Робота присвячена питанням допрофільної підготовки учнів. Навчаючи дітей математиці,та готуючи до навчання в класах з поглибленим вивченням математики важливо показати дітям значущість предмету, необхідність в повсякденному житті. В роботі представлені групи завдань, які прищеплюють інтерес до математики, розкривають її красу і строгість.
Математика - унікальний засіб формування не тільки освітнього, а й розвиваючого та інтелектуального потенціалу особистості. Поглиблене вивчення математики має відповідати віковим можливостям і потребам школярів , а також забезпечуватись належною допрофільною підготовкою. Дуже важливо допомогти учням 5-7 класів підвищити рівень пізнавального інтересу до предмету, усвідомити власні мотиви зацікавленості математикою, а також реально оцінити свої навчальні можливості. Завдання вчителя - організувати процес навчання так,щоб кожне зусилля з оволодіння знаннями проходило в умовах розвитку пізнавальних здібностей учнів, творчого мислення, формування основних прийомів розумової діяльності як аналіз, синтез, абстрагування, узагальнення, порівняння тощо.
Пошук нових способів розв'язування задач Складання своїх задач і їх розв'язування Доцільно пропонувати учням розв‘язувати задачі не по діях, а за допомогою виразів, користуватися властивостями додавання під час розв‘язування рівнянь, складати і розв‘язувати свої задачі. Адже відомо, що самостійно придумана і розв‘язана задача запам‘ятовується краще і надовго. Написання математичних творів Пропонувати учням написати казку, вірш, байку, сценку на математичну тему . Наприклад, на тему «Математика в житті моїх батьків», «Де я бачу геометричні фігури», «Стародавні одиниці довжини» тощо. Написані твори діти із задоволенням читають один одному. Такі завдання виховують навички дослідницької діяльності, ефективні щодо практичної спрямованості матеріалу, що, зрештою, приводить до глибокого розуміння предмета, зацікавленості ним.
Спадщина (казка) У спадок від діда Василько отримав карту, на якій було позначено місцезнаходження скарбу. Хлопчик був ще маленький і не розумів, як на маленькому клаптику паперу міг розміститися цілий скарб. Він порадився з однолітками, але відповіді ніхто не знав. Тоді Василько звернувся до батька і той розповів, що існує поняття масштабу, за допомогою якого зменшують чи збільшують в декілька разів реальні розміри місцевості. Разом з татом Василько зробив потрібні підрахунки і з'ясував місцезнаходження скарбу. Влітку вони всією родиною вирушили на пошуки спадщини. Автор: Козенко Ярослав, 5 клас
3. Математичні диктанти Складає найчастіше вчитель, але можна запропонувати скласти їх учням. Це творча і цікава робота. Можна поєднувати новий і раніше вивчений матеріал, але ускладнений. Такий вид роботи розвиває увагу, кмітливість, забезпечує ґрунтовне знання навчального матеріалу, активізує навчально - пізнавальну діяльність. Диктант № 1 (6 кл. “Додавання і віднімання дробів з різними знаменниками) 1) Представити число 1 у вигляді дробу зі знаменником 7 [11]2) Знайти значення різниці 1 – 3/7 [1-5/11]3) Знайти суму [різницю] 1/4 +1/3 [1/3 – 1/4]4) Розв’язати рівняння х + 1/3 =1/2 [y–1/2 = 1/3]5) Знайти значення виразу 1-3/4 +8/11 [18/11+3/4]
