Одним із завдань сучасної освіти є формування особистості та її життєвої й соціальної компетентностей. У процесі реалізації такого підходу до навчання в учнів формується позитивний світогляд, що ґрунтується на життєвій компетентності, соціальному становленні, комплексі дослідницьких і комунікативних умінь і навичок.
Одним із завдань сучасної освіти є формування особистості та її життєвої й соціальної компетентностей. У процесі реалізації такого підходу до навчання в учнів формується позитивний світогляд, що ґрунтується на життєвій компетентності, соціальному становленні, комплексі дослідних і комунікативних умінь і навичок.
Використання цього напряму роботи має на меті: створення умов, що сприяють самореалізації та особистісному вдосконаленню учнів; надання науково-дослідної спрямованості навчально-виховному процесу; формування позитивного світогляду учнів, що ґрунтується на життєвій компетентності, умінні критично мислити, здобувати й аналі- зувати інформацію;
Розв‘язування експериментальних задач Під час виконання цього завдання учні послідовно опановують наступні етапи дослідження: постановка проблеми - побудова гіпотези - проектування досліду - складання плану експерименту - здійснення експерименту - оформлення результатів експерименту - формулювання відповідей
Розв’язання проблемних питань Як відомо, дослідження починається із запитання. Запитання викликає труднощі. З’являється мета діяльності, окреслюється план,в якому можуть передбачатися варіанти розв’язання. Після аналізу учні виконують роботу й роблять висновок.Під час виконання такого типу робіт виявляється творчість учнів. Це відбувається, коли діти складають задачі, шукають різні способи їх розв’язання. Наприклад: «Глюкоза має хімічну формулу C6H12O6. Яка будова молекули цієї речовини? Як практично довести будову молекули глюкози?»
Домашній експеримент Для його виконання потрібні доступні й переважно безпечні реактиви. Це засоби побутової хімії, лікарські препарати, харчові продукти. Під час проведення домашніх експериментів учні мобілізують свої знання, уміння й навички, шукають простіші, зручніші шляхи для розв’язання проблеми, користуючись додатковою літературою й Інтернетом
Метод проектів Цей метод робить учня не об'єктом, на який спрямована навчальна активність вчителя, а суб'єктом процесу навчання, оскільки для вирішення поставленої задачі дії за зразком недостатньо, необхідно проявити ініціативу в пошуку, освоєнні і застосування нових знань. В ході роботи над проектом розвиваються пізнавальні інтереси учнів, вміння самостійно використовувати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі, формується критичне мислення При організації даного виду діяльності можна розробляти різні види проектів, наприклад, навчальні, інформаційні, дослідницькі та інші
Одним із напрямків розвитку творчої осо- бистості учня є позакласна дослідна діяльність, коли учні беруть участь у роботі гуртків, фа- культативів, проведенні колективних та інди- відуальних досліджень, творчих змагань, кон- курсів, предметних тижнів тощо. Позакласна робота викликає в учнів бажання поділитися своїми відкриттями та дослідженнями з одно- літками, заохочує до вивчення основ наук. Позакласна дослідна діяльність .
Участь дітей у будь-якій експериментальній роботі дуже корисна. Вона розвиває творчі зді- бності дитини, виховує в неї впевненість у своїх можливостях і прагнення до творчої роботи й навчання надалі.Учні вчаться експе- риментувати, моделювати, ставити проблемні питання, висувати гіпотези, спостерігати, класи- фікувати, узагальнювати, робити висновки. Та найголовніше, у школярів відбувається розвиток і формування життєво необхідних навичок, уміння грамотно застосовувати знання у трудовій діяльності, спілкуванні з природою та в побуті.