Презентація "Михайло Коцюбинський – представник імпресіоністичної течії модернізму"

Про матеріал
У презентації розглядаються поняття раннього модернізму та імпресіонізму, подається аналіз новели Михайла Коцюбинського "Intermezzo" як виразно імпресіоністичного твору.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Михайло Коцюбинський – представник імпресіоністичної течії модернізмуІмпресіоністична новела «Іntermezzo»

Номер слайду 2

Українська проза на межі ХІХ-ХХ ст. У цей період чітко визначилися дві основні тенденції літературного розвитку:1. Традиційна, просвітницька, народницька, яка видозмінилася у неонародницьку течію (Представники: Михайло Старицький, Борис Грінченко, Олена Пчілка, Павло Грабовський, Архип Тесленко).2. Виразно новаторська, зорієнтована на європейські віяння і здобутки, в основному модерністська (Представники «нової школи»: (Михайло Коцюбинський, Ольга Кобилянська, Василь Стефаник, Володимир Винниченко),

Номер слайду 3

Ранній модернізм. Ранній модернізм (сучасний, найновіший) — це умовна назва нових течій нереалістичного спрямування, що виникли в останній третині XIX ст.: СимволізмІмпресіонізм. Неоромантизм. Ранній модернізм уперше відмовляється від зображення «життя у формах життя».

Номер слайду 4

Ознаки модернізму. Особлива увага до внутрішнього світу особистості. Надання переваги творчій інтуїції. Схильність до містицизму та занурення у підсвідоме. Пошук нових формальних засобів у мистецтві (символіка, міфопоетика). Прагнення до відкриття вічних ідей, які можуть перетворити світ за законами краси і мистецтва.

Номер слайду 5

ІмпресіонізмІмпресіонізм (від фр. impression – враження) – художній напрям, заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень, співпереживань. Термін (від фр. impression – враження) походить від назви картини Клода Моне «Враження. Схід сонця» (1873).

Номер слайду 6

Імпресіоністичний погляд на мистецтвоІмпресіоністи виступали проти рутинного академізму й салонного мистецтва. Вважали, що художник повинен зображувати навколишній світ так, як він його споглядає і відчуває. Звідси – пошук нових художніх засобів, найповніша передача звукових вражень, життєствердне захоплення красою світу.

Номер слайду 7

Клод Моне «Враження. Схід сонця» (1873)

Номер слайду 8

П'єр Огюст Ренуар «Жабник» 1869

Номер слайду 9

Клод Моне «Жабник» 1869

Номер слайду 10

Риси імпресіонізму«звуковий» пейзаж;Естетична функція кольорів і світлотіней;Урочиста пряма мова (монолог, діалог);Калейдоскопічність, фрагментарність зображуваного;Сюжет не розгортається, фабула вимальовується поступово;Ситуаційне напруження;Підкреслений ліризм;Вживання тропів для підсилення асоціативних почуттів і вражень.

Номер слайду 11

Новела «Іntermezzo»Час створення: 1908 р. Літературний рід: епос (з елементами драми й лірики). Риси драми — перелік дійових осіб на початку. Елементи лірики — відтворення емоцій і переживань головного героя. Оповідна манера дозволяє віднести «Intermezzo» до епічних творів. Жанр: новела. Тема: перебування митця, утомленого творчою працею, на відпочинку.Ідея: потреба митця служити народові. Проблематика:гармонія у співіснуванні людини й природи;роль митця в суспільстві;трагедія життя простого селянина.

Номер слайду 12

Історія написання. Твір автобіографічний. Письменник почувався виснаженим, і друг Євген Чикаленко запросив його на відпочинок у село Кононівка (Полтавщина), де М. Коцюбинський оселився у великому будинку з десятьма кімнатами далеко від цивілізації. Під враженням від цього відпочинку й була написана новела. Тому з відпочинком пов'язана й назва твору.

Номер слайду 13

Значення назви. Intermezzo (з італ. — пауза) — музичний термін, яким позначають коротку інструментальну п'єсу, що виконується між частинами великого твору. Присвята: кононівським полям.

