МОБІНГ у школі - це тип відносин між дітьми, при яких існує група агресорів, які систематично і цілеспрямовано переслідують жертву з метою морально-психологічного, фізичного виключення її з класу, школи. Поведінка «моберів» включає дорікання, лайку, образи, публічне висміювання, плітки, наклепи, шантаж, крадіжки, різні форми фізичного насильства, від стусанів, що принижують дитину, до жорсткого побиття, що приносить шкоду здоров'ю.
Цькування ініціюється лідером, засноване на його індивідуальних особливостях - невпевненості, почуття неповноцінності, потреби у владі, визнання однолітками. Основні дії щодо жертви реалізуються виконавцями, які знаходяться під впливом емоційного стану, переконаннями лідера, діють згідно з його уявленнями про хороше і погане, дружби і ворожнечі.
ФІЗИЧНА АГРЕСІЯВона може реалізовуватися приховано, через «випадкові» штовхання, і відкрито, через стусани, удари. Більш властива хлопчикам, причому жертва завжди слабкіше фізично. Основна мета прихованих впливів - залякати, тримати в напрузі. Сцени побоїв реєструються підлітками на відеокамери мобільних пристроїв, записи з насмішками обговорюються в інтернет-просторі.
ПСИХОЛОГЧНЕ ЦЬКУВАННЯПроявляється примусом до ізоляції, ігнорування. Жертва стає приреченою на самотність, що призводить до пригніченого стану, депресії. При організованому ігноруванні дитини відверто не впускають в клас на перерві, не дозволяють її знаходиться поруч, відштовхують. Дівчатка демонстративно встають, мовчки переходять в інше місце для продовження бесіди.
НАСЛІЛДКИ МОБІНГАЕмоційне насильство, що виявляється прямо або побічно, завжди тягне за собою травму. Залежно від психічної стійкості жертви і наявності підтримки діти виходять із ситуації моббінга з меншими або більшими втратами. Але травми є завжди, як би несерйозно на дорослий погляд не виглядали «дражнилки» дитини однолітками. Формується почуття провини, відчуття відповідальності за прояви агресивності інших. Дитина замикається, стає невпевненою у собі, вразливою, безпорадною, не розповідає нікому про проблеми, поступово починає відчувати депресію. Виникають думки про самогубство, невмотивована агресія, фобії, нав'язливі ідеї помсти кривдникам.
ДІАГНОСТИКА МОБІНГАВиявлення випадків мобінга є непростим завданням для батьків, педагогів, шкільних психологів. Дитина, що піддається цькуванню, неохоче говорить про труднощі у взаєминах з іншими дітьми. Непрямими ознаками патологічних відносин є зниження шкільної успішності і погіршення здоров'я - часті застуди, загострення хронічних хвороб. До основних методів діагностики мобінга відносяться: спостереження та Соціометрія
При спільних зусиллях педагогів-психологів, шкільних вчителів, батьків мобінг у школі успішно усувається, відбувається переорієнтація інтересів класу, відновлюється соціальний статус жертви. З метою профілактики необхідно розробити правила поведінки в шкільному закладі, виділити пункт із забороною на утиск учнів, спостерігати за поведінкою підлітків на уроках, на заходах дозвілля та спортивних заходах, при необхідності припиняти мобінг, періодично проводити діагностику відносин в класах, організовувати виховні години і бесіди з поясненням будь-яких проявів цькування. Прогноз і профілактика