Диктант № 2 ( 7кл. “ Рівнобедрений трикутник) 1) На сторонах кута АBC [MPK] відклали рівні відрізки BO і BM [PA і PB]. Як називається трикутник OBM [PAB]? 2) В трикутнику COE [ABC] сторони OE і CE [AB та AC] рівні. Як називається сторона CO ? [ Як називаються ці сторони?] 3) В рівнобедреному трикутнику одна сторона дорівнює 3 см, а друга – 8 см. Чому може дорівнювати третя сторона? [В рівнобедреному трикутнику дві сторони рівні відповідно 5см і 12 см. Чи може третя сторона бути основою?] 4) Як можна назвати рівнобедрений трикутник, у якого основа дорівнює бічній стороні [Чи будь-який рівносторонній трикутник є рівнобедреним?] 5) Периметр рівнобедреного трикутника дорівнює 2 м. Яка довжина кожної його сторони? [Довжина однієї із сторін рівностороннього трикутника 2,5 м. Який його периметр?] (Приклади диктантів наведено для двох варіантів. Завдання другого варіанту в квадратних дужках)
За допомогою такої гри можна зацікавити дітей, активізувати їх діяльність. Ця гра вчить пов’язувати різні факти в єдине ціле, систематизувати вже наявну інформацію, слухати і чути однокласників. Гру доцільно використовувати для створення на уроці ситуації, що інтригує, а іноді й для організації відпочинку. Правила гри прості : учитель загадує щось (число, прізвище великого математика, геометричну фігуру, формулу тощо). Учні намагаються назвати задумане, ставлячи вчителю запитання. На ці запитання вчитель відповідає тільки словами “так”, “ні”, “ і так, і ні. Наприкінці обов'язково проводиться коротке обговорення: які запитання були суттєвими і наштовхнули учнів на правильну відповідь, а які (і чому) несуттєвими? Адже треба намагатися навчити дітей виробляти стратегію пошуку, а не зводити гру до безладного перебору запитань. Гра «Так - ні»
Розв‘язування творчих задач Творчі задачі є «відкритими», а отже, мають багато розв‘язань. Після розв‘язування таких задач пропоную контрольну відповідь. Під час розв‘язування творчих задач діти вчаться не боятися зробити помилку, тому що кожна їх відповідь - правильна . Це дає змогу наповнити урок радістю від успіху й учнівськими перемогами. Задача № 1. Міській бібліотеці потрібно було переїхати в нове приміщення з мінімальними витратами, а ще краще – безкоштовно. Як це було зроблено з мінімальними затратами? Контрольна відповідь. Незадовго до переїзду директор бібліотеки запропонував усім жителям міста взяти в бібліотеці кілька книг для читання, щоб через два тижні повернути їх в новий будинок.
Задача № 2. У велику кількість американських міст доставляють літаками лід з Гренландії. Його добувають там у підземних шахтах гірники. Цей лід відразу розкуповують, хоча коштує він недешево. Як ви думаєте, чому люди купують лід? Контрольна відповідь. Лід використовують як джерело питної води. Він не містить нітратів та інших шкідливих домішок. Задача № 3. Одному американському фермеру не давали спокою сусідські дітлахи. Вони облюбували галявину перед його будинком для своїх гучних ігор. Постійна біганина і крики дратували його. Перше, що він зробив, - накричав на дітей. Результат виявився нульовим, бешкетування продовжились. Тоді фермер змінив тактику. Він запросив хлопчиків у будинок, почастував солодощами і уклав з ними договір. Через певний час на фермі запанував спокій. Що запропонував фермер хлопцям?
Контрольна відповідь. Фермер задушевно сказав : “ Я такий радий, хлопчики, що ви граєте перед моїм будинком. Я вже старий, і мені так приємно дивитися на вас. Будь ласка, приходьте щодня до мого будинку і грайтеся. За це я вам буду платити по 20 центів”. Хлопчиська з радістю погодились й ігри наступного дня продовжились. Але через пару днів фермер знову скликав дітей і сказав: “Справи мої йдуть погано, тому я буду вам платити по 10 центів”. Діти, побуркотівши, розійшлися. Але наступного дня прийшли знову. Правда, уже без колишнього ентузіазму. Потім фермер повідомив хлопчиків: “Із грошима в мене ще гірше, тому доведеться знизити вам платню до 5 центів”. “Оце вже ні, старий! За такі гроші сам бігай по своїй галявині!” – відповіли діти. З того дня на фермі запанував спокій.
