Мета :-познайомитися з різними способами множення- розширити знання з різних прийомів множення- навчитися виконувати множення натуральних чисел старовинними способами
Номер слайду 3
ЗМІСТ:1. Старовинний спосіб множення на 9 на пальцях2. Множення методом Ферроля3. Японський спосіб множення4. Спосіб множення « Сіткою»5. Славянський спосіб множення
Номер слайду 4
... Жартівливі приклади часто мають більше значення, ніж корисні. М. Штіфель У сучасному житті кожній людині доводиться виконувати величезну кількість розрахунків. Проблема формування обчислювальної культури актуальна для всього шкільного курсу математикиз початкових класів
Номер слайду 5
В методиці математики розрізняють усні та письмові прийоми обчислень. Навчитися швидко рахувати не так вже й складно, а гарному фізику та математику просто необхідно В історії математики відомо біля 30 загальних способів множення
Номер слайду 6
Старовинні способи множення чисел
Номер слайду 7
1. Старовинний спосіб множення на 9 на пальцях Це дуже просто. Щоб помножити будь-яке число від 1 до 9 на 9, погляньте на руки. Зігніть палець, який відповідає числу на яке множимо (наприклад 9×3 – зігніть третій палець), порахуйте пальці до зігнутого пальца (у випадку 9×3 – це 2), потім порахуйте після зігнутого пальца (у нашому випадку – 7). Відповідь – 27.
Номер слайду 8
Ответ: 27
Номер слайду 9
2. Множення методом Ферроля Для одержання одиниць перемножимо одиниці співмножників, для одержання десятків перемножують десятки одного на одиниці другого співмножника і навпаки,а потім результати додають, для одержання сотень перемножають десятки.
Номер слайду 10
2. Множення методом Ферроля Наприклад, треба помножити 24 на 13. 24 13 4 10 3200+30+40+12=312 ВІДПОВІДЬ:312
Номер слайду 11
3. Японський спосіб множення. Наприклад, треба помножити 24 на 13. Накреслимо малюнок: Верхній лівий край: 2 точки перетину Нижній лівий край: 6 точкок перетину Верхній правий: 4 Нижній правий: 12
Номер слайду 12
1)Точки перетину у верхньому лівому краю ( 2) – перше число відповіді 2)Сума перетину нижнього лівого та верхнього правого країв (6+4) – друге число відповіді3)Перетинів у нижньому правому (12) – третє число відповідіОтримуємо:2; 10; 12. Так як два останніх числа – двузначні та ми не можемо їх записати, то записуємо тільки одиниці, а десятки додаємо до наступного 3(2+1)1(0+1)2 Відповідь: 312
Номер слайду 13
4.Італійський спосіб множення («Сіткою»)В Італії, а також в багатьох країнах Сходу цей спосіб дуже популярний
Номер слайду 14
Наприклад. Треба 32 помножити на 13. Ось як це зробили би наші предки32 * 13 (32 ділимо на 2, а 13 множимо на 2)16 * 26 (16 ділимо на 2, а 26 множимо на 2)8 * 52 (і т.д.)4 * 1042 * 2081 * 416 =416 Відповідь: 416
Номер слайду 15
А що робити якщо прийдеться ділити навпіл непарне число? Народний спосіб легко виходить з цього утруднення. Треба, - говорить правило, - в разі непарного числа відкинути одиницю і ділити залишок навпіл; але зате до останнього числа правого стовпчика потрібно буде додати всі ті числа цього стовпця, які стоять проти непарних чисел лівого стовпця: сума і буде шуканим твором. Практично це роблять так, що всі рядки з парними лівими числами закреслюють; залишаються тільки ті, які містять наліво непарне число.
Номер слайду 16
Наприклад 19 помножити на 17. Ось як би це зробили наші предки :19*179*344 *682 *1361 *272 Додати виділені числа, отримаємо правильну відповідь : 17 + 34 + 272 = 323. Відповідь: 323.
Номер слайду 17
Домашнє завдання Знайти та опрацювати які ще існують способи множення чисел
Номер слайду 18
І на закінчення…«Числа керують світом», — казали піфагорійці. Це, звичайно, містика. Але числа дають змогу людині керувати світом, і в цьому нас переконує увесь хід розвитку науки й техніки наших днів.