Стовпчасті та кругові діаграми

Про матеріал

Учитель математики ОЗСНВК "Академічна гімназія" Скадовського району Херсонської області Дяченко Наталія Кирилівна

Тема уроку: Стовпчасті та кругові діаграми

Клас: 6

Метою уроку є формування умінь та навичок побудови та читання діаграм, поглиблення знань учнів про Херсонщину, розвиток математичного мовлення учнів, творчої уяви, формування уміннь працювати з історичними та географічними джерелами.

Перегляд файлу

Учитель математики, спеціаліст вищої

 кваліфікаційної категорії, учитель - методист Дяченко Н.К.

Тема уроку:  Стовпчасті та кругові діаграми

Клас: 6

Мета:

  •            навчальна – формувати уявлення про поняття діаграми і спосіб відтворення співвідношення величин за допомогою кругових та стовпчастих діаграм; «читати» та будувати діаграми, що відповідають умовам задачі, поглибити знання учнів про Херсонщину, сприяти формуванню історичної пам’яті;
  •            розвиваюча – розвивати математичне мовлення учнів, творчу уяву, вміння працювати з історичними та географічними джерелами;
  •            виховнаформувати особисту відповідальність за долю держави та рідного краю, виховувати наполегливість, увагу, зосередженість, економічне  мислення.

Дидактично – методичне забезпечення уроку: презентація Microsoft PowerPoint,  портрети видатних людей Херсонщини,  літературна експозиція «Херсонська область: шлях з минулого в сьогодення», міні-підручник «Херсонщина у діаграмах»,  табличний процесор MS Excel.

Тип уроку: Урок засвоєння нового матеріалу.

Хід уроку

І.  Етап орієнтації.

Учитель: Доброго ранку,  друзі ! Сідайте, будь ласка.  Розпочинаємо наш урок.    Слово урок… Таке для нас звичне і таке вагоме. Скільки слів можна утворити з його літер. І всі ці слова потрібні нам будуть для успішної роботи на уроці.

Інтерактивний Метод – «Мікрофон»

Учитель. Давайте розшифруємо з вами слово УРОК та дізнаємося, що на ньому нас чекає і що ви зможете продемонструвати.

          У - Успіх

 Р - Радість (На нас чекає)

 О – Організованність і обдарованність

 К – креативність і кмітливість  (Ви продемонструєте)

Сподіваюсь, що на уроці на  нас чекає   успіх.

Перевірка готовності до уроку. Налаштування учнів на роботу.

Методика «Кольоропису» - визначення психоемоційного стану за кольорами. Кожний колір – умовний знак емоційного стану (настрою) учня. Учні обирають колір, що відповідає їх настрою, та підносять його вгору, демонструючи вчителю й однокласникам. Психоемоційний стан визначається на початку і наприкінці уроку.

Шкала «Кольоропису»:

  • Червоний – радісний, захоплений;
  • Оранжевий – радісний, теплий;
  • Жовтий – світлий, приємний;
  • Зелений – спокійний, врівноважений;
  • Синій – незадовільний, сумний;
  • Фіолетовий – тривожний, напружений;

http://yunga-kherson.ucoz.net/Foto/Kherson/9725_thumb.jpgЕпіграф уроку:

       Пізнай свій край, себе, свій народ,

свою землю і ти побачиш свій шлях у життя.

                                  Григорій Сковорода

 

 

http://tpp.ks.ua/images/stories/map1_ksua.jpgІІ. Етап цілепокладання.

Минуле і майбутнє… Таємниці історії великих відкриттів і сучасні досягнення науки. Різні області застосування знань… Усе хочеться побачити і про все довідатися.

 Сьогодні ми з вами познайомимось з  круговими та стовпчастими діаграмами  та їх основним  призначенням. Навчимось будувати діаграми та  через побудову та зображення різних видів діаграм познайомимось з   нашою малою Батьківщиною.

Інформаційне повідомлення учня:

Серед неозорих скіфських степів Причорномор’я на бойових дорогах запорожців  розкинулася мальовнича  Херсонщина. Вона  межує на сході - з Запорізькою, на північному заході - з Миколаївською, на півночі - з Дніпропетровською областями, на півдні по Сивашу і Перекопському перешийку - з тимчасово окупованою  Республікою  Крим. По території області проходить державний кордон протяжністю 458 км, в тому числі 350 км по Чорному і 108 км по Азовському морям. Область омивається Чорним і Азовським морями, а також Сивашем (Гнилим морем) та Каховським водосховищем. 

Херсонська область має вигідне географічне розташування, унікальні природничо-кліматичні умови, багату історію, солідний економічний потенціал. ( Разом з учнями визначаємо мету і завдання уроку).

ІІІ. Етап проектування.

  1.               Математична  розминка.
  2.               Дослідження кругових, стовпчастих та лінійних діаграм.
  3.               Побудова діаграм з допомогою табличного процесора MS Excel.
  4.               Самостійна робота «Прочитай закодовані слова»
  5.               Відеопрезентація «7 Чудес Херсонської області»
  6.               Відеоролик   «Асканія-Нова  - біосферний заповідник Херсонщини»
  7.               Вправа  «Незакінчене речення».
  8.               Домашнє завдання.

ІV Етап організації виконання плану.

Наш сонячний Таврійський край має унікальну історію, щедру на гарні традиції, хвилюючі події та вагомі факти.

Математична розминка

  1. У якому році була створена Херсонська область? ( Робота в парах)

Обчислити зручним способом:

 1) (7,4+5,11)+32,6=

 2) 2,001+105,2+0,999=

 3) (5,49+12,4) -4,49= 

 4) (3,63+2,8)+27,2=

Відповідь №1:  (7,4+32,6)+5,11=45,11.   

                 № 2:  (2,001+10,999)+105,2=118,2.

                 № 3:  (5,49-4,49)+12,4=13,4

                 № 4: (2,8+27,2)+3,63=33,63

Картки з відповідями:

45,11

1

33,63

4

118,2

9

22,4

7

13,4

4

Відповідь: 1944 рік

30 березня 1944 року Указом Президії Верховної Ради СРСР була створена Херсонська область з частини земель Запорізької та Миколаївської областей з центром у місті Херсоні.

    2. Хто очолив новосворену Херсонську область та проводив відбудову зруйнованої Херсонщини?   

  1. Чому дорівнює сота частина числа?
  2. Чому дорівнює 1% від числа 400?
  3. Як записати 5% у вигляді звичайного дробу?
  4.  Знайдіть число, 20% від якого дорівнюють 40?
  5.  Знайдіть 15% від числа 400?
  6.  Дріб , скільки це відсотків?
  7.  Скільки учнів у класі, якщо 10% усіх становить 2 учні?

 

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

1%

4

0,05

200

60

10%

20

Ф

е

д

о

р

о

в

 

Відповідь: Федоров.

Очолили створення нової області, відбудову зруйнованої Херсонщини голова обласного виконкому Пилип Іванович Пасенченко-Демиденко та перший секретар обкому КП(б)У, двічі Герой Радянського Союзу Олексій Федорович Федоров.

Завдання 3: Площа Херсонської області становить 4,7% території України. Відновіть записи та визначте площу Херсонської області у квадратних кілометрах метрах.

2  6  *  2   *

         +        *  2  *   4

        4  1   5

               *   8  * 0   0   (кв.км)

Відповідь: 28500кв.км.

Дослідження кругових, стовпчастих та лінійних діаграм.

Для наочного зображення числових значень різних величин використовуються діаграми. Діаграма - (від грец. Διάγραμμα (diagramma), зображення, рисунок, креслення)  графічне зображення, що наочно у вигляді певних геометричних фігур показує співвідношення між різними величинами, які порівнюються. Стовпчасті та лінійні діаграми - застосовуються для спостереження змін в часі або за різних умов для невеликої кількість наборів даних. Кругові  діаграми — для пропорційної залежності в певний момент часу.

Діаграми - це символічний малюнок, який наочно ілюструє співвідношення між значеннями величин. Якщо потрібно продемонструвати як змінюється деяка величина з плином часу то зручніше застосовувати стовпчасті діаграми. Кругові діаграми застосовують найчастіше тоді , коли хочуть спів ставити частини якоїсь величини. 
          Херсонська область відноситься до числа найменш густонаселених регіонів України. Щільність населення області у 2013 р. становила 37,9 ос. на 1 км², що вдвічі менше ніж в середньому по Україні.

Вправа1.

На діаграмі показано  динаміку населення Херсонської області з 1939 до 2013 року.

  1.               У якому році в Херсонській області була найбільша кількість населення?
  2.               У якому році в Херсонській області була найменша  кількість населення?
  3.               На скільки більше людей проживало у Херсонській області 1989 році ніж у 2013?

Вправа 2.

