Поняття дидактики. Термін „дидактика“ – грецького походження і означає вчити, пояснювати, доводити, а також – навчатися («той, хто навчає, має відношення до навчання»). Спочатку він означав практичну діяльність, а потім – поступово відокремлену науку про викладання-учіння. Ці види діяльності інтегрально взаємопов’язані сторони. На сучасному етапі дидактику розуміють як науку про викладання і навчання, про закономірності, що діють у сфері предмета її дослідження, про залежності, що обумовлюють хід і результати процесу навчання; на цій основі вона встановлює відповідні закономірності, визначає методи, організаційні форми й засоби навчання учнів. Іншими словами – дидактика – це наука про навчання і освіту, їх мету і завдання, зміст, методи, форми, засоби, організацію, досягнуті результати.
Історія виникнення і розвитку дидактики. Дидактику як термін запровадив відомий німецький вчений-педагог В. Ратке (1571 — 1635), який трактував його як мистецтво навчати. Сам термін „дидактика“ вперше з’явився у назві головного твору Я. А. Коменського – видатного чеського педагога XVII ст. – „Велика дидактика“, сутність якої автор визначав як “універсальне мистецтво навчання всьому всіх“. Й. Гербарт (1776—1841), відомий німецький філософ і педагог, вважав дидактику частиною педагогіки, предметом якої виступало виховуюче навчання як найбільш дієвий фактор виховання покірного молодого покоління. Помітний внесок у розвиток світової дидактики внесли також Й. Песталоцці (1746 - 1827), А. Дістервег (1790 - 1866), Г. Кершенштейнер (1854 - 1932), В. Лай (1862 - 1926).
Засновником української дидактики був великий педагог, філософ К. Ушинський (1824—1871). Він створив цілісну дидактичну систему, побудовану на міцному науково-матеріалістичному підґрунті. У радянський період плідно працювали в галузі дидактики П. Груздєв, Ш. Ганелін, Є. Голант, Л. Занков, Б.Єсипов, М. Данилов, М. Скаткін, В. Онищук, А. Алексюк, В. Краєвський, В. Загв'язинський, І. Лернер, М. Махмутов та інші. На розвиток вітчизняної дидактики в кінці XIX - на початку XX ст. помітний вплив мали праці ГІ. Ф. Каптерєва, С. Т. Шацького, П. П. Блонського, А. П. Пінкевича, М. МПістрака, Г. Г. Ващенка, І.І. Огієнка, ГМ. Стешенка, С. Ф. Русової, Я. Ф. Чепіги та багатьох інших. З цього історичного екскурсу можна зробити висновок, що дидактику слід розглядати як самостійну наукову дисципліну, що склалася історично.