Ознаки булінгу: Систематичність (повторюваність) діяння. Наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності)Дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.
Сексуальний булінг – принизливі погляди, жести, прізвиська та образи сексуального характеру, зйомки у переодягальнях, поширення образливих чуток, сексуальні погрози, жарти тощо. Економічний булінг – крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей жертви, вимагання грошей тощо. Фізичне насильство - найбільш помітне, однак складає менше третини випадків булінгу (штовхання, підніжки, зачіпання, бійки, ляпаси, пошкодження та знищення одягу та особистих речей жертви, а також погляди, жести, образливі рухи тіла та міміки обличчя). Кібербулінг – приниження за допомогою мобільних телефонів, інтернету, інших електронних пристроїв (пересилка неоднозначних фото, обзивання по телефону, знімання на відео бійок чи інших принижень і викладання відео в мережу інтернет, цькування через соціальні мережі). Психологічний булінг – принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, міміки обличчя, поширення образливих чуток, ізоляція, ігнорування, погрози, жарти, маніпуляції, шантаж тощо.
Як розпізнати жертву:діти, які не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків;невпевнені в собі діти, замкнуті, мовчазні;діти, які уникають певних місць у навчальному закладі (наприклад, на перерві сидять у класі);діти, які часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками.
Що робити, якщо дитина потерпає від булінгу?4321 Зібрати докази цькування. Найважливішими є показання свідків, а також відео та аудіозаписи булінгу. Це все матиме значення як доказова база. Звернутися до класного керівника: розповісти, що відбувається, хто це робить, у який спосіб та іншу додаткову інформацію. На це мають відреагувати в навчальному закладі. Написати заяву на ім’я директора навчального закладу. Якщо адміністрація навчального закладу проблему не розв’язує – звернутися в поліцію та написати заяву. До неї додати зібрані раніше докази.
РЕКОМЕНДАЦІЇ: Систематично контролювати будь які прояви глузування, насилля, цькування ліцеїстів, з метою недопущенні булінгу в дитячому колективі. Ознайомити ліцеїстів та батьків з адміністративною та кримінальною відповідальністю щодо вчинення насилля в дитячому колективі. Проводити виховні справи з теми «Стоп булінг» за участю психологічної служби ліцею. Розширювати знання у ліцеїстів щодо можливості шляхів виходу зі складної ситуації. Проінформувати ліцеїстів щодо існування «гарячої лінії» з питань насильства та захисту прав дітей.