Мета (формувати компетентності): предметні: поняття «морфологічна норма»; уміння усвідомлювати зв'язок морфологічної норми з граматичним значенням і граматичними категоріями самостійних і службових частин мови; розрізняти морфологічні норми, пов'язані з особливостями класифікування, словозміни, уживання й поєднання різних частин мови в усному мовленні й на письмі, виявляти й аналізувати порушення морфологічних норм; ключові: уміння вчитися: навички організації власної діяльності щодо засвоєння морфологічних норм української мови (визначає мету, цілі засвоєння навчального матеріалу; аналізує усні й письмові тексти з погляду додержання морфологічних норм); комунікативні: навички роботи в групі; інформаційні: навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурні: уникнення морфологічних помилок небайдужість до проблеми додержання морфологічних норм.
«Стіна тиші»Дайте відповідь на питання:«Мовна норма — це...»,«Мовна помилка — … », «Морфологічна норма — це...», «Морфологічна помилка — це...»2. Після того, як відведений для написання час закінчується, кожен учень читає вголос речення, написане ним. 3. Обмін думками:□ «Я дізнався ...»□ «Я з’ясував ...»□ «Я хотів би обговорити ...»
Проблемна ситуація. Перекладаючи текст з російської мови, учень скористався електронним перекладачем і був упевнений, що виконав завдання правильно. Але у вчителя була інша думка. Чому? Сформулюйте завдання уроку. Прочитайте версію електронного перекладу тексту М. Гоголя. Знайдіть і виправте помилки. Чим вони зумовлені?Степ що далі, то ставала кращою. Тоді весь південь, все той простір, який складає нинішню Новоросію, до самого Чорного моря, було зеленою, незайманою пустелею. Ніколи плуг не проходив по невимірним хвилях диких рослин. Одні тільки коні, ховаючись у них, як у лісі, витоптивалі їх. Нічого в природі не могло бути краще. Вся поверхня землі представляє зелено-золотим океаном, по якому бризнули мільйони різних квітів.
Вибірковий диктант з обґрунтуванням. Прочитайте вірш Д. Білоуса. Про яку морфологічну норму тут ідеться? Випишіть іменники, ужиті в кличному відмінку. Позначте закінчення. Визначте відміниІ так сердечно, і так ласкаво —Наталю, Лесю, а чи Любаво!До зборів, сходки відкрито й радо —Чи товариство, а чи громадо!А найсвятіше душа приємле —Моя Вкраїно, кохана земле,Ти, святий Дніпре, і ти, Дунаю,—Миліших серцю звертань не знаю. Слова покличні — прості і величніВ джерелах слова — душі криниця. Звичайний приклад візьму навмисне,А рідна мова — як чарівниця. Краса ж така в нім, що серце стисне. Дивися — в кличнім простім відмінку:«Ой не стелися, зелен барвінку...»Одвертий кличний — немов дитинний,Музичний, зичний та ще й гостинний. Звертання щире, душевне, щедре —Василю, Павле, Іване, Петре!
Спишіть, поставте слова в дужках у потрібній формі, складіть чотири речення. Відчувати на (кожний крок); подарунок для (рідна мати); пишатися (його ім'я); пролітати над (чужа земля); стомитися від (осінній переліт); зупинитися біля (сама межа); домовитися із (знайомий гончар); тримати в (тепла долонька); скрикнути від (гострий біль); прибило (морська хвиля).
Знайдіть і виправте морфологічні помилки. Розмовляю з Андрійом Петровичом. Повідомте Марії Васильовній. Після доща роса заблищала під проміннями сонця. Без цукра і сиропа печиво не буде смачним. Своєю радісттю поділись із друзями. Допоможіть нам, Надіє Андріївна. Прийшов лист від Ткачук Олега Йосиповича.
Тестування (самостійна робота)1. Позначте рядок, у якому всі іменники належать до спільного роду: А гайдамака, добряга, незграба, базіка; Б бездара, молодчина, нероба, капризуха;В неотеса, сіромаха, непосида, босячня; Г роботяга, задирака, жирафа, сирота.2. Позначте рядок, у якому всі іменники у формі Р. в. однини мають закінчення -у (-ю): А задум твор.., художнього гурт.., секція футбол..;Б запашного бузк.., високого звук.., стовпчик барометр..;В сучасного метрополітен.., хвилі Дінц.., берег Буг..;Г наслідки землетрус.., сектор цирк.., історичного музе...3. Позначте рядок, у якому всі іменники у формі Р. в. множини мають нульове значення: А парта, миша, староста, круча; Б хиба, чаша, лопата, земля;В культура, мозаїка, галерея, стаття; Г перемога, лелека, особа, мрія.4. Позначте рядок, у якому всі іменники у формі Кл. в. множини мають закінчення -е: А Наталя, кравець, вітер, пісня; Б Кобзар, Київ, Земля, душа;В Оля, вовк, тесляр, народ; Г героїня, Ілля, друг, Назар.5. Позначте рядок, у якому всі іменники в О. в. пишуться з подвоєними приголосними: А емаль, далеч, жовч, гордість; Б акварель, тінь, сталь, мудрість;В мазь, вісь, суміш, мить; Г суть, розповідь, папороть, область.
6. Позначте рядок, у якому всі іменники в О. в. однини мають закінчення -ею: А їжа, миша, голова, спина;Б каша, дорога. пісня, гуща;В вежа, огорожа, яблуня, тиша;Г мережа, хата, стіна, груша. Завдання з вибором трьох правильних відповідей.7. Позначте рядки, у яких усі іменники у формі Р. в. однини мають закінчення -а (-я): А не було документ_, не поставів дефіс_, площа прямокутник_, приїхав з Харков_;Б не вистачає метр_, водій автомобіл_, кабіна трактор_, отвір капіляр_;В колір прапор_, багато горох_, немає банан_, відповідно до кодекс_;Г лігво вовк_, зібрались біля фонтан_, за довідкою до декан_, пошкодження мотор_;8. Позначте словосполучення, у яких правильно вжито форми прізвища, імені та по батькові: А зустрітися із Голобородько Іваном Петровичем;Б попросити Кубрака Анатолія Сергійовича;В видали Бєлову Михайлу Степановичу;Г підписано Кравченком Геннадієм Омеляновичем