Презентація на тему "Складне речення (складносурядне, складнопідрядне). Повторення.""

Про матеріал
Повторити теоретичні відомості; узагальнити й систематизувати знання учнів із синтаксису й пунктуації; удосконалювати вміння й навички визначати просте речення та різні види складних речень; пояснювати пунктограми в них; розвивати мовлення, логічне мислення; виховувати пізнавальний інтерес, прагнення отримувати нові знання.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГОнаприкінці І семестру. СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯСкладносурядне, складнопідрядне.(9 клас)

Номер слайду 2

СКЛАДНИМ називається речення, частини якого мають будову простих речень і об’єднані в одне ціле за змістом і граматично. Частини складного речення можуть поєднуватися інтонаційно або за допомогою сполучників чи сполучних слів.

Номер слайду 3

Складне реченнябезсполучниковесполучниковеіз різними видами зв’язкускладносуряднескладнопідрядне

Номер слайду 4

Складне речення, частини якого є синтаксично рівноправними й з’єднуються між собою сполучниками сурядності та інтонацією, називається. СКЛАДНОСУРЯДНИМ. Малює літо вранішнє вікно, і відбивають пустку скляні двері (Н. Білецька).[ ], і [ ].

Номер слайду 5

РОЗРІЗНЯЙТЕСкладносурядні речення. ПРОСТІ Речення з однорідними членами. Тимко взяв косу і хотів шаркнути нею по траві (Г. Тютюнник). Пройшла гроза, і ніч промчала, і знову день шумить кругом (В. Сосюра).

Номер слайду 6

СКЛАДНОПІДРЯДНЕ речення поєднує синтаксично нерівноправні частини, одна з яких головна, а друга – залежна (або підрядна). Від головної до залежної ставиться питання. Знаю я (що?), що й мені вже час осінь мою зустрічати (І. Коваленко). що?[… ], (що…).

Номер слайду 7

КОДОВИЙ ДИКТАНТПрочитайте речення, визначте серед них прості та складні. Яким чином ви їх розрізняєте?1. А пожовкле листя мчить кудись у просинь і безсило пада на стежки сумні (Д. Фальківський). 2. Осінь стояла о тій порі, коли багряно відцвітають дерева, ставши голими й беззахисними (В. Бондар). 3. Останні вже дукатики береза на пальцях лічить, літу віддає (Л. Костенко). 4. Ніхто не бачить, що гілля померзло, що від морозу плачуть віти (Л. Федорук). 5. Свинцем набрякли сиві хмари, а сонце зникло якось враз (О. Ісаченко).6. Сьогодні сонце не зійшло, бо хмари геть усе заполонили (С. Кічун).

Номер слайду 8

КОДОВИЙ ДИКТАНТПЕРЕВІРМО!Прості речення: 1, 3 Складні речення: 2, 4, 5, 6.

Номер слайду 9

Дослідження-аналіз із елементами пошуку Перепишіть речення. Підкресліть у кожному граматичну основу. Визначте серед речень складносурядні та складнопідрядні. Поясніть різницю між ними. 1. Нехай радіє правдонька, а кривда чеше ніс (Л. Глібов).2. Скрізь Вітер нашумів, що Дуб такий-сякий (В. Симоненко). 3. Ізнемігся старий Вовк, ледве вже плететься, а з ягнятами вівця на полі пасеться (С. Руданський). 4. Ще зими не видно і в бінокль, і гойдає хвиля цвіт латаття, та вже вітер вищипнув листок із чуприни клена коло хати (А. Качан). 5. Ми з такого роду, що любить свободу (Народна творчість). 6. Хтось байку прочитає й усміхнеться, а хтось, можливо, й схаменеться (В. Мовчун).

Номер слайду 10

Пунктуаційний практикум. Перепишіть, розставляючи, де потрібно, розділові знаки. Знову хмуриться осінь і туманиться даль (Г. Матвійчук). Ще мить і сад загубить пишну вроду (Д. Луценко). Реве Дніпро й лани широкополі медами пахнуть (А. Малишко). На щастя гілка була не високо і Ксеня вхопилася за неї (Б. Грінченко). То шурхне щось збоку то захитається береза то щось гукне (Марко Вовчок).

Номер слайду 11

Пунктуаційний практикум. ПЕРЕВІРМО!Знову хмуриться осінь і туманиться даль (Г. Матвійчук). Ще мить - і сад загубить пишну вроду (Д. Луценко). Реве Дніпро, й лани широкополі медами пахнуть (А. Малишко). На щастя, гілка була не високо і Ксеня вхопилася за неї (Б. Грінченко). То шурхне щось збоку, то захитається береза, то щось гукне (Марко Вовчок).

Номер слайду 12

Творчий самодиктант. Перетворіть прості речення (де це можливо) на складнопідрядні з підрядними означальними. Парк «Софіївка» – розкішний дарунок чоловіка своїй обраниці, символ нев’янучого кохання, створений заради цього почуття (О. Седак). У душі й досі звучать слова, сказані тобою при прощанні. Сади почали цвісти рясним білим цвітом. Сади, омиті музикою згадок, ковтають пил міжселищних доріг (Л. Костенко). Визначте, якою частиною мови є підкреслені слова.

Номер слайду 13

Творчий самодиктант. ПЕРЕВІРМО!Парк «Софіївка» – розкішний дарунок чоловіка своїй обраниці, символ нев’янучого кохання, який був створений заради цього почуття (О. Седак). У душі й досі звучать слова, що ти сказала при прощанні. Сади, які омила музика згадок, ковтають пил міжселищних доріг (Л. Костенко).

Номер слайду 14

Програмований диктант. 1. Ти подивись, як червоніє ліс останнім променем прощання. 2. Я знову згадав ті години, що душу п'янили мою. 3. Де воля родиться, там загиба зневіра. 4. Я родом із країв, де пахне небом і свободою.5. Над нашим краєм, що лежить над Дніпром, щовесни лине птаство широким крилом. 6. Праця заради загального добра є тим, чим треба міряти нашу свідомість. Шифр: 1-означальне, 2-з’ясувальне, 3-обставинне. ПРОДОВЖЕННЯ

Номер слайду 15

Програмований диктант. 7. На мить серед гомону стало чути, як хтосьтихо наспівує колискову.8. Хто не має крил, той не злетить у піднебесся.9. Де відвага, там і перемога.10. У душі зберігаю навiки години, коли я уперше побачив свій край. Шифр: 1-означальне, 2-з’ясувальне, 3-обставинне. ПЕРЕВІРТЕ: 2, 1, 3,1,1, 2, 2, 2, 3, 1.

Номер слайду 16

Робота з паромімами. Загальний - спільний. Загальний – поширюється на всіх (загальні збори, загальне право обирати). Спільний – той, що поділяється усіма (спільні мрії, спільні турботи, спільне майно). АЛЕ спільна /загальна справа, розмова.

Номер слайду 17

Графічний диктант. Схематично зобразіть речення. За лісом сонце сходило і розвіювалося біле плетиво хмар. То зоря згасає, то меркне місяць у чорній млі. Квитанція, що лежала на столі, була свідченням здійсненої банківської операції. Щоб не стати жертвою шахраїв, потрібно мати мінімальні знання з психології.

Номер слайду 18

Вправа«Незакінчені речення»Сьогодні на уроці я дізнав(ла)ся…Сьогодні на уроці я навчив(ла)ся…Сьогодні на уроці мені сподобалося…Сьогодні на уроці мені було важко…

Номер слайду 19

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯПовторити вивчений матеріал. Виконати вправу з підручника.

pptx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
31 липня 2023
Переглядів
632
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку