Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Про матеріал
Розробка уроку з української мови з теми "Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль" з розділк "Морфологія. Орфографія".
Перегляд файлу

Тема. Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета:

  • навчальна: поглибити знання учнів про прислівник як самостійну частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; формувати вміння вирізняти прислівник серед інших частин мови;
  • розвивальна: розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення; сприяти збагаченню словникового запасу;
  • виховна: виховувати любов і повагу до культурно-історичної спадщини України.

Методи і методичні прийоми:

  1. Інформаційно-рецептивні:

а)  словесний: розповідь-пояснення,  бесіда, робота з зошитом, підручником, словником;

б) наочний: демонстрація презентації, пояснення теоретичного матеріалу за допомогою опорної схеми, таблиці.

Прийом навчання:  виклад інформації, пояснення.

  1. Репродуктивний.

Прийоми навчання: аналіз таблиць, схем, опрацювання теоретичного матеріалу підручника.

  1. Проблемно-пошуковий.

Прийоми навчання: пошуково-вибіркова робота, вибіркова робота з елементами аналізу, спостереження над мовним матеріалом, дослідно-вибіркова робота, творчий диктант.

  1. Інтерактивні.

Прийоми навчання: творчий диктант, вправа «Закінчіть речення».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, урок-екскурсія.

Між предметні внутрішньо предметні зв’язки: географія.

Устаткування: Глазова О.П. Українська мова: підручник. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2015. – 272с. : іл., схема «Прислівник як частина мови», таблиця «Прислівник», словник синонімів, дидактичний матеріал, мультимедійна презентація  «7 чудес України», мультимедійний комплекс.

 

Перебіг уроку

 

І. УВІДНО-МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП.

 

  1. Організаційний момент.

Доброго дня! Діти, сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчення нової теми. І зараз я пропоную вам прослухати вірш, який допоможе збагнути: яка ж тема сьогоднішнього уроку.

 

ПРИСЛІВНИК

Наш Дієслово — майстер на всі руки:
Зведе будову, вивчить всі науки,
Буде співати, грати, працювати,
Поля орати, в хаті прибирати!
Та сталася біда останнім часом —
Все валиться із рук у цього аса.
Не ладиться робота в дієслова
І мріє він: «Оце було б чудово,
Якби з'явився в мене друг сердечний —
Мені такий потрібен доконечно!
Бо самотою тяжко в світі жити:
Нема кому роботу оцінити,
Як щось погане — то переробити».
І знов робота не іде на славу!
Тренує бігать зайця й черепаху —
І знов невдача в нашого бідаки!
Швидкий, як куля, довговухий заєць
Біжить повільно, як в кайданах бранець!
Вчив дієслово сокола літати —
Не може птаха в небесах ширяти!
Хто допоможе майстру Дієслову?
Іде невдаха до цариці Мови.
Вона говорить: «Лікар зробить спробу
Здолати твої біди і хвороби »,
Так, справді, лікар підсобив —
Помічника-Прислівника створив.
Для цього у Прикметника взяв силу,
Слова створивши мудрі і красиві.
Зайчисько швидко бігати почав,
Автомобіль стрілою вдаль помчав,
Птахи почали високо літати,
Вода у річці взимку — замерзати,
Питання «Як?», «Коли?», «Куди?», «Де?» —
І кожен завжди відповідь знайде!
Бо Дієслову допоміг дослівно
Його товариш, рятівник — Прислівник!

Бесіда за прослуханим.

  1. Про що розповідає вірш?
  2. Які слова та словосполучення, що характеризують Дієслово, ви чули в вірші?
  3. Хто допоміг Дієслову?
  4. На які питання відповідає прислівник?
  5. Отже, яка тема сьогоднішнього уроку?

 

  1. Ознайомлення семикласників із темою, метою і завданнями уроку.
  2. Актуалізація опорних знань. Підготовка учня до сприймання нового матеріалу.

Бесіда.

  1. Який розділ науки про мову ми зараз вивчаємо? (Морфологія.)
  2. Що вивчає морфологія? (Слово як частину мови.)
  3. Як класифікуються частини мови? (Самостійні, службові і вигук.)
  4. Які частини мови належать до самостійних? (Іменник, прикметник, числівник, займенник, дієслово, прислівник.)
  5. Як ви можете пояснити вираз 5+1,що стосується самостійних частин мови? (5 змінних, 1 незмінна.)

 

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Діти, наш урок сьогодні незвичайний, позаяк ми не просто знову завітаємо до країни Морфології, а ще і подорожуватимемо незвичайними місцями нашої прекрасної неньки України. Слайд 1.

