Презентація.МАТЕРІАЛ ДЛЯ уроків розвитку мовлення в 3 класі

Про матеріал

Презентація складається з 13 текстів для уроків розвитку мовлення.

Для кожного тексту виділено 3 слайди:

1. Саме текст

2. Питання для аналізу змісту

3. Орієнтовний план переказу.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

МАТЕРІАЛ ДЛЯ уроків розвитку мовлення в класі

Номер слайду 2

 ОСІННІ ДАРУНКИ Люди називають осінь щедрою. За добру працю навесні і влітку вона віддячує трудівникам врожаями на полях, городах і в садках. Прозорим запашним соком налилися яблука та груші. Так і просяться в кошик. Невпинно мчать машини по дорогах із ящиками свіжих огірків і помідорів. Виблискують у кузовах чисті зеленаві головки капусти. З’явилися зелені сходи озимини. Це народжується новий урожай.

Номер слайду 3

Аналіз тексту за питаннями. Чим і як віддячує осінь трудівникам?Які зміни відбулися з яблуками та грушами?Що везуть машини з полів?Як народжується новий урожай?

Номер слайду 4

Орієнтовний план переказу1. Подяка трудівникам.2. Соковиті яблука і груші.3. Машини з урожаєм.4. Поява озимини.

Номер слайду 5

ЇЖАК Борі і Дмитрику подарували їжака. Діти дуже любилийого. Настала осінь. Їжак раптом зник. Хлоп’ята шукали їжака, але все даремно. Садівник повів дітей у садок і показав їм горбик землі між кущами. Він розповів хлопчикам, що їжак вирив собі ямку, натягав до неї трави і вліз у нірку. Тепер він спить. Прокинеться аж весною. Якщо їжака розбудити, він захворіє. Діти послухали садівника і терпляче чекали весни.

Номер слайду 6

Аналіз тексту за питаннями. Кого подарували Борі і Дмитрикові?Чи любили хлопці їжака?Яка пора року настала?Що трапилося восени?Хто допоміг знайти їжака?Де влаштувався їжак на зиму?Чи можна будити їжака? Чому?Чи послухали діти поради садівника?Чого терпляче чекали діти?

Номер слайду 7

Орієнтовний план переказу1. Подарунок.2. Їжак зник.3. Даремні пошуки.4. Їжак влаштувався на зиму.5. Порада садівника.6. Терпляче чекання весни.

Номер слайду 8

ДНІПРО Ось Дніпро спокійний і тихий. У його водах, як у чистому кришталевому дзеркалі, відбивається ясне, синьо-голубе й безхмарне небо. Та цей спокій оманливий. Мине кілька годин. Дніпропочорніє і швидко захвилюється. Вода в ньому закипить білою перловою піною. Найстрашнішим буває у таких випадках Дніпро в нічну пору!

Номер слайду 9

Аналіз тексту за питаннями. Опишіть тихий і спокійний Дніпро.Із чим його порівнює автор?Що відбивається у водах Дніпра?Чи довго він таким буває?Що може статися через декілька годин?Що робить вітер з поверхнею води?Коли буває Дніпро найстрашнішим? Чому?

Номер слайду 10

Орієнтовний план переказу1. Тихий і спокійний Дніпро.2. Оманливий спокій.3. Дніпро в нічну пору.  

Номер слайду 11

ЗИМА Сонце низько стоїть над землею. Небо часто вкривають темні хмари. Дмуть пронизливі холодні вітри. На землю падає сніг. Річки, озера, ставки покрилися кригою. Лютує мороз. Усе навколо в білому вбранні. Узимку одягайся тепло і зручно. Не знімай на вулиці шапки. Не їж сніг. Не смокчи бурульки. Не сідай на сніг —можна застудитися! Будь уважний на льоду. Якщо лід тонкий, не ковзайся по ньому.

Номер слайду 12

Аналіз тексту за питаннями. Де стоїть сонце над землею взимку?Які дмуть вітри?Чим покрились річки, озера, ставки? Яке все навколо?Як треба одягатися взимку?Чого не слід робити, щоб не застудитися?Як треба поводитися на льоду? Чому?

Номер слайду 13

Орієнтовний план переказу1. Ознаки зими.2. Мороз та крига на водоймах.3. Як треба одягатися взимку.4. Обережність на льоду.

Номер слайду 14

ЯК ЗИМУЮТЬ РОСЛИНИ Восени в більшості трав’янистих рослин стебла відмирають. Але їх кореневища і цибулини зимують під снігом. А в деяких трав’янистих рослин стебла і листя зберігаються на всю зиму. Снігова шуба потрібна для захисту посівів від холоду. Під снігом рослинам тепло. Між сніжинка-ми є повітря. Воно й захищає рослини від холоду. На землі під снігом майже не буває більш як два градуси морозу. Взимку рослини не ростуть.

Номер слайду 15

Аналіз тексту за питаннями. Чи у всіх трав’янистих рослин стебла і листя відмирають?А що відбувається з кореневищами, цибулинами?Для чого потрібна снігова шуба?Що захищає рослини від холоду?Яка температура буває на землі під снігом?Чи ростуть рослини взимку?

Номер слайду 16

Орієнтовний план переказу1. Зміна рослинності восени.2. Користь снігової шуби.3. Температура під снігом.4. Рослини не ростуть зимою.

Номер слайду 17

ШИШКАР Шишкар — пташка з незвичайним дзьобом. Дзьоб у шишкаря не прикраса. Це засіб для добування їжі. Краї дзьобика перехрещені, щоб легше було ялинові та соснові шишки вилущувати. Повисне шишкар на краю гілки — та й за роботу! Сніданок заробляє. Поласує насінням і летить у гніздо. А воно в гущавині, недалеко від стовбура, де холодний вітер не так задуває. А в гніздечку його пташенята чекають. Висиджує шишкар своїх пташенят узимку.

Номер слайду 18

Аналіз тексту за питаннями. Чим є дзьоб для шишкаря?Яка форма дзьобика у шишкаря? Чому?Як пташка вилущує шишку?Куди летить шишкар після сніданку?Де будує він гніздечко? Чому?Хто чекає його там?Коли шишкар висиджує пташенят?

Номер слайду 19

Орієнтовний план переказу1. Будова дзьоба у шишкаря.2. Сніданок на краю гілки.3. Гніздечко в гущавині.4. Зимові пташенята.

Номер слайду 20

ВЕСНА ЙДЕ Весна йде та йде. Ось уже і небо голубе і чисте. І вода голуба просвітчаста. Сонечко блищить і горить. Гаї розвиваються. Садки зацвітають. Увечері тьохнув соловейко на листатому клені. Кує зозуля на високій березі. Гуде бджола. Мигтять білі метелики понад молоденькою травичкою. Хрущі літають гучливі. Якийсь гомін, гук якийсь, чи з-під землі, чи з неба!..

Номер слайду 21

Аналіз тексту за питаннями. Як ви розумієте вислів «весна йде»?У прямому чи переносному значенні вжиті дієслова: йде, горить, розвивається. Що автор говорить про сонечко? А що про гаї, садки?Коли тьохнув соловейко?А як описує письменниця бджіл, метеликів, хрущів?Про який гомін, гук ідеться у тексті? Звідки ж він?Визначте тип цього тексту: розповідь, опис чи міркування. Доведіть свою думку.

Номер слайду 22

Орієнтовний план переказу1. Прихід весни.2. Під променями сонечка розвиваються гаї, садки.3. Спів птахів навесні.4. Просинаються комахи.5. Весняний гомін.

Номер слайду 23

ПТАХИ НАВЕСНІ З приходом весни, з появою рослин і комах у сади і ліси переселилися зимуючі птахи. З теплих країв повернулися перелітні птахи. У них багато турбот. Вони будують гнізда, відклада-ють у них яйця і виводять пташенят. У цей період їх не можна турбувати. Налякані птахи можуть залишити своє гніздо. Тоді пташенята загинуть. Не руйнуйте пташиних гнізд. Руйнівники гнізд — вороги природи. Охороняйте птахів.

Номер слайду 24

Аналіз тексту за питаннями. Коли переселяються у сади і ліси зимуючі птахи?Звідки повертаються перелітні птахи?Чим вони починають займатися? Чи можна їх турбувати уцей час? Чому?Як треба ставитися до живої природи?

Номер слайду 25

Орієнтовний план переказу1. Переселення зимуючих птахів.2. Повернення перелітних птахів.3. Спорудження гнізд.4. Птахів не можна лякати.5. Руйнівники гнізд — вороги природи.

Номер слайду 26

ШПАК ПРИЛЕТІВ Був тихий весняний ранок. Ще не зійшло сонце. Небо на сході стало рожевим. На голій гілочці клена голосно заспівав шпак. Він тільки прилетів з теплого краю. Птах знайшов свою шпаківню. Він сів біля неї й радісно заспівав. Спів шпака почув горобець. Він спав під стріхою в теплому кубельці. Йому не хотілося рано вставати. Він розбудив горобчиху, що спала в сусідньому кубельці:— Шпак прилетів. За ним не встигнеш роздобути їжу. Горобчиха зітхнула й відповіла:— Спасибі шпакові, що будитиме нас.

Номер слайду 27

Аналіз тексту за питаннями. Яким був весняний ранок?Чи зійшло вже сонце? Якого кольору було небо?Хто заспівав на голій гілочці клена?Звідки прилетів шпак? Що він знайшов?Хто почув спів шпака?Чи любив горобчик рано вставати? Чим ще він був незадоволений?Чому йому доведеться тепер рано вставати?Чому зраділа горобчиха?Визначте жанр цього тексту. Доведіть свою думку.

Номер слайду 28

Орієнтовний план переказу1. Тихий весняний ранок.2. Спів шпака.3. Горобець прокинувся.4. Розчарування горобця.5. Подяка горобчихи.

Номер слайду 29

БДЖІЛКА Виручив Василько з біди бджілку. Бджілка хотіланапитися і впала в бочку з водою. Василько кинув на воду листочок. Вилізла на нього бджілка. Обсушила крильця і полетіла. Покликала мама Василька вечеряти. Поставила на стіл молоко, мед, хліба нарізала. За вечерею мама сказала, що меду назбирала врятована Васильком бджілка. Хлопчик здивувався. Хіба одна бджілка могла назбирати стільки меду? «А вона всім бджілкам розповіла, от вони й постаралися»,— пояснила мама. Добра звістка швидко по світу лине.

Номер слайду 30

Аналіз тексту за питаннями. Що трапилося з бджілкою?Як вчинив Василько?Чи врятував він бджілку?Куди покликала Василька мама?Що вона поставила на стіл?Що мама сказала сину за вечерею?Чому здивувався Василько?Що відповіла мама на це здивування?Яке прислів’я зустрілось у тексті? Поясніть його зміст.

Номер слайду 31

Орієнтовний план переказу1. Василько допоміг бджілці.2. Вечеря.3. Розмова мами із сином.4. Добра звістка.

Номер слайду 32

ВОВК І КІТ За Вовком гналися мисливці. Ось уже наздоже-нуть. Прибіг Вовк у село і побачив знайомого Кота. Підскочив до нього і давай прохати, щоб той допоміг йому десь сховатися. Кіт радий допомогти. Він посилав Вовка до багатьох селян. Але хижак усім нашкодив: у того вкрав барана, а в іншого ягнятко з’їв, десь телятко задавив, а там поласував поросятком. Тому селяни не хотіли йому допомагати. Дізнавшись про все це, Кіт Вовкові сказав:— Що, братику, посіяв, те й пожни!(За Л. Глібовим)

Номер слайду 33

Аналіз тексту за питаннями. Хто гнався за Вовком?Куди прибіг Вовк?Кого він зустрів у селі?Чи хотів Кіт допомогти Вовкові? Як?Чому йому це не вдалося?Як Вовк нашкодив господарям?Який вислів із цього тексту нагадує прислів’я?Визначте жанр цього тексту.

Номер слайду 34

Орієнтовний план переказу1. Погоня.2. Зустріч із Котом.3. Допомога Кота.4. Хижак нашкодив усім.5. Що посієш, те й пожнеш.

Номер слайду 35

ЇЖАКОВА РАЙДУГА Вийшов з лісу їжак лугом-полем побродити. А тут раптом дощ припустив. Наче з відра линув. Справжня тобі злива. Їжачкові нікуди дітись. Згорнувся клубочком і принишк. Треба якось перечекати. Та раптовий дощ як з’явився — так і скінчився. Сонце в небі заграло. Ще яскравіше стало. А на їжакових голках дощинки так і лишились. А втих краплях райдуга спалахнула. Всіма кольорами грає, переливається. Іде їжак — райдугу несе.(За М. Сингаївським)

Номер слайду 36

Аналіз тексту за питаннями. Звідки вийшов їжак побродити?Що застало його в дорозі?Як заховався їжачок?Де залишилися краплинки дощу?Що вони утворили на сонці?Чи залишилась райдуга на їжачкових голках?Як ще називають райдугу?Чи можна справді спіймати веселку?А де її можна побачити?Скільки кольорів вона має?

Номер слайду 37

Орієнтовний план переказу1. Їжак на прогулянці.2. Злива.3. Їжачок заховався.4. Дощ скінчився.5. Райдуга на голках.

Номер слайду 38

БІЛКА ТА ВОВК Вовк лежав під деревом і спав. Білка стрибала по дереву і впала на вовка. Вовк прокинувся і хотів її з’їсти. Білка почала прохати відпустити її. Вовк сказав:— Добре, я відпущу тебе, тільки ти скажи мені, чого ви, білки, такі веселі? Мені завжди нудьга. А ви там угорі граєтесь та стрибаєте. Білка сказала:— Уперед пусти на дерево, тоді й скажу, а то я тебе боюся. Вовк був не голодний і пустив. Білка збігла на дерево й відтіля сказала:— Тобі тим нудьга, що ти злий. Тобі злість серце палить. А ми веселі тим, що нам ніколи не хочеться зла робити.(За Л. Толстим)

Номер слайду 39

Аналіз тексту за питаннями. Де лежав вовк?Де стрибала білка? Що з нею сталося?Як хотів вчинити вовк?Про що попросила білка?Що відповів на це вовк?Що відповіла білка з дерева?Чому ж білки завжди веселі, а вовки нудгують?Визначте жанр цього тексту. Доведіть свою думку.

Номер слайду 40

Орієнтовний план переказу1. Білка в лапах вовка.2. Прохання білки.3. Рішення вовка.4. Відповідь білки.

pptx
Додано
20 липня 2018
Переглядів
6342
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку