення - спрямоване на розв'язання завдань, які виникають у процесі практичної діяльності. Воно часто виявляється в умовах дефіциту часу, тому воно складніше за теоретичне мислення. Види мислення:
Види мислення: За ступенем розгорнутості й усвідомленості: Дискурсивне мислення (аналітичне, логічне) - розгорнуте в часі, має чітко виражені етапи, усвідомлене людиною. Наприклад, при розв'язуванні задачі необхідно зрозуміти умову, дотримуватися послідовності розв'язання, що приведе до певного результату, цей результат порівняти з умовою тощо.Інтуїтивне мислення характеризується швидкістю протікання, відсутністю етапів, є мінімально усвідомленим. При інтуїтивному мисленні створюється враження, що розв'язання приходить раптово, як прозріння, раптовий здогад.
За ступенем новизни й оригінальності: Творче мислення спрямоване на виникнення та реалізацію нових ідей. Його результатом є відкриття нового або вдосконалення розв'язання того або іншого завдання. Репродуктивне мислення відрізняється від творчого тим, що використовує готові знання та вміння. Розв'язання задачі відбувається з опорою на відтворення вже відомих учню способів. Види мислення:
Дидактичні вправи для розвитку логічного мислення. Магічні квадрати (Знайти закономірність у розташуванні цифр та фігур, а потім заповнити порожню клітинку (чи кілька клітинок.).)Гра "Чарівні перетворення". (Геометричні фігури перетворити на якісь предмети – чоловічків, тварин, фантастичні істоти та на інші смішні фігури.)Лабіринт. (Знайти ходи між заплутаними лініями.)Хитрі намистинки. (Встановивши закономірність розташування чисел у рядку, дописати ще кілька.)Числові ребуси. (Розшифрувати приклади, записані за допомогою букв (однаковими буквами позначаються однакові цифри.))Цікаві фігури. (Знайти точку на фігурі, починаючи з якої можна обвести всю фігуру, не відриваючи руки і не повторюючи жодної лінії двічі.)Логічні ланцюжки. (Простежити, як змінюються числа на першому малюнку; використати цю закономірність під час заповнення порожніх кілець ланцюжків на наступних малюнках.)Бульбашки. (Знайти взаємозв’язок між числами в кружечках і кількістю точок. Вписати відповідні числа на наступних малюнках.)Шостий зайвий. (Одне з чисел не містить тих ознак, за якими можна об'єднати решту чисел. Знайти це число і вказати ознаку, що об’єднує решту чисел.)Логічні розфарбовки. (Жовтий, синій, і зелений, і червоний олівці треба, щоб розмалювати гарні пірамідки ці. Лиш кмітливі дуже дітки розмалюють пірамідки: кольорів – чотири всюди, кільця ж різні мають бути.)Логічні казки.
Основна робота для розвитку логічного мислення повинна здійснюватися одночасно із роботою над задачею. Адже в будь-якій задачі закладені великі можливості для розвитку логічного мислення. Нестандартні логічні задачі – прекрасний інструмент для такого розвитку. Найбільший ефект при розв’язанні та розумінні задач може бути досягнутий при використанні різних форм роботи над задачею, таких як:робота над вирішеною задачею;pозв’язування задач різними способами;правильно організований спосіб аналізу задачі – від питання або від даних до питання;уявлення ситуації, описаної в задачі. Поділ тексту задачі на смислові частини. Моделювання ситуації за допомогою креслення, малюнка;самостійне складання задач;рішення задач з відсутніми чи зайвими даними;зміна питання задачі;складання виразів за даними задачі і їх обґрунтування;пояснення готового рішення задачі;використання прийому порівняння задач і їхніх рішень;Запис двох pозв’язувань на дошці: одного правильного, іншого - неправильного.складання аналогічної задачі із зміненими даними та оберненої задачі.
У структурі логічного мислення можна виділити наступні логічні операції: порівняння, аналіз, синтез, абстракція і узагальнення. Порівняння розкриває тотожність і відмінність речей. Результатом порівняння може стати класифікація. А більш глибоке проникнення в суть речей вимагає розкриття їх внутрішніх зв'язків, закономірностей і істотних властивостей. Воно виконується за допомогою аналізу та синтезу. Аналіз - це розчленування предмета, уявне або практичне, на складові його елементи з наступним їх порівнянням. Синтез є побудова цілого з аналітично заданих частин. Аналіз і синтез зазвичай здійснюються разом, сприяють глибшому пізнанню дійсності. Абстракція - це виділення будь-якої сторони або аспекту явища, яке в дійсності як самостійні не існують. Абстрагування виконується для більш ретельного їх вивчення і, як правило, на основі попередньо виробленого аналізу та синтезу. Узагальнення виступає як з'єднання істотного і зв'язування його з класом предметів і явищ.
