Презентація "Микола Вороний. Коротко про життя і творчість, багатогранну діяльність митця.Єдність краси природи і мистецтва, образотворчі засоби в поезії («Блакитна Панна»).

Про матеріал
Робота містить біографічні дані письменника, текст і аналіз поезії, ілюстративний і довідковий матеріал.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Микола Вороний. Коротко про життя і творчість, багатогранну діяльність митця.Єдність краси природи і мистецтва, образотворчі засоби в поезії («Блакитна Панна»).

Номер слайду 2

Більшовицька тоталітарна система перервала життя Миколи Вороного, так само вбили його сина Марка, також поета, намагаючись вбити під корінь український рід, знищити цвіт нації. Вони є жертвами сталінського геноциду, який знищував національно свідому інтелігенцію, аби поставити Україну на коліна. Багато років радянська влада замовчувала або перекручувала правдиві факти про творчість митця. Нам випала чудова нагода ознайомитися з життям і творчістю цього поета. Недарма його називають співцем краси, а її він бачить усюди: у чарах природи, у людях, у словах…

Номер слайду 3

ПОЕТПЕРЕКЛАДАЧКРИТИКПУБЛІЦИСТАКТОРРЕЖИСЕРІСТОРИК ЛІТЕРАТУРИДОСЛІДНИК ТЕАТРУ,ДРАМАТУРГІЇРЕДАКТОРГРОМАДСЬКИЙ ДІЯЧМоя девіза: йти за віком І бути цілим чоловіком!

Номер слайду 4

Микола Кіндратович Вороний (псевдоніми Арлекін, Віщий Олег, Кіндратович, Микольчик) — український поет, письменник, перекладач, режисер, актор, театрознавець, громадсько-політичний діяч, історик і публіцист. Народився 6 грудня 1871 року на Катеринославщині у родині ремісника, де зберігалися давні українські традиції. Мати прищепила малому Миколці палку любов до українських пісень, казок, легенд і звичаїв. Батько Кіндрат Вороний походив з кріпаків, мати — Одарка Колачинська з роду освітнього діяча XVII-XVIII ст., ректора Київської академії П. Колачинського. Коли малому було півроку, сім’я переїхала до Харкова.

Номер слайду 5

Там навчався спочатку в початковій школі, потім у Харківському реальному училищі, пізніше — в Ростовському реальному училищі, звідки був виключений за зв’язки з народниками, читання і поширення забороненої літератури. Три роки перебував під наглядом поліції із забороною вступати до вищих навчальних закладів. Пізніше продовжує навчатися у Віденському і Львівському університетах. У період навчання у Львівському університеті знайомиться з Франком. Допомагав йому у виданні газет «Громадський голос» і «Радикал».

Номер слайду 6

Працює бібліотекарем і коректором Наукового товариства «Руська бесіда». У редакції журналу «Житє і слово». З 1897 року — актор труп М. Кропивницького, П. Саксанського та інших. Сцену залишає 1901 року і працює в установах Єкатеринограда, Харкова, Одеси, Чернігова. З 1910 р. оселяється в Києві, працює в театрі М. Садовського, викладає в театральній школі. Восени 1917 р. стає директором Українського національного театру. 1920 року емігрує до Варшави і видає збірку «За Україну». (1921 р). 1926 року повертається до України та веде педагогічну і театральну діяльність. Перший вірш «Не журися, дівчино». був надрукований 1893 року, але поетичні твори писав ще навчаючись у Харківському реальному училищі.

Номер слайду 7

Родинне щастя, про яке мріялося у виснажливі роки акторських мандрів, виявилося швидкоплинним. Приблизно через рік подружжя розлучилося. Важко переживав розрив із дружиною Микола Кіндратович. Від розпачу і згуби порятували друзі: Михайло Коцюбинський, Михайло Жук, Борис Грінченко, Олекса Коваленко. Із головою поет занурився в громадську роботу, беручись за будь-які справи чернігівської філії “Просвіті”, “Літературно-артистичного товариства”, аматорського театрального гуртка, створеного семінаристами Чернігівської бурси, серед яких почав з’являтися Павло Тичина

Номер слайду 8

У 1910 р. на постійне помешкання Микола Вороний перебрався до Києва, де оселився на першому поверсі п’ятиповерхового будинку на вулиці Панківській, 8. У Місті на семи пагорбах він працював у театрі Миколи Садовського, потім – викладав у театральній школі. З-під пера Миколи Кіндратовича постала низка мистецтвознавчих і театрознавчих розвідок: “Сергій Васильківський” (1903), “Театральне мистецтво й український театр” (1912), “Театр і драма” та “Михайло Щепкін” (обидві: 1913), “Український театр у Києві” та “Марко Кропивницький” (обидві: 1914), “Мольєр”, “М. Римський-Корсаков”. Громадянська активність М. Вороного знайшла вихід у 1917 р. Він виступає одним із засновників Української Центральної Ради, але кривава більшовицька розправа над національною революцією підштовхнула поета емігрувати.

