Презентація на тему: "Культура доби Відродження"

Про матеріал
Презентація "Культура доби Відродження" є допоміжним матеріалом для проведення занять з навчальної дисципліни "Культурологія". Орієнтована на здобувачів фахової передвищої освіти. Може бути використана як для проведення занять, так і для організації самостійної роботи під час дистанційного навчання як опорний конспект лекції.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Культура доби Відродження. Другим етапом у розвитку європейської культури було Відродження (фр. Ренесанс). Відродження, або Ренесанс (від вр. renaissance), - це перехідна епоха в історії культури Західної і Центральної Європи від Середньовіччя до Нового часу. Ренесансі процеси у всіх країнах відбувалися по-різному. У Західній Європі він охоплює період від останньої третини ХІІІ ст. до кінця ХVI ст., а в Англії він тривав ще й на початку XVII ст. Батьківщиною Відродження була Італія, тому найпослідовніше еволюція Відродження відбуваєтья саме там і проходить в 4 етапи. Основні етапи еволюції Відродження: Проторенесанс (остання третина ХІП – початок XIV ст.);Раннє Відродження (початок ХІV – 90-ті роки XV ст.);Високе Відродження (90-ті роки XV – початок XVI ст.);Пізнє Відродження (40-ві роки ХVI – початок XVII ст.). Значення терміну «Відродження»: Відродження античної культури. Відродження економіки, науки, мистецтва – всіх сфер культури до нового життя. Характерною рисою епохи був антропоцентризм. Якщо класичним ідеалом Середньовіччя були аскет-чернець або лицар-воїн, то в ідеології Відродження їх заступає нова людина – яскрава, сильна особистість. Формується новий ідеал людини – «гомо-універсалє» (людина універсальна). Отже, відмінною рисою культури Відродження були її світський, антиклерикальний характер, духовне оновлення, звернення до культурної спадщини античності.«Це був найбільш прогресивний переворот з усіх пережитих до того людством, епоха, якій потрібні були титани і яка народила титанів за силою думки, пристрасті і характеру». Ф. Енгельс

Номер слайду 2

Розвиток науки Взагалі, це час нових відкриттів, науково-технічної революції. Три винаходи визначили обличчя нової епохи: друкарський верстат, компас і артилерія. Книгодрукування. Йоганн Гутенберг винайшов друкарський верстат (друкування з допомогою матриць, вирізаних на дерев`яних дошках). В одній лише Венеції працювало 113 друкарень. Уже на початку 16 ст. в Європі налічувалося понад 20 мільйонів примірників друкованих книг. Іде поширення знань: природа, наука, світська література. Церковної літератури залишається 30 %. Це час великих астрономічних відкриттів. Н. Коперник (1473-1543) перший перейшов від геоцентричної до геліоцентричної системи Всесвіту. Це підтвердили досліди Дж. Бруно (1548-1600), Галілео Галілея (1564-1642). Було доведено, що Земля обертається навколо Сонця та своєї осі. Вчених судила інквізиція. Дж. Бруно та Н. Коперник були спалені на вогнищі. Це час великих географічних відкриттів. 1492р. – Колумб відкрив Америку; Васко да Гама відкрив морський шлях в Індію через Атлантичний океан; Ф. Магеллан здійснив першу навколосвітню подорож. Практично було доведено, що Земля кругла. Зміни в політиці: Це час, коли міцні позиції завойовує абсолютизм (в Європі – у формі королівських монархій). Н. Макіавеллі у творі «Государ» доводить необхідність твердої державної влади.

Номер слайду 3

Гуманізм як ідеологія Відродження. ЛітератураІдейною основою культури Відродження був гуманізм (від лат. humanus – людський, людяний). Гуманізм виникає як світське вільнодумство епохи Відродження, був започаткований у Італії у середині ХІV ст. Гуманістична ідеологія поклала край духовній монополії католицької церкви. Ставиться питання про право на єресь (тобто на свою думку, відмінну від релігійних догм). Данте Алігєрі (1255-1321) - італійський поет у знаменитій "Божественній комедії" змалював своє уявне блукання у потойбічному світі, відтворивши суспільство того часу зі всіма його вадами та людськими' гріхами. Франческо Петрарка (1304-1374) - італійський поет - увійшов в історію як зачинатель гуманістичної культури Відродження. Та всесвітню славу принесла йому любовна лірика, присвячена Лаурі - жінці, яку він випадково зустрів у церкві і яка полонила його на все життя. Цикл віршів із двох частин ("На життя мадонни Лаури" і "На смерть мадонни Лаури") обіймає 317 сонетів, 29 канцон, дев’ять секстин, сім балад і чотири мадригали. Еразм Роттердамський (1469-1536). Думки гуманіста яскраво викладені у трактаті “Скарга Миру”, в сатирі “Похвала глупоті” та ін. Джованні Бокаччо (1313-1375) - один із засновників гуманістичної літератури італійського Відродження, автор знаменитого "Декамерона". Це збірка реалістичних новел, основний зміст яких - розкриття аморальності папського двору, розпусти монахів, висміювання аскетичної моралі Середньовіччя, прославлення насолод земного життя, чуттєвої любові. Новели просякнуті духом вільнодумства, добрим гумором. Франсуа Рабле (1494-1553) - французький письменник, який увійшов у світову культуру як геній комічного. Його твір "Гаргантюа і Пантагрюель«, написаний у фольклорному стилі, наповнений каламбурами, засобами гротеску, грі на подвійній жадобі героїв - жадобі вина і знань. Мігель де Сервантес (1547-1616) - великий іспанський письменник, що ввійшов у світову культуру головним чином як автор роману "Дон Кіхот«, створив новий тип епічного жанру – реалістичного роману у світовій літературі. Уїльям Шекспір (1564-1616) - англійський драматург, поет, чиї драматичні твори "Ромео і Джульєтта", "Багато галасу даремно", "Гамлет", Отелло", "Король Лір”, “Макбет", "Антоній і Клеопатра", "Зимова казка", "Річард III" та інші стали загальновизнаною класикою. Лопе де Вега – основоположник іспанського національного театру (героїчна драма “Овеча Криниця”, комедія “Собака на сіні” та ін.).

Номер слайду 4

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Середньовічна католицька доктрина. Погляди гуманістів епохи Відродження. У центрі Всесвіту –Бог, який вершить долі людей. У центрі Всесвіту – людина, яка спілкується з Богом з абсолютом совістіПризначення людини визначене наперед Всевишнім,і вона тільки покірливо його виконуєЛюдина не залежить від волі небесних сил, сама вибудовує свою долю. Любов-високе релігійне почуття, звернене до Бога та його волі, а чуттєва любов вважалась гріховною. Любов поширюється не лише на Бога,а й на земних людей – рідних та близьких. Особистість цінувалася за її становищем у суспільстві та багатством. Основний критерій оцінки людини-її особистісні якостіЗасуджувались життєві радощі – кохання, веселощі, розваги, оголошені диявольськими спокусами. Епікурейські радощі є неодмінним складником людського життя. Негативні риси Відродження. Світоглядні позиції Середньовіччя та Ренесансу. Складання Папою Римським індексів – списків заборонених книг, які вилучалися і урочисто спалювалися на площах. Це час активної діяльності інквізіції – церковного судилища. Мета – «полювання» на відьом чаклунів, єретиків; насправді - переслідування науки і вільнодумста. Всі судово-поліцейські установи працювали при церкві. У інквізиціїї не було жодних обмежень, мала великий розмах, наводила жах на всю європу. Достатньо було анонімного доносу, щоб звинувати людину, піддати страшним катуванням, приректи на смерть. Аутодафе – акт спалювання живих людей. Найпослідовніше інквізиція працювала в Іспанії: за 350 років було спалено 36212 живих людей і 19790 – в зображенні. Епосі Відродження властиві підступність, віроломство, розгул пристрастей.

Номер слайду 5

ФЛОРЕНТІЙСКА ШКОЛА ЖИВОПИСУЛеонардо да Вінчі(1452-1519). Автопортрет. Рафаель Санті(1483-1520). Автопортрет. Мікеланджело Буонарроті(1475-1564). ТИТАНИ ВІДРОДЖЕННЯВЕНЕЦІАНСЬКА ШКОЛА ЖИВОПИСУТіциан Вечелліо(б. 1488-1576). Автопортрет. ПІВНІЧНЕ ВІДРОДЖЕННЯАльбрехт Дюрер(1471-1528). Автопортрет. Ганс Гольбейн Молодший(1497-1543). Автопортрет. Пітер Брейгель Старший(б. 1525-1520). Розквіт реалістичного живопису. Характерні риси мистецтва Відродження: зв’язок людини і природи; захоплення наукою сприяло вивченню анатомії; розробка законів перспективи; відтворення повітряного середовища; побудова нових ракурсів зображення людського обличчя; створення ефекту освітлення; моделювання об’ємів за допомогою світла і тіні; виразність фактурної поверхні картини. Художник Джотто заклав основи нової реалістичної концепції живопису: перспективна передача трьохвимірного простору, об’ємна трактовка пластичної фігури. Основна тематика: античні міфи; переказ святого письма; з’являються побутові сцени.

Номер слайду 6

Леонардо да Вінчі. Мона Ліза (Джоконда). 1503 – 1505 рр, Лувр, Париж. Леонардо да Вінчі. «Таємна вечеря»1503 – 1505 рр., Рим, Ватикан. Рафаель Санті. Сікстинська мадона. 1513 – 1514 Картинна галерея, Дрезден. Рафаель Санті. Афінська школа. 1509 – 1510 гг., Ватиканський (папський) палац. МіКЕЛАНДЖЕЛО . Давид. 1501-1504 гг., мармур. Флоренція, Академія мистецтв. ТІЦИАН Марія Магдаліна1560 г. Санкт-Петербург, Эрмітаж. Шедеври Відродження. МіКЕЛАНДЖЕЛО . Створення Адама. б. 1511р.,. фреска, Сікстинська капела, Ватикан

Номер слайду 7

КАФЕДРАЛЬНИЙ СОБОР САНТА-МАРІЯ-ДЕЛЬ-ФЬОРЕ. (Флоренція, Італія). XIV-XV ст. СОБОР СВЯТОГО ПЕТРА(Рим, Італія). XVI ст. ВЕНЕЦІЯЗАМОК ШАМБОР НА ЛУАРІ (Франція), XVI ст. ЗАМОК ФОНТЕНБЛО(Франція), XVI ст. Архітектура Відродження

pptx
Додано
24 грудня 2023
Переглядів
168
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку