МОБІНГ у школі - це тип відносин між дітьми, при яких існує група , які систематично і цілеспрямовано переслідують жертву з метою морально-психологічного, фізичного виключення її з класу, школи.
МОБІНГ у школі - це тип відносин між дітьми, при яких існує група агресорів, які систематично і цілеспрямовано переслідують жертву з метою морально-психологічного, фізичного виключення її з класу, школи. Поведінка «моберів» включає дорікання, лайку, образи, публічне висміювання, плітки, наклепи, шантаж, крадіжки, різні форми фізичного насильства, від стусанів, що принижують дитину, до жорсткого побиття, що приносить шкоду здоров'ю.
Номер слайду 3
МЕХАНІЗМ МОБІНГАЗ його позиції шкільний клас розглядається як організована група з стійкою структурою, в якій існує лідер, виконавці і діти, що займають нейтральну позицію.
Номер слайду 4
ВИДИ МОБІНГУМобінг між учнями може бути горизонтальним, коли жертвою стає однокласник, і вертикальним, коли пригніченню піддається дитина молодшого віку. За характером прояву пригнічення буває відкритим (поштовхи, глузування, обзивання) і прихованим (плітки, емоційна ізоляція).
Номер слайду 5
Цькування ініціюється лідером, засноване на його індивідуальних особливостях - невпевненості, почуття неповноцінності, потреби у владі, визнання однолітками. Основні дії щодо жертви реалізуються виконавцями, які знаходяться під впливом емоційного стану, переконаннями лідера, діють згідно з його уявленнями про хороше і погане, дружби і ворожнечі.
Номер слайду 6
ВИНИКНЕННЯ МОБІНГАІдея мобінга зароджується на основі емоційної напруженості в класі. Найчастіше пусковим фактором служить період іспитів, зміна вчителя, підвищення навчального навантаження, відсутність цікавих шкільних заходів.
Номер слайду 7
ПОЧАТОК МОБІНГА Лідер підшукує жертву. Вибір залежить від випадкових чинників (зовнішність, успішність, соціальний стан) або від особистої неприязні до учня.
Номер слайду 8
АКТИВНА ФАЗА Починають безпідставно чіплятися, провокація жертви на конфлікт. Потім виявляється відкрита агресія групи.
Номер слайду 9
СОЦІАЛЬНА ІЗОЛЯЦІЯЖертву психологічно відсторонюють від участі в шкільних заходах, спільних навчальних процесах. На перервах з нею не спілкуються.
Номер слайду 10
ЗМІНА ШКОЛИ / КЛАСУНе витримуючи натиску групи, дитина просить батьків про переведення в паралельний клас або в іншу школу. Цей етап можна попередити своєчасним психолого-педагогічним втручанням.
Номер слайду 11
ВИДИ МОБІНГАУ школі найбільш поширені вербальні форми впливу на жертву він реалізується в більшій мірі дівчатками. Висловлювання націлені на те, щоб принизити, поранити почуття. Прояв ними відповідної агресії, образи, сліз сприймається групою мобберів як сигнал про успішність дій.
Номер слайду 12
ФІЗИЧНА АГРЕСІЯВона може реалізовуватися приховано, через «випадкові» штовхання, і відкрито, через стусани, удари. Більш властива хлопчикам, причому жертва завжди слабкіше фізично. Основна мета прихованих впливів - залякати, тримати в напрузі. Сцени побоїв реєструються підлітками на відеокамери мобільних пристроїв, записи з насмішками обговорюються в інтернет-просторі.
Номер слайду 13
ПСИХОЛОГЧНЕ ЦЬКУВАННЯПроявляється примусом до ізоляції, ігнорування. Жертва стає приреченою на самотність, що призводить до пригніченого стану, депресії. При організованому ігноруванні дитини відверто не впускають в клас на перерві, не дозволяють її знаходиться поруч, відштовхують. Дівчатка демонстративно встають, мовчки переходять в інше місце для продовження бесіди.
Номер слайду 14
НАСЛІЛДКИ МОБІНГАЕмоційне насильство, що виявляється прямо або побічно, завжди тягне за собою травму. Залежно від психічної стійкості жертви і наявності підтримки діти виходять із ситуації моббінга з меншими або більшими втратами. Але травми є завжди, як би несерйозно на дорослий погляд не виглядали «дражнилки» дитини однолітками. Формується почуття провини, відчуття відповідальності за прояви агресивності інших. Дитина замикається, стає невпевненою у собі, вразливою, безпорадною, не розповідає нікому про проблеми, поступово починає відчувати депресію. Виникають думки про самогубство, невмотивована агресія, фобії, нав'язливі ідеї помсти кривдникам.
Номер слайду 15
Ті учні, які не є частиною ієрархії, або зберігають нейтралітет, або ситуаційно беруть участь в мобінгу. Саме ці діти можуть бути залучені на захист дитини педагогами і батьками. Лідер часто діє нишком, керує виконавцями, але не проявляє себе в актах агресії до жертви.
Номер слайду 16
ДІАГНОСТИКА МОБІНГАВиявлення випадків мобінга є непростим завданням для батьків, педагогів, шкільних психологів. Дитина, що піддається цькуванню, неохоче говорить про труднощі у взаєминах з іншими дітьми. Непрямими ознаками патологічних відносин є зниження шкільної успішності і погіршення здоров'я - часті застуди, загострення хронічних хвороб. До основних методів діагностики мобінга відносяться: спостереження та Соціометрія
Номер слайду 17
При спільних зусиллях педагогів-психологів, шкільних вчителів, батьків мобінг у школі успішно усувається, відбувається переорієнтація інтересів класу, відновлюється соціальний статус жертви. З метою профілактики необхідно розробити правила поведінки в шкільному закладі, виділити пункт із забороною на утиск учнів, спостерігати за поведінкою підлітків на уроках, на заходах дозвілля та спортивних заходах, при необхідності припиняти мобінг, періодично проводити діагностику відносин в класах, організовувати виховні години і бесіди з поясненням будь-яких проявів цькування. Прогноз і профілактика