Список використаних джерел: До проблеми організації та управління системою освіти дітей з особливими освітніми потребами в Україні. URL:http://erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/3174/1/%D0%94.pdf( дата звернення 28.10.2022)Порошенко М. А. Інклюзивна освіта: навчальний посібник. Київ : ТОВ «Агентство «Україна», 2019. 300 с. Система інклюзивної освіти в Україні. URL:https://chasopys-ppp.dp.ua/index.php/chasopys/article/view/17/16 ( дата звернення 28.10.2022)
Як суб’єкт реалізації державної політики щодо інклюзивної освіти відповідно до ст. 85 Конституції України Верховна Рада України:затверджує Державний бюджет України і вносить зміни до нього, здійснює контроль за його виконанням, ухвалює рішення щодо звіту про його виконаннязатверджує загальнодержавні програми економічного, науково-технічного, соціального, національно-культурного розвитку, охорони довкіллянадає законом згоди на обов’язковість виконання і денонсацію міжнародних договорів Українирозглядає й ухвалює рішення щодо схвалення Програми діяльності Кабінету Міністрів Україниздійснює контроль за діяльністю Кабінету Міністрів Україниухвалює закони
Кабінет Міністрів України щодо інклюзивної освіти відповідно до ст. 63 Закону України «Про освіту»:вживає заходів щодо забезпечення конституційного права кожної особи на освітузабезпечує проведення державної політики у сфері освітизатверджує стратегію розвитку освіти Українирозробляє, затверджує і виконує державні цільові програми у сфері освітиздійснює повноваження засновника державних закладів освіти або доручає їх здійснення уповноваженому ним органузабезпечує рівні умови розвитку закладів освіти всіх форм власностізатверджує ліцензійні умови провадження освітньої діяльностізатверджує індикатори оцінки стану освіти в Україні та регіонах
визначає порядок формування і розподілу освітніх субвенцій між бюджетами відповідно до цього Закону та з урахуванням ст. 94 Бюджетного кодексу Українивизначає порядок розподілу державного фінансування професійної та фахової передвищої освітизатверджує державні пріоритети з підготовки фахівців, науково-педагогічних і робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів у розрізі галузей знаньзатверджує перелік галузей знань та спеціальностей для підготовки фахівців вищої, фахової передвищої та професійної освітизатверджує перелік посад науково-педагогічних і педагогічних працівників закладів освітизатверджує ліцензійні умови провадження освітньої діяльностіздійснює інші повноваження, передбачені законом
{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Центральний рівень управління інклюзивною освітою забезпечується: Міністерством освіти і науки України, зокрема до нього належать:Іншими центральними органами виконавчої влади:директорат інклюзивної та позашкільної освітирізні наукові установи, що здійснюють науково-методичний супровід інклюзивної освіти, до яких відносяться: Міністерством соціальної політики України структурний підрозділ з питань інклюзивної освіти та діяльності ІРЦІнститут спеціальної педагогіки Національної академії педагогічних наук України. Міністерством охорони здоров’я України Інститут модернізації змісту освіти щодо інклюзивної освіти Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України
Директорат відповідно до покладених на нього завдань:готує відповідні проекти документів державної політики, аналітичні, інформаційні, довідкові та інші матеріали у сфері інклюзивної освітинадає пропозиції з питань формування державної політики у сфері розвитку інклюзивної освіти і забезпечення права дітей з ООП на освіту, розвиток, соціалізаціюнадає пропозиції щодо формування державної політики в системі освіти з питань запобігання торгівлі людьми, профілактики дитячої злочинності, наркоманії та насильства в учнівському середовищі
організовує науково-методичне і нормативно-правове забезпечення діяльності ІРЦ, забезпечує поширення новітніх методик проведення комплексної оцінки дітей та програм психолого-педагогічної допомогинадає пропозиції щодо формування інклюзивного освітнього середовища як засобу індивідуалізації розвитку особистості, вивчення і впровадження передового, у тому числі міжнародного, досвіду з питань розвитку інклюзивного освітнього середовищарозробляє методичні рекомендації і надає роз’яснення з питань реалізації індивідуальної програми розвитку дитини з ООП, диференційованого викладання в інклюзивному класі, співпраці, оцінювання тощо
організовує і бере участь у заходах з інформування громадськості щодо засад державної політики міністерства з розвитку інклюзивної дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти, виховання і психологічної служби;координує в межах компетенції діяльність структурних підрозділів з питань інклюзивної освіти органів управління освітою облдержадміністрацій з питань розвитку і функціонування ЗДО з інклюзивним навчанням, ЗЗСО, ІРЦ тощо.координує діяльність психологічної служби системи освіти України, співпрацює із Державною установою «Інститут модернізації змісту освіти» і Науково-методичним центром практичної психології і соціальної роботи Національної академії педагогічних наук України
також постійно діючий колегіальний орган у сфері забезпечення якості вищої освіти – Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. Варто зазначити, що до системи органів управління у сфері інклюзивної освіти належитьцентральний орган виконавчої влади із забезпечення якості освіти
Обласні ради, Київська та Севастопольська міські ради:відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти і забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності повної загальної середньої освіти та професійної освіти;планують і забезпечують розвиток мережі закладів профільної середньої, професійної та позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти, закладів післядипломної освіти, спеціальних закладів освіти для осіб з ООП, науково-методичних і навчально- методичних установ;мають право засновувати заклади освіти, у тому числі для осіб з ООП, а також реорганізовувати і ліквідовувати їх;
забезпечують гуртожитками та/або перевезенням здобувачів профільної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, які навчаються не за місцем проживання оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані і використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти;забезпечують рівні умови для розвитку закладів освіти всіх форм власності; здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.
