Урок української літератури у 10 класі по темі: "Леся Українка. Життєвий і творчий шлях письменниці"

Про матеріал
В даному матеріалі можна знайти відомості про Лесю Українку, про її поєзії, які присвятила своїй тітці та С.Мержинському.
Перегляд файлу

Тема: Леся Українка. Життєвий і творчий шлях письменниці. Роль родини, культурного оточення і самоосвіти у формуванні світобачення письменниці;

Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Лесі Українки, розкрити роль родини, культурного оточення і самоосвіти у формуванні світобачення письменниці, ознайомити із основними збірками поезій, визначити головні мотиви збірок, виховувати в учнів шану та повагу до життя-подвигу славної українки;

Обладнання: портрет, презентації;

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

Ні! Я жива! Я буду вічно жити!

Я в серці маю те, що не вмирає!

 Леся Українка

  •                  Організаційний момент.
  •                  Повідомлення теми, мети уроку.

Звучить лірична музика, на її фоні дівчина схожа на Лесю читає перші рядки «Сontra spen spero» і епіграф.

Учитель: Хто ця жінка? Життя якої – це боротьба. Боротьба за життя, за справедливість, за кращу долю простого народу. «Це жінка-боєць, жінка-воїн» - як сказав про неї Рильський. Овіяна ореолом легенд донька Прометея. Всесвітньо відома поетеса, драматург, прозаїк, перекладач, учений – літературознавець, громадський діяч. Це – Леся Українка, з творчою спадщиною якої ви вже знайомі з молодших класів, а ми сьогодні на уроці поглибимо знання про життєвий і творчий шлях, розкриємо роль родини, культурного оточення й самоосвіти у формуванні світобачення письменниці, ознайомимось із основними збірками поезій, визначимо головні теми збірок.

 Я сподіваюсь, що сьогоднішній урок допоможе вам ще більше полюбити українську поезію, по-новому подивитися на твори Лесі Українки, розкрити красу поетичного слова. Хай життя цієї жінки буде вам прикладом чесності і принциповості, правдивості і душевної краси.

Щоб досягти мети клас було об`єднано в групи, кожна отримала завдання: проаналізувати певний період життя і творчості Лесі Українки.

Завдання для класу, слухаючи товаришів, заповніть хронологічну таблицю і виконайте завдання, які отримали.

1 гр.

Дитячі та юнацькі роки. Вплив родини на формування Лесі як поета. Зробити висновок вам допоможуть питання.

Звіт групи

  •                  Що записали у хронологічну таблицю?
  •                  Кому присвятила поезію «Надія»?
  •                  Де здобула освіту?
  •                  Де народилась? Справжнє ім`я?
  •                  Хто дав псевдонім?
  •                  Як називалась  перша поетична збірка? «На крилах пісень».
  •                  Хто мав вплив на формування Лесі як поета?

Учитель:  Леся, як особистість і поет сформувалась під впливом своєї матері, відомої дитячої письменниці Олени Пчілки, дядька М. Драгоманова, родин Старицьких, Лисенків. З дитячих років Леся була цілеспрямованою, терплячою, надзвичайно обдарованою.

Немає жодного поета, який би не писав про кохання – відлуння своєї душі. Однак, на жаль, не завжди кохання буває взаємним. Бурхливе, жагуче, спопеляюче, але без взаємності.

Так було з Іваном Франком, так було з Тарасом Шевченком, не знало взаємних почуттів і кохання Лесі Українки.

2 гр.

 Кохання як муза. Літературна творчість.

Учитель: Через призму Лесиної поезії вимальовується постать винятково сильної і разом з тим ніжної і сердешної жінки.

1. Найкращими ж хвилинами життя поетеси був час її творчої праці. Тоді приходило натхнення, наставало особливе душевне натхнення, забувалися страждання, що сковували тіло - рятувалась працею. Для себе чітко засвоїла: "Не можна, гріхів бути інвалідом, коли так багато роботи і так мало людей, треба перестати ними бути". І працювала, нехтуючи здоров`ям.                                           Звіт 2гр.