Номер слайду 14

Особливості сюжету й композиціїСюжет безфабульний, оскільки в основі його розгортання — не подієвість, а настроєві зміни. Зав'язка: рішення героя поїхати з міста. Розвиток дії: перебування в селі на відпочинку. Кульмінація: зустріч з селянином у полі. Розв'язка: визнання свого духовного одужання, рішення повернутись у місто. Герой проходить три емоційні стани: пригнічення, спокійна споглядальність, гнів. Саме ці емоційні стани умовно структурують сюжет.

Номер слайду 15

Система образів. Образи твору можна поділити на мажорні й мінорні (за музичним принципом), або позитивні й негативні за емоційним навантаженням.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}МінорніМажорні Моя утома Ниви у червніЗалізна рука города – символ міста, з якого герой тікав, і в яке повертається. Сонце. Зозуля. Жайворонки. Три білі вівчарки (Пава, Оверко, Трепов)Людське горе

Номер слайду 16

Моя утома. Я утомився. Мене втомили люди. Мені докучило бути заїздом, де вічно товчуться оті створіння, кричать, метушаться і смітять. Повідчиняти вікна! Провітрить оселю! Викинуть разом із сміттям і тих, що смітять. Нехай увійдуть у хату чистота й спокій. Хто дасть мені втіху бути самотнім? Смерть?Сон?Як я чекав їх часом!

Номер слайду 17

Залізна рука города. Поїзд летів, повний людського гаму. Здавалось, город витягує в поле свою залізну руку за мною і не пускає. Мене дратувала непевність, що тремтіла в мені: чи розтулить рука свої залізні пальці, чи пустить мене? Невже я вирвусь від сього зойку та увійду у безлюдні зелені простори? Вони замкнуться за мною, і надаремне клацати буде кістками залізна рука? І буде навколо і в мені тиша?

Номер слайду 18

Ниви. Мої дні течуть тепер серед степу, серед долини, налитої зеленим хлібом. ... Я тепер маю окремий світ, він наче перлова скойка: стулились краями дві половини — одна зелена, друга блакитна— й замкнули у собі сонце, немов перлину. А я там ходжу і шукаю спокою. Йду.

Номер слайду 19

Сонце. Я дуже щасливий, що стрічаюсь з ним тут, на просторі, де ніхто не затулить його обличчя, і кажу до нього: сонце! я тобі вдячний. Ти сієш у мою душу золотий засів — хто знає, що вийде з того насіння? Може, вогні?Ти дороге для мене. Я п'ю тебе, сонце, твій теплий зцілющий напій, п'ю, як дитина молоко з матерніх грудей, так само теплих і дорогих. Навіть коли ти палиш — охоче вливаю в себе вогняний напій й п'янію від нього. Я тебе люблю.

Номер слайду 20

Кульмінація – зустріч з селянином. Ми таки стрілись на ниві — і мовчки стояли хвилину— я і людина. То був звичайний мужик. Не знаю, яким я йому здався, але крізь нього я раптом побачив купу чорних солом'яних стріх, затертих нивами, дівчат у хмарі пилу, що вертають з чужої роботи, брудних, негарних, з обвислими грудьми, кістлявими спинами... блідих жінок у чорних подертих запасках, що схилились, як тіні, над коноплями... пранцюватих дітей всуміш з голодними псами... Все, на що дивився й чого наче не бачив. Він був для мене наче паличка дирижера, що викликає раптом з мертвої тиші цілу хуртовину згуків.

Номер слайду 21

Кульмінація – зустріч з селянином. Ага, людське горе, ти таки ловиш мене? І я не тікаю! Вже натяглися ослаблені струни, вже чуже горе може грати на них!Говори, говори... Що говорити? У сім зеленім морі він має тільки краплину. До кого прийшла гарячка та подушила діти, тому ще легше. На іншого зглянеться бог... А в нього аж п'ять ротів, як вітряків, щось треба кинуть на жорна."П'ятеро діток голодних чомусь не забрала гарячка". Говори, говори... Люди хотіли голіруч землю узяти, а тепер мають: хто їсть сиру, хто копає її в Сибіру... Йому ще нічого: рік лупив воші в тюрмі, а тепер раз на тиждень становий б'є йому морду..."Раз на тиждень б'ють людину в лице". Говори, говори!..

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Петрівна Ганна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Каспришин Ірина Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
26 січня 2020
Переглядів
4928
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку