Презентація на тему "Типи речень за метою висловлювання: розповідні, питальні, спонукальні. Риторично-питальні, власне питальні, питально-спонукальні речення."
Презентація на тему "Типи речень за метою висловлювання: розповідні, питальні, спонукальні. Риторично-питальні, власне питальні, питально-спонукальні речення." для класу з поглибленим вивченням
ТЕМА: Типи речень за метою висловлювання: розповідні, питальні, спонукальні. Риторично-питальні, власне питальні, питально-спонукальні речення.
Номер слайду 2
Мета: ознайомити учнів з класифікацією речень за метою висловлювання, дати поняття про спонукальне речення; уточнити поняття про окличне речення; формувати вміння правильно інтонувати речення; виховувати любов до рідного краю, до рідної мови, до природи; розвивати емоції, спостережливість, культуру мовлення.
Номер слайду 3
За метою висловлювання речення бувають розповідними, питальними, спонукальними:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}розповідніпитальніспонукальнірозповідь, повідомлення про якісь факти, події чи явищазапитання, що спонукає співрозмовника до відповіді чи роздумівспонукання до дії у формі прохання, поради, наказукрапка(.), знак оклику(!), три крапки(…)знак питання(?)крапка(.), знак оклику(!)Діялось се в тридцятих роках минулого століття. Я думаю: чому мені так хороше?Підійдіть до берега. Читай повідомлення!
Номер слайду 4
Якщо розповідне, питальне чи спонукальне речення вимовляємо з підсиленою інтонацією, із сильним емоційним почуттям, то в кінці нього ставимо знак оклику. Отже, за емоційним забарвленням речення бувають неокличними (Читаєш повідомлення?) та окличними (Читай повідомлення!)
Номер слайду 5
Визначте вид кожного речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням (усно).1. Червону руту не шукай вечорами (В. Івасюк). 2. Там, де для когось тільки лютий за вікном, на моїй вулиці давно уже весна (С. Вакарчук). 3. Танцює радісно юрба, хміліє місяць, пахнуть квіти (К. Гнатенко). 4. Не сумуй, моя зоре, на небі! (І. Білик). 5. Нам танок не зупинити цей! (О. Ксенофонтов). 6. І хто сказав, що щастя забагато не буває? (О. Положинський). 7. Не дивись на мене, грай, музико, грай! (В. Куровський). 8. Я піду до річеньки стрічати зірочки (О. Скрипка). 9. Як назвати зорі вночі, що діамантами на небі сяють? (І. Білик)
Номер слайду 6
Виконайте тестові завдання.1. Розповідним є речення (розділові знаки в кінці речень пропущено) А Хай, милі друзі, вам щастить у дружбі вірній Б Не милуй мене шовково, ясно-соколово В Той сад, і ніч, і зорі — де вони тепер Г Ходила яблуня і стукала у вікна 2. Спонукальним є речення (розділові знаки в кінці речень пропущено) А Чого являєшся мені у сні Б Червону руту не шукай вечорами В Моє життя, кохана, мов срібнотканий сон Г Твої коси від смутку, від суму вкрила прозолоть
Номер слайду 7
3. Питальним є речення (розділові знаки в кінці речень пропущено) А Не дивися так привітно, яблуневоцвітно Б А чогось так сичі розридалися в лузі В А я тут, в саду, на лавці, де квітки-ласкавці Г Мамо, чи кожна пташина на зиму у вирій літає
Номер слайду 8
Питальні речення. На початку питального речення можуть стояти питальні займенникихто, що, який, чий, котрий, скільки, прислівники як, коли, де, куди, звідки, чому й питальні частки хіба, невже, чи, що, за. Яка орда нам гідність притоптала? (Л. Костенко). Чого ти ждеш? Хто сказав, що все уже відкрито? Нащо ж ми народжені тоді? Як нам помістити у корито Наші сподівання молоді? (В. Симоненко)
Номер слайду 9
Питальні речення за своїм характером бувають власне питальними, риторично-питальними та питально-спонукальними. Ооллл. Ці речення читаємо з підвищеним тоном у кінці, а також інтонаційно виокремлюємо слово, у якому міститься суть запитання: Хіба не треба допомогти слабкому?{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Види питальних реченьвласне питальніриторично-питальніпитально-спонукальніпряме запитання, що вимагає обов’язкової відповідізапитання, що стверджує якусь думку й не вимагає відповідізапитання, що містять спонукання до діїКотра зараз година?Ти любиш плавати? Хто може випити Дніпро? Хто властен виплескати море? Хто наше злото-серебро Плугами кривди переоре?Хіба не треба допомогти слабкому? А може, і далі працюватимемо вдвох?
Номер слайду 10
Риторично-питальні речення найчастіше використовують у поетичних творах, за допомогою них ліричний герой (героїня) ділиться своїми емоціями й почуттями: Чому не віримо ми в диво? Чому не віримо ми в щастя? (А. Матвійчук).
Номер слайду 11
Розповідні речення. Розповідні речення бувають розповідними, стверджувальними й заперечними. {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Види розповідних реченьрозповідністверджувальнізаперечніповідомляємо про якусь подію, явище чи фактстверджуємо про те, що висловлено про предмет мовлення заперечуємо якусь ознаку чи явище дійсностіУлітку відпочиваємо біля моря. Так, ми поїдемо до моря. Ми не поїдемо до моря.
Номер слайду 12
Заперечні речення поділяють на загальнозаперечні та частковозаперечніРозповідні речення читаємо з розповідною інтонацією, тобто з підвищенням тону вимовляння на початку або в середині речення та пониженням його в кінці: І я не чув, як жайвір в небі тане (В. Симоненко). {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Види заперечних реченьзагальнозаперечнічастковозаперечнііз часткою не перед присудком; у цих реченнях заперечення стосується всього висловлюванняіз часткою не перед підметом чи другорядним членом речення; у них заперечення стосується окремих членів реченняІ не поверне вже ніхто назад час правди й справедливості нової (Л. Костенко). Питай не старого, а бувалого (Нар. тв.).
Номер слайду 13
Окличні речення. Якщо розповідні, питальні чи спонукальні речення треба передати емоційно (із захопленням, здивуванням, обуренням та ін.), то їх називаємо окличними, поділяючи на розповідно-окличні, питально-окличні та спонукально-окличні: Сьогодні чудовий ранок! Ти ще спиш?! Прокидайся, сплюхо! У кінці питально-окличних речень ставимо знак питання та знак оклику.
Номер слайду 14
Домашнє завдання. У кінці кожного речення поставити потрібний розділовий знак. Визначити вид кожного речення за метою висловлювання. Вказати окличні речення. Живе одинока людина Чому ж ми проходимо мимо Чому ж ми не прийдемо в хату, її не покличем з собою Ластівки тікають із Європи. Що поробиш Скрегіт, регіт, рев, чад, бензин, вібрації, галопи. Птиці мертві падають з дерев Скажете, що це дрібні пригоди Скрізь циклони, нестійкі погоди. Бо ластівки й народи зроду на одній живуть землі Кому ж, коли не нам, міцними буть, як криця Ходім, сп’ємо з прадавньої криниці