У  Херсонській  області 18  адміністративних районів. (  9 міст, 31 селище міського типу, 658 сільських населених пунктів, які об'єднані в 259 сільських рад). За допомогою таблиці  населення 7 районів Херсонської області  побудуйте    діаграму міського населення  даних районів, округливши попередньо кількість  міського населення до  десятків тисяч і взявши для зображення 10000 осіб відрізок,  довжина якого дорівнює 1 см.


Населення районів станом на 1 лютого 2013 року

 

міське

сільське

Іванівський район

14455

4647

Каховський район

36254

5622

Нижньосірогозький район

16367

5013

Нововоронцовський район

21820

6439

Скадовський район

48488

22133

Цюрупинський

72260

36589

Чаплинський

35774

12859

 

Вправа 4.

Побудуйте    діаграму сільського  населення  даних районів (вправа 3), округливши попередньо кількість  міського населення до   тисяч і взявши для зображення 1000 осіб відрізок,  довжина якого дорівнює 1 см.

Вправа 5.

 Населення Херсонської області  станом на 1 лютого 2013 року становило

1 077 643 осіб, з них українців  961 584 ( 82%). Згідно із результатами Всеукраїнського перепису населення на території Херсонської області проживають представники понад 115 національностей і народностей.

Представники яких національностей  найбільш чисельні на Херсонщині?

Вправа 6. У місті Херсоні 332558 осіб населення. За допомогою  табличного процесора MS Excel побудуйте кругову діаграму  найбільших міст Херсонської області з чисельністю понад 6, 5 тисяч (окрім м. Херсона).

 

Міські населені пункти з кількістю жителів понад 6,5 тисяч
за даними Держкомстату

Нова Каховка

69,3

Новоолексіївка

10,2

Каховка

37,4

Чаплинка

9,9

Цюрупинськ

25,1

Білозерка

9,8

Генічеськ

20,4

Каланчак

9,4

Скадовськ

18,9

Велика Лепетиха

8,5

Гола Пристань

14,9

Нова Маячка

7,1

Берислав

13,2

Комишани

7,1

Антонівка

12,9

Велика Олександрівка

7,0

Таврійськ

11,0

Горностаївка

6,7

 

Самостійна робота «Прочитай закодовані слова»

Кожному ряду учнів дається картка, на якій записані приклади на всі дії з десятковими дробами. До завдань пропонується список відповідей для самоконтролю, але записані вони не послідовно і кожна відповідь кодується. Якщо учні правильно виконають самостійну роботу, то одержать фразу «Люби свій край».

Завдання для першого ряду:

1) 25,46 – 4,51 = 20,95         Л

2) 7, 852 + 24,8 = 32,652     Ю

3) 302 ∙ 0,008 = 2,416           Б

4) 555,5 : 0,11 = 5,05            И

 

Завдання для другого ряду:

1) 5,04 : 2,4 = 2,1              С

2) 163 ∙ 0,31 = 50,53          В 

3) 48,04 – 7,83 = 40,21       І

4) 7,436 + 22,4 = 29,836    Й

 

Завдання для третього ряду:

1) 7,02 ∙ 0,6 = 4,212           К

2) 99,99 : 1,1 = 90,9           Р

3) 800 : 0,25 = 3200            А

4) 2,25 ∙ 2,6 = 5,85              Й

Коди правильних відповідей:

Відповідь

5,05

50,53

20,95

2,416

2,1

32,652

Код

И

В

Л

Б

С

Ю

Відповідь

5,85

90,9

40,21

3200

29,836

 4,212

Код

Й

Р

І

А

Й

К

Відеопрезентація «7 Чудес Херсонської області»

 за книгою Миколи Петровича Оленковського  визнаного  в Україні та за її межами спеціаліста з питань археології кам’яного віку і палеоекології Південної України. 

Відеозапис   «Асканія-Нова  - біосферний заповідник Херсонщини»

V. Контрольно-оціночний етап

         Уявіть собі, що до нас завітав журналіст газети «Чорноморець», який хоче написати , що нового і цікавого ви дізнались на уроці. Давайте відповіді на запитання, тримаючи в руках мікрофон. ( Вправа  «Незакінчене речення»)

- Сьогодні на уроці я ...

-  Я зрозумів (зрозуміла), що....

- Найважливішим відкриттям для мене було...

- Я ставив за мету...,а досягнув на уроці...

-  Поповнив свої знання...

Домашнє завдання.  Вивчити п. 26,  повторити п. 22-25, виконати вправи

№ 785, № 787,797. Скласти кросворд  про Херсонську область, використавши інформацію з відеопрезентацій.

1

 

doc
Додано
12 січня 2018
Переглядів
3347
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку