Презентація "Морфологічні норми. Морфологічні засоби виразності мови. Словозміна. Парадигма. Словоформа"

Про матеріал
Матеріали до уроку української мови в 10 профільному філологічного напрямку класі на тему: "Морфологічні норми. Морфологічні засоби виразності мови. Словозміна. Парадигма. Словоформа"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Морфологічні норми. Морфологічні засоби виразності мови. Граматичні категорії, граматичні значення і граматичні форми. Основні способи вираження граматичних значень. Основні поняття морфології. Словозміна. Парадигма. Словоформа

Номер слайду 2

Мета (формувати компетентності): предметні: поняття «морфологічна норма»; уміння усвідомлювати зв'язок морфологічної норми з граматичним значенням і граматичними категоріями самостійних і службових частин мови; розрізняти морфологічні норми, пов'язані з особливостями класифікування, словозміни, уживання й поєднання різних частин мови в усному мовленні й на письмі, виявляти й аналізувати порушення морфологічних норм; ключові: уміння вчитися: навички організації власної діяльності щодо засвоєння морфологічних норм української мови (визначає мету, цілі засвоєння навчального матеріалу; аналізує усні й письмові тексти з погляду додержання морфологічних норм); комунікативні: навички роботи в групі; інформаційні: навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурні: уникнення морфологічних помилок небайдужість до проблеми додержання морфологічних норм.

Номер слайду 3

Поясніть зміст афоризму. Чи погоджуєтесь ви з думкою В. Стуса? Свою відповідь обґрунтуйте. Освіта — це вид гігієни. Письмо з помилками — то як невимиті руки чи зуби (Василь Стус).

Номер слайду 4

«Стіна тиші»Дайте відповідь на питання:«Мовна норма — це...»,«Мовна помилка — … », «Морфологічна норма — це...», «Морфологічна помилка — це...»2. Після того, як відведений для написання час закінчується, кожен учень читає вголос речення, написане ним. 3. Обмін думками:□ «Я дізнався ...»□ «Я з’ясував ...»□ «Я хотів би обговорити ...»

Номер слайду 5

Фронтальна бесіда· Що вам відомо про мовну норму?· Які види мовних норм ви знаєте?· Що ви розумієте під мовною помилкою? Наведіть приклади.· Пригадайте, що вивчає морфологія.· Які морфологічні помилки вам відомі? Про порушення яких норм вони свідчать?

Номер слайду 6

Проблемна ситуація. Перекладаючи текст з російської мови, учень скористався електронним перекладачем і був упевнений, що виконав завдання правильно. Але у вчителя була інша думка. Чому? Сформулюйте завдання уроку. Прочитайте версію електронного перекладу тексту М. Гоголя. Знайдіть і виправте помилки. Чим вони зумовлені?Степ що далі, то ставала кращою. Тоді весь південь, все той простір, який складає нинішню Новоросію, до самого Чорного моря, було зеленою, незайманою пустелею. Ніколи плуг не проходив по невимірним хвилях диких рослин. Одні тільки коні, ховаючись у них, як у лісі, витоптивалі їх. Нічого в природі не могло бути краще. Вся поверхня землі представляє зелено-золотим океаном, по якому бризнули мільйони різних квітів.

Номер слайду 7

Дайте відповіді на запитання:· Що ми розуміємо під морфологічними нормами?· Що ми називаємо морфологічними помилками?· Чому вони виникають?· Наведіть приклади морфологічних помилок?· Як їх уникнути?

Номер слайду 8

Вибірковий диктант з обґрунтуванням. Прочитайте вірш Д. Білоуса. Про яку морфологічну норму тут ідеться? Випишіть іменники, ужиті в кличному відмінку. Позначте закінчення. Визначте відміниІ так сердечно, і так ласкаво —Наталю, Лесю, а чи Любаво!До зборів, сходки відкрито й радо —Чи товариство, а чи громадо!А найсвятіше душа приємле —Моя Вкраїно, кохана земле,Ти, святий Дніпре, і ти, Дунаю,—Миліших серцю звертань не знаю. Слова покличні — прості і величніВ джерелах слова — душі криниця. Звичайний приклад візьму навмисне,А рідна мова — як чарівниця. Краса ж така в нім, що серце стисне. Дивися — в кличнім простім відмінку:«Ой не стелися, зелен барвінку...»Одвертий кличний — немов дитинний,Музичний, зичний та ще й гостинний. Звертання щире, душевне, щедре —Василю, Павле, Іване, Петре!

Номер слайду 9

Спишіть, поставте слова в дужках у потрібній формі, складіть чотири речення. Відчувати на (кожний крок); подарунок для (рідна мати); пишатися (його ім'я); пролітати над (чужа земля); стомитися від (осінній переліт); зупинитися біля (сама межа); домовитися із (знайомий гончар); тримати в (тепла долонька); скрикнути від (гострий біль); прибило (морська хвиля).

Номер слайду 10

Знайдіть і виправте морфологічні помилки. Розмовляю з Андрійом Петровичом. Повідомте Марії Васильовній. Після доща роса заблищала під проміннями сонця. Без цукра і сиропа печиво не буде смачним. Своєю радісттю поділись із друзями. Допоможіть нам, Надіє Андріївна. Прийшов лист від Ткачук Олега Йосиповича.

Номер слайду 11

Рефлексія (Тренінг-тест)Поставте + або –□ Я знаю, що називається морфологічною нормою.□ Я знаю, що називається морфологічною помилкою.□ Я можу навести приклад....□ Я можу застосувати...□ Я знаю, для чого...□ Я вмію...

Номер слайду 12

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯОпрацюйте теоретичні відомості за підручником. Виконайте тестові завдання з презентації Пошукове завдання. У ЗМІ знайдіть приклади порушення морфологічних норм.

Номер слайду 13

Тестування (самостійна робота)1. Позначте рядок, у якому всі іменники належать до спільного роду: А гайдамака, добряга, незграба, базіка; Б бездара, молодчина, нероба, капризуха;В неотеса, сіромаха, непосида, босячня; Г роботяга, задирака, жирафа, сирота.2. Позначте рядок, у якому всі іменники у формі Р. в. однини мають закінчення -у (-ю): А задум твор.., художнього гурт.., секція футбол..;Б запашного бузк.., високого звук.., стовпчик барометр..;В сучасного метрополітен.., хвилі Дінц.., берег Буг..;Г наслідки землетрус.., сектор цирк.., історичного музе...3. Позначте рядок, у якому всі іменники у формі Р. в. множини мають нульове значення: А парта, миша, староста, круча; Б хиба, чаша, лопата, земля;В культура, мозаїка, галерея, стаття; Г перемога, лелека, особа, мрія.4. Позначте рядок, у якому всі іменники у формі Кл. в. множини мають закінчення -е: А Наталя, кравець, вітер, пісня; Б Кобзар, Київ, Земля, душа;В Оля, вовк, тесляр, народ; Г героїня, Ілля, друг, Назар.5. Позначте рядок, у якому всі іменники в О. в. пишуться з подвоєними приголосними: А емаль, далеч, жовч, гордість; Б акварель, тінь, сталь, мудрість;В мазь, вісь, суміш, мить; Г суть, розповідь, папороть, область.

Номер слайду 14

6. Позначте рядок, у якому всі іменники в О. в. однини мають закінчення -ею: А їжа, миша, голова, спина;Б каша, дорога. пісня, гуща;В вежа, огорожа, яблуня, тиша;Г мережа, хата, стіна, груша. Завдання з вибором трьох правильних відповідей.7. Позначте рядки, у яких усі іменники у формі Р. в. однини мають закінчення -а (-я): А не було документ_, не поставів дефіс_, площа прямокутник_, приїхав з Харков_;Б не вистачає метр_, водій автомобіл_, кабіна трактор_, отвір капіляр_;В колір прапор_, багато горох_, немає банан_, відповідно до кодекс_;Г лігво вовк_, зібрались біля фонтан_, за довідкою до декан_, пошкодження мотор_;8. Позначте словосполучення, у яких правильно вжито форми прізвища, імені та по батькові: А зустрітися із Голобородько Іваном Петровичем;Б попросити Кубрака Анатолія Сергійовича;В видали Бєлову Михайлу Степановичу;Г підписано Кравченком Геннадієм Омеляновичем

pptx
Додано
4 березня
Переглядів
258
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку