Що хвилювало митців початку ХХ ст.?Одні з них виражали загострений темпоритм новітньої доби, інші ж оспівувати втрачену гармонію і красу, деякі прагнули віднайти душевну рівновагу, занурюючись у фантастичні віртуальні світи, а хтось не приховував жаху перед невідомим і втрати віри в майбутнє.
Авангард – це одна зі світонастанов модернізму, скерована на руйнування традиційних художніх законів, форм. Риси авангарду. Атмосфера бунту. Настанова на постійне оновлення та експеремент. Зовнішньо-формальна новизна. Епатаж; Аморалізм. Принцип деструкції цілого та монтажу уламків. Колажування. Мозаїчність. Потік свідомості;Ігрові перевтілення
Картина П. Пікассо «Авінйонскі дівчата» 1907 р. знаменувала народження кубізму.«Жінка з гітарою» Ж. Брака. П. Пікассо(1881-1973) в тісній співпраці з французьким художником Жоржем Браком (1882-1963) заснував новий авангардний напрям — кубізм, який відображав кардинальну зміну уявлень про простір у мистецтві.
Кубізм – це авангардна течія в образотворчому мистецтві ХХ ст., яка передувала абстрактному мистецтву. За допомогоюгеометричних фігур: куба, конуса, циліндра художники прагнули знайти просторовімоделі речей і явищ, у яких передавали різноманіття світу. Засновником нового стилю вважають Пабло Пікассо.
Художники в простих формах — конуса, циліндра, куба тощо — намагалися знайти просторові моделі речей і явищ, у яких прагнули передати складність і різноманіття світу. Митці рішуче відмовлялися від думки зображувати предмети так, як ми їх бачимо, тобто вони відкинули принципи лінійної перспективи.
З 1912 року почався третій період: художники захопилися зворотним процесом — синтезуванням і почали працювати в техніці колажу та аплікації. Вони конструювали зображення з найрізноманітніших елементів: графічних знаків (літер, цифр, нот), малюнків-схем, кольорового паперу, обривків газет, шпалер з орнаментом, імітацій різних фактур,мотузок, шматків дерева і тканини, листів заліза, наклейок. Все це в уяві глядача мало складатися в певний образ (зазвичай «натюрморт»). При досить віддаленій схожості з оригіналом сенс твору підказувала його назва.
Митець постійно експерементував, повернув пластиці колір,запровадив у скульптуру увігнутість і отвір, як виражальні елементи пластичного мистецтва. Кубізм розвивався в мистецтві скульптури. Засновником кубізму в скульптурі ставукраїнський і американський митець Олександр Архипенко (1887-1964).
Цікаві факи про кубізм. Кажуть, що твір Поля Сезанна був одним з головних натхненників кубізму.• Пікассо і Брек не вважали, що кубізм повинен бути абстрактним, але інші художники, такі як Роберт Делоне, створили більш абстрактні роботи. Таким чином кубізм врешті-решт допоміг нерестувати рух "Абстракціонізм".• Пікассо також працював над кубістською скульптурою, включаючи скульптуру «Голова жінки».• Популярними предметами кубізму були музичні інструменти, люди, пляшки, келихи та гральні карти. Кубістських пейзажів було дуже мало.• Пабло Пікассо та Жорж Брек тісно співпрацювали над розробкою цієї нової форми мистецтва.
Кубізм підготував художників і глядачів до сприймання таких напрямків авангарду.як футуризм і кубофутуризм. Про це ми поговоримо наступного уроку. Домашнє завдання: Спробуйте створити картину у стилі Кубізм;Користуючись інтернет джерелами дізнайтесь більше про творчість П. Пікассо. Які музеї зберігають його картини.