Номер слайду 9

Змучений і виснажений, поет у 1920 році емігрував до Варшави (“їхав з неохотою, з мусу”), де працював “старшим аташе з правами радника” при УНР-івському уряді (для зв’язку з культурними колами Польщі). У Варшаві видав збірку поезій “За Україну” (1921). Переїхав до Львова, де викладав у консерваторії та в організованій ним драматичній школі, видав театрознавчі книги “Режисер”, “Драматична примадонна”‘, мистецтвознавчу – “Пензлем і пером”. Повернувся в Україну 1926 року. В тодішній пресі творчість поета розглядалася в основному у вульгарно-соціологічному трактуванні, йому закидали “модернізм” і “буржуазність”.

Номер слайду 10

На початку 30-х років митця засудили, вирок — трирічне заслання до Казахстану. Вирок було замінено забороною проживати в Україні. Син Марко прагнув добитися помилування, але його звинуватили в націоналізмі, заарештували й відправили на Соловки. Вивчення архівів КДБ дозволило документально точно визначити, що Микола Вороний проходив по груповій справі з традиційним для того часу формуванням «за участь у контрреволюційній військово-повстанській організації». Репресований у 1934 р. Розстріляний 7 червня 1938 року. Реабілітовано посмертно у 1957 р.

Номер слайду 11

Збірки Миколи Вороного

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Любов, краса і шукання правди — це сфери символічної поезії, вона найкраще може це оповісти. М. Вороний. Символізм – літературно-мистецький напрям кінця ХІХ – початку ХХ ст., основоположники якого проголосили основою мистецької творчості символ – таємну ідею, приховану у глибині всіх навколишніх, а також і потойбічних явищ, що її можна розкрити, збагнути й відобразити тільки з допомогою мистецтва, зокрема музики й поезії. Символізм – одна зі стильових течій модернізму, що виникла у Франції в 70-х pp. XIX ст. Основною рисою символізму є те, що конкретний художній образ перетворюється на багатозначний символ.

Номер слайду 14

Особливості літератури символізму:експериментаторський характер, символ – основний художній засіб;прагнення виразити «недосяжні», іноді містичні ідеї, образи Вічності й Краси;музичність; песимізм.

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Основні мотиви лірики Миколи Вороного

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Микола Вороний «Блакитна Панна»Має крилами Весна. Запашна,Лине вся в прозорих шатах,У серпанках і блаватах…Сяє усміхом примар. З-поза хмар,Попелястих, пелехатих. Ось вона вже крізь блакить. Майорить,Довгождана, нездоланна…Ось вона — Блакитна Панна!.. Гори, гай, луги, поля —Вся земляЇй виспівує: “Осанна!”

Номер слайду 19

А вона, як мрія сну. Чарівна,Сяє вродою святою,Неземною чистотою,Сміючись на пелюстках,На квітках. Променистою росою.І уже в душі моїй. В сяйві мрій. В’ються хмелем арабески,Миготять камеї, фрески,Гомонять-бринять пісніГолосніІ сплітаються в гротески.

Номер слайду 20

Історія написання Нове 19 століття ознаменувалося зростанням напруження в суспільному ,політичному житті . У цій ситуації митці-модерністи намагаються осмислити епоху шляхом пізнання духовних процесів. Микола Вороний як яскравий представник символізму також у пошуках вічних цінностей,однією з яких - мистецтво, народжене з гармонії краси. М. Вороний склав гімн весняній природі, молодості, натхненню, оспівав весну як блакитну панну.

Номер слайду 21

Про твір. Рік створення - 1912р. Цикл поезій - «Гротески». Напрямок - модернізм Течія - символізм . Рід - лірика. Жанр - ліричний вірш Вид лірики - інтимно-пейзажна (весняні настрої).

Номер слайду 22

Про твір. Тема : гармонія природи й мистецтва ( «має крилами Весна запашна, лине все в прозорих шатах , у серпанках і блаватах…»).Ідея : звеличення краси й природи;возвеличення природи , життя як джерела творчої енергії(«довгождана, нездоланна… ось вона – Блакитна Панна!…».

Номер слайду 23

Мотиви: краса природи ; гармонія ; буяння життя; джерела творчості . Провідний мотив: возвеличення краси природи та єдність її з мистецтвом. Віршовий розмір : нерівностопний хорей. Строфа: восьмивірш (октава).

Номер слайду 24

Художні засоби Епітети: весна запашна, прозорих шатах, вродою святою, неземною чистотою, променистою росою. Метафори: сміючись на пелюстках, на квітках”. Порівняння: а вона, як мрія сна чарівна. Гіпербола: сміючись на пелюстках, на квітках. Окличні речення: ось вона – Блакитна Панна! Їй виспівує: ” Осанна!”. Інверсія: лине все, крізь блакить майорить, сяє вродою, сміючись на пелюстках.

Номер слайду 25

Символічні образи Блакитна Панна (символ життя, весни, божественної присутності, краси й гармонії); Блакить (символ джерела духу); «Осанна!» (символ вітання бога) та ін.

Номер слайду 26

Композиція (І октава) має крилами усміхнена примарами хмар Весна ;(II октава) Весна — Блакитна Панна з’являється, їй хвала ; (III октава) опис краси Панни ; (IV октава) у душі ліричного героя радість: «в’ються хмелем арабески, миготять камеї, фрески, гомонять-бринять пісні і сплітаються в гротески голосні».

Номер слайду 27

Твір перегукується з віршем П. Тичини «Арфами, арфами…»Це – модерністська поезія Розстріляного відродження.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гуменюк Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
10 вересня 2024
Переглядів
7651
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку