8 клас.
Урок . Лексикологія і фразеологія ( повторення )
Мета: формувати ключові компетентності:
Формувати предметні компетентності та компетенції шляхом виконання навчально – пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:
Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок.
Обладнання: підручник , схема , тлумачний і фразеологічний словники, мультимедійна презентація.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Бесіда.
- Що таке текст? Назвіть його ознаки.
- Які стилі, жанри й типи мовлення ви знаєте? Назвіть особливості кожного з них.
- Укажіть вимоги до мовлення.
- Назвіть засоби міжфразового зв’язку в тексті.
- Які види аудіювання відомі вам?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
… не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля,
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад.
М.Т. Рильський
- Як ви розумієте ці рядки з поезії?
ІV. Опрацювання навчального матеріалу. Повторення та узагальнення вивченого.
1. Бліц – опитування
2. Робота зі схемою у парах. Відновіть у пам’яті весь матеріал із лексикології.
3. Випереджувальне завдання.
Учень заздалегідь підготував таблиці про спеціальну і загальновживану лексику та групи стилістично забарвлених слів.
Пояснення учня з використанням таблиці
Загальновживана лексика (широкого вжитку) |
|
Спеціальна лексика (обмеженого вжитку) |
Речі побуту, повсякденного життя |
|
Діалектизми (вживаються жителями певної місцевості) : газда, вуйко |
Явища природи, почуття, дії тощо |
|
Терміни, професіоналізми (вживаються людьми певних професій): параграф, молекула |
Процеси трудової, суспільної діяльності людей |
|
Жаргонізми (вживаються представниками певних соціальних груп) : шпора, пара |
Морально – етичні поняття |
|
Арготизми (вживаються представниками кримінального класу): малина, хаза |
Групи стилістично забарвлених слів
Назва групи |
Стиль, у якому вживаємо слова |
Приклади |
Наукова лексика |
Науковий |
Доданок, радіус |
Офіційно-ділова лексика |
Офіційно-діловий |
Інструкція, ініціювати |
Суспільно-політична лексика |
Публіцистичний |
Парламентар, демократія, загальнодержавний |
Розмовна лексика |
Розмовний, художній |
Мобіла, шкандибати |
V. Закріплення знань, умінь, навичок учнів
Практикум. А тепер використовуючи набуті теоретичні знання підкріпимо практичними завданнями.
1. Розподільний диктант
Прочитайте і запишіть слова в зошити, розподіливши їх 4 колонки: діалектизми, професіоналізми, архаїзми та неологізми. Аргументуйте ваш поділ.
Акордеон, шолом, палітра, тостер, кольчуга, тріо, щит, штрек, меч, маркшейдер, рогач, кардіограма, веретено, відмінок, планшет, клуня, полонина, мікрохвильова піч, айфон, газд
Поясніть, які з поданих слів є власне українськими, які — запозиченими. До якого словника слід звернутися, щоб з'ясувати їхнє походження та значення?
Лелека, веселка, дискотека, крос.
2. Творче завдання. Групи слів за значенням. Синоніми, антоніми, омоніми.
Завдання 1. Доберіть й запишіть до слів синоніми українського походження.
Бібліотека, фонтан, ін’єкція, голкіпер, лауреат, премія, лінгвістика.
Довідка: книгозбірня, водограй, укол, мовознавство, переможець, нагорода, воротар.
Завдання 2 « Ввічлива людина»(усно)
Спить, спочиває, дрихне.
Помер, дуба дав, спочив навіки.
Смердить, воняє, має неприємний запах.
Б’є, дубасить.
Завдання 3. (Сценка)(усно)
Послухайте розмову двох людей. Що в цьому діалозі викликає сміх, від чого він застерігає? Чи є у діалозі фразеологізми? Що ви про них знаєте?
Завдання 4 « Хто швидше?»
Кросворд
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
||
6 |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
Антоніми до поданих слів:
Завдання 5 « Майстер каламбура»
Слова – омоніми використовують для створення каламбурів (гра слів). Майстром створення каламбурів є Ігор Січовик. (Діти зачитують каламбури на сторінці 164 – 165).
А тепер попробуйте самостійно скласти каламбур, використовуючи слова – омоніми ( ніс (ім.) – ніс (дієсл.), мила (дієсл.) – мила (прикм.)).
Сіла муха враз на ніс,
Коли я відерце ніс.
Завдання 6. Я редактор.
Лексичні помилки – це помилки у слововживанні, які полягають у неправильному виборі слова, недоречному вживанні просторічних слів (відик, велик), слів у невластивому їм значенні: вірна (замість правильна) відповідь; відіграє (замість має) значення.
До лексичних помилок належать уживання русизмів: остановка (замість зупинка), больниця (замість лікарня), столова, дєвушка; а також жаргонізми (кльовий, бакси, прикид).
Знайдіть речення, у якому неправильно вжито слово «приймати», відредагуйте його.
Юнаки приймають присягу на вірність Україні. (З газети)
На випадок загибелі сержанта, приймаю командування я. (О. Довженко)
Наталка приймає участь у змаганнях з тенісу. (З розмови)
Їв би очима, та душа не приймає. (Народна творчість)
Прошу прийняти рішення якнайшвидше. (Із заяви)
VI. Домашнє завдання. Повторити усі відомості про морфологію. Написати лінгвістичне есе « Морфологія української мови».
VII. Підсумок уроку та оцінювання учнів.
Складання кластера «Знаю. Хочу дізнатися. Навчився»
Знаю |
Хочу дізнатися |
Навчився |
Лексика, лексикологія, однозначні та багатозначні слова, пряме та переносне значення слова, тлумачний словник |
|
|
|
|
|
Підготувала
Учитель української мови і літератури
Литвин Людмила Вікторівна