Мислення є вищим пізнавальним процесом. Але на практиці як окремий психічний процес не існує, воно присутнє у всіх інших пізнавальних процесах: у сприйманні, уяві, пам'яті та ін. Мислення, у яких би воно формах не існувало, неможливе без мовлення. Будь-яка думка виникає та розвивається в нерозривному зв'язку з мовленням. У цьому проявляється одна з головних відмінностей між психікою людини і психікою тварини.
Операції мислення: АНАЛІЗ - це розчленування предметів і явищ у свідомості, виокремлення в них їх частин, аспектів, елементів, ознак і властивостей. СИНТЕЗ - це мисленнєва операція об´єднання окремих частин, аспектів, елементів, ознак і властивостей об´єктів у єдине, якісно нове ціле. ПОРІВНЯННЯ - це встановлення подібності й відмінності між предметами та явищами.
Операції мислення: АБСТРАГУВАННЯ - це уявне відокремлення одних ознак і властивостей предметів та явищ від інших їхніх рис і від самих предметів (явищ), яким вони властиві. УЗАГАЛЬНЕННЯ виявляється в мисленнєвому об´єднанні предметів, явищ у групи за істотними ознаками, виокремленими в процесі абстрагування. КОНКРЕТИЗАЦІЯ передбачає рух думки від загального й абстрактного до конкретного з метою розкрити зміст. До конкретизації звертаються в тому випадку,якщо висловлена думка незрозуміла іншим або необхідно показати загальне в одиночному. Наведення прикладу,власне,полягає в конкретизації попередніх висловлювань.
ІНДИВІДУАЛЬНІ ВЛАСТИВОСТІ МИСЛЕННЯСамостійність мислення (дивергентність, нешаблонність) -це вміння побачити і поставити нове запитання, нову проблему, спробувати розв'язати їх в особливий спосіб.Ініціативність мислення виявляється в прагненні самостійно шукати і знаходити шляхи та засоби для розв'язання задачі,Широта мислення - це здатність охопити питання в цілому. Людей, які мають цю властивість, називають людьми з широким світоглядом. Однак не слід плутати широке мислення з поверховим. Тому широке мислення, як правило, буває глибоким, тобто таким, що відображає найбільш суттєві властивості та якості, зв'язки й відношення дійсності.
ІНДИВІДУАЛЬНІ ВЛАСТИВОСТІ МИСЛЕННЯКритичність мислення характеризується вмінням людини об'єктивно оцінювати власні та чужі думки, зважувати всі «за» і «проти». Гнучкість мислення виявляється у легкості, свободі думки при виборі способу розв'язання нових задач, вмінням швидко переключатися з одного способу розв'язання на інший. Шаблонність, стереотипність, ригідність, тобто інертність мислення, - це якості, протилежні гнучкості. Швидкість розуму - це здатність людини швидко розібратись у складній ситуації, швидко її вирішити. Від швидкості розуму необхідно відрізняти квапливість думки. Квапливість думки - ознака негативна, оскільки свідчить про лінощі розуму, відсутність звички до тривалої праці.
Пізнавальна (відображення світу і самовідображення)Проектувальна (побудова планів, проектів, моделей практичної і теоретико-пізнавальної діяльності)Прогностична (прогнозування або передбачення наслідків своїх дій, своєї діяльності, прогнозування майбутнього)Інформаційна (засвоєння інформації про знання та її смислове перероблення)Основні функції мислення
Технологічна (розроблення правил, норм, стандартів, рецептів життєдіяльнсті людини і суспільства в різних формах та проявах)Рефлексивна (самопізнання розуму, самоаналіз)Інтерпретаторська (тлумачення, осмислення продуктів людської культури)Аналітична і синтетична. Постановка та розв'язання різноманітних задач і проблем. Основні функції мислення. Фізкультхвилинки- для розуму
Пальцовка №1 Початкове положення: руки перед собою, пальці максимально прямлені вгору. На кожній руці кінчики вказівного пальця з’єднані з великим. Схоже на жест – О’кей. Потім одночасно обома руками робимо достатньо сильне натискання великим пальцем на кінчики інших пальців по порядку – средній, безіменний, мізинець. Як тільки дійшли до мізинця – повертаємся також назад до вказівного. Пальці, які не беруть участі в натисканнях – намагаємося наскільки можливо випрямляти. Це важливо. Робимо мінімум 3 таких перехода вперед-назад.