1) Розділити циферблат п’ятьма лініями так, щоб сума чисел була однакова. Пошук цікавих математичних загадок і логічних задач. На перших же уроках пропоную дітям цікаві для даної вікової групи задачі, загадки, логічні вправи. До наступних уроків діти готують їх самостійно. Крім того даю дітям завдання на літо: скласти збірку цікавих завдань, які б ми могли використовувати на уроках. Діти з задоволенням виконують такі завдання.
2) В квадратній залі поставте вздовж стін 10 крісел так, щоб біля кожної стіни їх було порівну. 3) Є квадратне озеро. По його кутам біля води росте чотири старих дуба. Озеро хочуть розширити, зробивши його вдвічі більшим за площею, але зберігаючи квадратну форму. Старі дуби зрубувати не хочуть. Чи можна розширити озеро до бажаних розмірів так, щоб всі чотири дуби залишаючись на своїх місцях не були затоплені водою, а стояли на берегах нового озера.
Гра «Знайди загублене» Під час такої гри учням пропонують розв‘язати задачі, де відсутні деякі числа або символи. Без сумніву, у такій діяльності проявляється кмітливість, знання, творчість, підвищується інтерес до математики. Розвиваються якості необхідні для поглибленого вивчення предмету. 1) Замість зірочки вставити пропущені цифри 5,864 59,27 71*28 + 14,72* + **,45 + 2*9** 20,584 + 78,*3 **1200 182,1*
Такі задачі, крім того, що підвищують інтерес до предмету, ще й відкривають дітям багато нового, а також дають змогу підкреслити потрібність і важливість математики у повсякденному житті. Розв‘язування цікавих пізнавальних задач. Лежачи спокійно, людина вдихає 15л кисню за 1 год., коли читає книжку мовчки – в 1,16 разів більше, а коли читає вголос – в 1,48 разів більше , ніж лежачи. Яка потреба людини в кисні в цих випадках? (Читаючи мовчки людина вдихає 17,4 л, а читаючи вголос - 22,2л.). Знаменитий грецький математик Піфагор на запитання про кількість його учнів відповів так: “Половина моїх учнів вивчають математику, 1/4 вивчають природу, 1/7 проводять час у роздумах, а решта – 3 дівчини!” Скільки учнів навчалося у Піфагора? ( 28учнів).
Наприклад такий малюнок. Що на ньому зображено? Можливо це метелик піднімається вгору по мотузці. Чи флюгер на даху будинку. Або два гучномовці на стовпі…Розв‘язування загадок - головоломок «Друдли» Винахідник друдлів Роджер Прайс, був комедійним письменником. Його книги “Друдли” і “Класичні друдли” кілька разів перевидавались. Запропоновані ним головоломки стали настільки популярними, що використовувались навіть у різних телешоу. “Друдли” доцільно використовували під час дослідження пізнавальних здібностей учнів, для усвідомленого розвитку їх творчих здібностей і гнучкості мислення, “Друдли” – це малюнки, на підставі яких не можна точно сказати, що на них зображено.
Вважаю, що такі «приправи» допомагають розвивати у дітей і уяву, і логічне мислення, і вміння робити правильні висновки, вміння аналізувати, творчо підходити до розв‘язування поставлених завдань, прищеплюють глибокий інтерес до математики, підкреслюють її необхідність у житті. А все це разом є основою для підготовки дітей до більш глибокого вивчення предмету, до навчання їх у класах з поглибленим вивченням предмету.
Література. Гайштут А. Г. Математика в логических упражнениях. – К.: Рад.школа.,1985. – 192 с. Касаткин В. Н. Необычные задачи математики. – К.: Рад.школа., 1987. – 128с. Бизам Д., Герцег Я. Игра и логика. 85 логических задач. – Москва, «Мир», 1975 – 358 с. Кордемский Б. А., Ахадов А. А. Удивительный мир чисел. – Москва, «Просвещение», 1986 – 144с. Никитин Ю. З. Сто затей для детей. – К.: Молодь, 1987 – 112с.