 - Що записали у хронологічну таблицю?

- Яку поему написала в ніч смерті Сергія Мержинського? ("Одержима")

- В яких жанрах літератури писала Леся?

Учитель Поетеса свідома свого великого покликання у суспільстві, де українське слово було гнане, де "кора льодовая міцна" покривала сумний переліг української культури. Поетеса вбачає свій обов`язок в служінні суспільним темам, громадянським завданням, у тому, щоб "сіять квіти на морозі", поливати їх гіркими сльозами доти, доки не розтане лід гніту і зла і не зійдуть квіти добра і щастя. Вона буде шукати зірку провідну, ясну владарку темних ночей, і все це заради щастя людей. "В довгу нічку невидну - не стулю ні на хвильку очей, все шукатиму зірку провідну, ясну владарку темних ночей."

Таку програму ставить перед собою поетеса і поезія звучить, як своєрідний гімн життю. Боротьба і праця. Такий зміст життя Лесі Українки.

Про останні роки життя поетеси нам розкаже літературна спадщина.

3 гр.

Звіт групи.

Дайте відповіді на питання закінчивши речення.

Оперу «Лісова пісня» написав………..   Автор музики до балету «Лісова пісня»…………       Автор роману «Дочка Прометея»…….    Премія імені Лесі Українки присуджується за……….       Лесі Українці  присвячено художній фільм за сценарієм І.Драча……….

Що записали у хронологічну таблицю?

Учитель Літературна спадщина Лесі належить не тільки українському народу, а й входить до всесвітньої скарбниці художнього слова. Твори поетеси перекладені багатьма мовами світу, вони систематично видаються, бо є тими вічними книжками, що витримують випробовування часом.

Тому Леся Українка і належить до митців, які пережили свій час, її літературна спадщина стала однією з вершин художньої свідомості українського народу і разом із тим видатним явищем світової літератури. Вона одна з найславетніших українських поетес, послідовний та енергійний борець за утвердження українського народу, за його консолідацію в політичну націю. Всі її твори - це образ ідеальної землі, земного раю, що зветься Україною. З`явився цей образ - і багато людей збагнули, що вони не просто обивателі, а українці, що це звання їх зобов`язує, що їм є за що боротись і віддавати життя.

Боротьба і праця. Такий зміст усього життя Лесі Українки, життя гідного подвигу і захоплення. І дійсно вона мала в серці те, що не вмирає!

- Що ж мала в серці ця жінка, що є актуальним до сьогодні, не дає померти і понині?

Створіть інформаційне гроно

 

 

Мікрофон

- Чому, на вашу думку, Леся належить до вічних митців?

Учитель

Леся Українка, подолавши тяжкий шлях, піднялась "на гору круту кам`яную" сягнула вершин людського духу. Ніжним і трепетним уродилось слово Лесі, несхитна громадянскість гармонійно поєднана з чистою, невичерпною любов`ю до людини.

Лесю в народі називають дочкою Прометея, бо саме вона перейняла від Тараса Шевченка і понесла далі естафету правди, добра і людяності, її лірика сповнена глибокої пристрасності, ніжної задушевності, щирої любові до рідної землі, до свого нескоренного народу.

Її талант поєднав гаряче серце громадянина, світлий розум філософа з жіночою ніжністю і грацією.

Через призму її поезій вимальовується постать винятково сильної і разом з тим ніжної й сердешної жінки.

Лесі було присвячено багато віршів. І сьогодні вона залишається з нами.

Вірші про Лесю Українку.

Д/З Опрацювати сторінки підручника від 243-249.

Написати твір-есе "Я маю в серці те, що не вмирає".

docx
Додано
28 січня 2020
Переглядів
4518
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку