Лялькотерапія Лялькотерапія – це метод психологічної допомоги з використанням лялькового театру та розділ психотерапії,що використовує в якості основного прийому психокорекційний вплив ляльки як проміжний об'єкт взаємодії дитини і дорослого. Ідентифікуючи себе певним чином, дитина в умовній ситуації проектує свій внутрішній світ і відчуває реальні почуття, які діагностуються, направляються і коректуються психологом.
Проблеми, які допомагає вирішити лялькотерапія: Діагностика проблем. Розвиток самоконтролю. Розвиток комунікативних навичок у дорослого та дитини. Зняття емоційної напруги. Вираження почуттів. Вирішення внутрішніх конфліктів. Корекція страхів. Корекція відносин у родині. Розвиток мови. Розвиток дрібної моторики. Розвиток просторової орієнтації. Розвиток креативності.
Історична довідка Людство давно вірило в містичні властивості ляльок. Вони використовувалися в обрядах, в якості оберегів (для вигнання хвороб, захисту будинку від нечистої сили, успішного результату пологів і т.д.). І звичайно,саме лялька завжди була улюбленою дитячою іграшкою. На цьому ґрунтується головний принцип лялькотерапії – іграшці дитина завжди довіряє більше ніж дорослим. Історія застосування ляльок у лікувальній практиці нараховує приблизно сто років. Приміром, невропатолог Малколм Райт у 1926 році за допомогою театру ляльок лікував неврози. Потім було відкрито властивість ляльок допомагати в реабілітації хворих церебральним паралічем. В Радянському Союзі 20-х років ляльки також допомагали лікувати заїкування у дітей, відновлюватися після сильних стресів і при обмеженні в русі. Цим відомий Ленінградський “ Театр Петрушки “ під керівництвом Деммени, а також Ленінградський інститут професора Р.В.Турнера.
Процес лялькотерапії проходить в два етапи: Виготовлення ляльок Використання ляльок для відреагування значущих емоційних станів Процес виготовлення ляльок також являється корекційним. Зацікавлюючись процесом виготовлення ляльок діти стають більш спокійні, врівноважені. Під час роботи у них розвивається довільність психічних процесів, з'являються навички концентрації уваги, посидючість, розвивається уява.
Мотузкові ляльки Це ляльки,які виконуються виключно шляхом намотування. Такі ляльки багатофункціональні. Вони ефективні для вирішення у дітей проблем у спілкуванні,підвищеної тривожності. Вона проста у виготовленні: з мотузки збирається контур ляльки, за петельку голова ляльки пристібається на сорочку дитини, а палець дитини протягується в петлі, що знаходяться на долоньках ляльки. Таким чином дитина імітує рух ляльки разом з власними рухами. Створення ляльок з ниток давня сакральна техніка стабілізації особистості.
Ляльки маріонетки Принцип виготовлення простих маріонеток запропонований Вальдорфською школою. Робота з лялькою – маріонеткою дозволяє удосконалювати тонку моторику руки і загальну координацію рухів, проявляти через ляльку ті емоції, почуття, стани, які дитина з якихось причин не може або не дозволяє собі проявити.
Тіньові ляльки Тіньові ляльки використовуються для роботи тіньового театру і виготовляються з чорного або темного картону чи паперу. Такі ляльки використовуються переважно для роботи над дитячими страхами. Граючи з такою лялькою в тіньовому театрі, дитина отримує досвід вирішення своєї проблеми.
Площинні ляльки Площинна лялька представляє собою модель ляльки,вирізаної з щільного картону або тонкої фанери. Як правило, руки ляльки кріпляться на шарнірах чи на кнопках і вільно рухаються. Такого роду ляльки використовуються для роботи з дітьми,у яких є проблеми в спілкуванні, поведінці, з порушенням образу “Я”. Така лялька може мати змінний набір виразів обличчя, які відповідають різним емоційним станам.
Ляльки - костюми Це ляльки, які одягаються костюмом,та управляються людиною з середини. Оживляючи ляльку дитина бачить,що кожен її рух невідкладно відображається на її поведінці. Таким чином,вона одержує оперативний зворотний зв’язок на свої дії. Це допомагає їй самостійно коректувати свої рухи і робити поведінку ляльки максимально виразною. Дитина через ляльку може висловити те,що від себе зробити не може.