У вересні 1947 р. відбувся пленум Спілки письменників України за участю Л. Кагановича, на якому гостро критикувалися за „націоналістичні збочення” М. Рильський, А. Малишко, Ю. Яновський, П. Панч та ін. У цих умовах під нищівну критику потрапляє оповідання О. Гончара „Модри камень”, надруковане в журналі „Україна” (№ 4-5, 1946 р.). Колишня газета „Комуніст”, у якій О. Гончар піддавався критиці за оповідання „Пальма”, а тепер „Радянська Україна” в передовій статті назвала „Модри камень” „містичним, шкідливим твором”.
Новела "Модри Камень" є найцікавішою з творів воєнної тематики. У журналі "Україна" вона була надрукована ще до появи "Прапороносців". Хоча несправедлива критика болісно вразила письменника, та все ж таки він у новелі показав свій справжній талант. Автор зобразив трагічно обірване війною почуття між радянським солдатом та іноземною дівчиною-словачкою.
Несподіване кохання до красуні Терези прийшло всупереч війні. Не закріпилося воно в реальному житті, бо дівчина загинула від рук поліцая. Але кохання продовжує жити у пам'яті солдата, в його мріях, у яких він розмовляє з Терезою, як із живою: "Померкло, стерлося все. Навіть те, що звуть незабутнім першим коханням. Чому ж ця випадкова зустріч, єдиний погляд, єдина ява у великій драмі війни, чому вона не меркне і, відчуваю, ніколи не померкне? Ти — як жива. Бо далекі Рудні гори скрізь ідуть за мною, ближчають з кожним днем, щодалі ширше розгортаючись у своїй трагічній чарівності. Ти виходиш на дерев'яний різьблений ґанок у білій легкій сукні з чорною пов'язкою на рукаві і дивишся вниз, за Модри Камень, де колись, пролягала наша оборона. Тепер скрізь уже поросла буйна трава".
«Модри камінь» проблематика: - війна як руйнівник життя; - подвиг солдатів-партизанів; - прості людські почуття у воєнний час; - закоханість як ознака життя в людських серцях; - любов до рідного дому, рідної землі; - кохання як вічне почуття. Літературний напрям: неоромантизм Особливістю неоромантизму у творі є контраст.
«Модри камінь» сюжет та композиція: Експозиція: оповідач зі сховку спостерігає за дівчиною. Зав’язка: прихід партизанів (оповідача і його друга Іллі) у дім Терези та її матері. Розвиток дії: перебування партизанів в словацькому домі, їх відхід. Кульмінація: розповідь матері про те, як забрали Терезу. Розв’язка: спогади-мрії оповідача про кохану.