Дисграфія на грунті порушень мовного аналізу та синтезу Причина виникнення – складнощі при розподілі речень на слова, слів на склади, звуки. Характерні помилки: пропуски приголосних; пропуски голосних; перестановка букв; додавання букв; пропуски, додавання, перестановка складів роздільне написання слів; злите написання прийменників з іншими словами ; Роздільне написання префікса та корення.
Аграматична дисграфія Причина виникнення недорозвинення граматичної сторони мовлення . Характерні помилки: зміна відмінкових закінчень неправильне вживання прийменників, роду, числа; пропуск членів речення; порушення послідовності слів в реченнях; порушення смислових зв’язків в реченні.
Оптична дисграфія Причина виникнення – несформированність зорово- просторових функцій. Характерні помилки: заміна букв, що складається з однієї (И і Ш, Ц і Ш, П і Т, А і М); Заміна схожих, але по-різному розташованих у просторі елементів (В і Д, Б і Д, Ш і Т) - недописання елементів букв - «дзеркальнє» зображення букв
Приклад: не дописування елементів букв : «и» замість «ш», «ш» замість «щ», «л» замість «м», «х» замість «ж», «и» замість «у» Додавання зайвих «ш» замість «и», чотири палочки у «ш» или «щ» тощо. Неправильне розташування елементів букв в просторі по відношенню один до одного пространстве з можливими змінами самих елементів «в» замість «д», «б» замість «д», включаючи сюди та дзеркальне зображення букв.
На що треба звернути особливу увагу : 1. Якщо ваша дитина лівша. 2. Якщо ваша дитина відвідує логопедичну групу. 3. Якщо в сім’ї говорять на двох або більше мовах. 4. Якщо ваша дитина зарано пішла в школу (якщо у дитини ще не наступила психологічна готовність до навчання.) 5. Якщо у вашої дитини є проблеми з пам’яттю, увагою. 6. На письмі спостерігається - змішення букв по оптичномій подібності: б-п, т-п, а-о, е-з, д-у. -полмилки, викликанні порушення звуковимови, дитина пише те, що говорить : ліка (ріка), суба (шуба). - зміщення голосних о-у, я-ю, приголосних р-л, й-ль, парні дзвінкі та глухі приголосні, свистячі та шипячі, звуки ц, ч, щ. Наприклад: тиня (диня). - пропуски букв, складів, недописування слів. Наприклад: прта - парта, моко - молоко, весели (веселий).