виконання Конституції, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади вищого рівня;виконання державних і регіональних програм соціально-економічного та культурного розвитку, програм охорони довкілля, а в місцях компактного проживання корінних народів і національних меншин та програм їхнього національно-культурного розвитку;реалізація інших наданих державою, а також делегованих відповідними радами повноваженьпідготовка і виконання відповідних бюджетів;звіт про виконання відповідних бюджетів і програм;взаємодія з органами місцевого самоврядування;законність і правопорядок, додержання прав і свобод громадян;До основних завдань місцевої державної адміністрації відноситься:
: Районні, міські ради та ради об’єднаних територіальних громадвідповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти і забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освітипланують і забезпечують розвиток мережі закладів дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освітипланують і забезпечують розвиток мережі закладів профільної середньої освіти академічного спрямуваннямають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їхзакріплюють за закладами початкової і базової середньої освіти територію обслуговування (крім випадків, встановлених спеціальними законами
Управління (відділ) освіти:реалізовує державну політику в галузі науки, освітисприяє розвитку науки і техніки, реалізації регіональних науково-технічних програмвиконує програми щодо обов’язковості повної ЗСО, здійснює загальне керівництво закладами науки, освіти, що належать до сфери її управління, їхнє матеріально-фінансове забезпеченнявживає заходів щодо збереження мережі закладів освіти, розробляє прогнози їх розвитку, враховує їх при розробці проектів програм соціально- економічного розвитку В обласних, районних, міських державних адміністраціях утворюються відповідні структурні підрозділи, які здійснюють управління освітою: при обласній державній адміністрації – управління освітою, при районній – відділ освіти.
: Районні, міські ради та ради об’єднаних територіальних громадзабезпечують доступність дошкільної і середньої освіти для всіх громадян, які проживають на відповідній території, та вживають заходів для забезпечення потреби у дошкільній і позашкільній освітізабезпечують і фінансують підвезення учнів і педагогічних працівників до закладів початкової та базової середньої освіти й у зворотному напрямку ведуть облік дітей дошкільного і шкільного віку у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів Україниоприлюднюють офіційну звітність про всі отримані і використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти тощозабезпечують рівні умови розвитку закладів освіти всіх форм власностіздійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом
Громадські об’єднання – добровільне об’єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних та інших інтересів. Варто зазначити, що громадські об’єднання є рушійною силою розвитку інклюзивної освіти,адже:
«Соціоосвітнє партнерство у сфері інклюзивної освіти» – термін, що описує внутрішньовідомчу та міжвідомчу взаємодію суб’єкта системи управління інклюзивної освіти в системі державного і громадського секторів, спрямовану на розробку, ухвалення і реалізацію рішень щодо розвитку, навчання та виховання дітей з ООП в умовах інклюзії.
ВИСНОВКИ: Система управління інклюзивною освітою – це спільна діяльність органів державної влади, органів місцевого самоврядування, а також громадських об’єднань, що полягає у виробленні, ухваленні рішень і заходів з метою забезпечення права дітей з ООП на інклюзивну освіту. До вищого рівня управління інклюзивною освітою належать: Верховна Рада України, Президент України, Кабінет Міністрів України – формує засади державної політики щодо інклюзивної освіти; ухвалює законодавство, нормативно-правові акти; контролює їх дотримання; затверджує загальнодержавні програми і стратегії розвитку інклюзивної освіти, обсяг фінансування інклюзивної освіти. Центральний рівень управління інклюзивною освітою забезпечується МОН, іншими центральними органами виконавчої влади, які беруть участь у формуванні державної політики у сфері інклюзивної освіти, розробляють концепції, прогнози, проекти державних програм, пропозиції і доповнень до законодавчих актів, здійснюють контроль за дотриманням законодавства стосовно інклюзивної освіти.
Місцевий рівень представляють органи влади АРК, місцеві держадміністрації, виконавчі органи місцевих і районних у містах рад. Окрім органів місцевого самоврядування важливим недержавним суб’єктом впровадження інклюзивної освіти є громадські об’єднання – добровільне об’єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних та інших інтересів. Варто зазначити, що громадські об’єднання є рушійною силою розвитку інклюзивної освіти. У процесі розвитку інклюзивної освіти важливу роль відіграють соціоосвітні партнерства. Так, «соціоосвітнє партнерство у сфері інклюзивної освіти» – термін, що описує внутрішньовідомчу та міжвідомчу взаємодію суб’єкта системи управління інклюзивної освіти в системі державного і громадського секторів, спрямовану на розробку, ухвалення і реалізацію рішень щодо розвитку, навчання та виховання дітей з ООП в умовах інклюзії.