 

ІІ. УСВІДОМЛЕННЯ ТЕОРЕТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ У ПРОЦЕСІ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ З ТЕМИ.

  1. Опрацювання теоретичного матеріалу за опорною схемою «Прислівник як частина мови». (Використовуючи теоретичний матеріал підручника).

C:\Users\Ахе\Downloads\1-4-638.jpg

  1. Демонстрація мультимедійної презентації «7 чудес України».
  • Пошуково-вибіркова робота.

Завдання: виписати з тексту прислівники, поставивши до кожного запитання. Слайд 2.

Національний історико-архітектурний заповідник «Кам’янець»

Кам'янець-Подільський – місто, що зберегло дух середніх віків. Тут Ви побачите одну з найбільших оборонних споруд України, фотецю, що  гордо займає провідне місце у світовій історії оборонного зодчества.  Сьогодні чимало туристів захоплюються вдалим поєднанням міцних оборонних мурів міста, Старого замку (XII–XVIII ст.) та високих стрімких скель каньйону річки Смотрич. Надзвичайно привабливий для любителів фортифікації і комплекс укріплень Нового замку.  А вночі це чудо виглядає ще привабливіше і захопливіше…

  • Вибіркова робота з елементами аналізу.

Завдання: вибрані з тексту прислівники роз приділити відповідно до значення їх: ознака дії, ознака стану, ознака іншої ознаки. Слайд 3.

Ознака дії

Ознака стану

Ознака іншої ознаки

 

 

 

Національний дендрологічний парк «Софіївка»

Національний дендрологічний парк „Софіївка” є одним з найвидатніших творінь світового садово-паркового мистецтва. Парк ошатно розкинувся на узбіччі старовинного міста Умань. Звідусіль сюди  постійно приїздять допитливі туристи, бо скрізь, куди не глянь: вгору, вниз, під ноги, праворуч, ліворуч -  завжди на тебе погляне красуня-природа. Вона ненароком зачаровує тебе своєю красою, а ти, в трохи гіркому присмаку прощання, мимоволі піддаєшся її магнитичнм чарами. Повіває ледве теплий вітерець, і тобі по-своєму віриться, що це не остання ваша зустріч, яку знову чекатимеш роками…                                                             

А жити поблизу цього чуда – то є велике щастя…

  • Синтаксичний практикум.

Завдання: виписати з тексту речення з прислівниками, визначити синтаксичну роль їх. Слайд 4.

Києво-Печерська Лавра

Києво-Печервська лавра зіграла важливу роль у розвитку давньоруської культури, була центром літописання. Тут завжди перекладалися на церковно-слов'янську мову і грамотно переписувалися твори іноземних авторів. Самовіддано в лаврі працювали відомі літописці Нестор (автор «Повести временных лет»), Нікон, Сільвестр. У тринадцятому столітті  тут було складено «Києво-Печерський патерик» - важливе джерело історії Києва.

  1. Спостереження над мовним матеріалом.

Завдання: вставити відповідні за змістом прислівники, користуючись словами з довідки. (Робота з дидактичним матеріалом. Картка 1)

Софія Київська

Софійський собор – всесвітньо відома пам'ятка архітектури і монументального живопису ХI століття. Заснування собору згадується в літописах як під 1017 р., так і під 1037 р. Будівничим Cв. Софії літописці віддавна гордо називають великого київського князя Ярослава Мудрого, який завжди піклувався за рзобудову своєї держави. При соборі завжди велося літописання і були створені перші відомі на Русі бібліотека та школа. На честь заснування Ярославом 1037 р. софійської бібліотеки перед входом до собору в 1969 р. було встановлено пам'ятний знак . Він і тепер гостинно зустрічає відвідувачів цієї святині.

Слова для довідок: всесвітньо, віддавна, завжди, гордо, постійно, тепер, гостинно.

  1. Дослідно-вибіркова робота.

Завдання: виписати з тексту словосполучення з прислівниками. Дослідити, якими частинами мови є «сусіди» прислівника.

Херсонес Таврійський

Місто Херсонес було засноване древньогрецькими колоністами близько 2500 тисячі років тому на південному заході Криму. Нині його руїни - одна з найвизначніших пам'яток Севастополя, що гордо красується неподалік морського узбережжя.

Це місто-держава мало довге життя - майже дві тисячі років - і його історія незмінно є частиною історії Древньої Греції, Древнього Риму та Візантії. Ця памятка є надзвичайно важливою для історії та культури України.

  1. Творчий диктант.

Завдання: до кожного прислівника, виписаного з тексту, дібрати по кілька синонімів, користуючись словником синонімів.

Національний заповідник-острів «Хортиця»

Найбільший острів на Дніпрі (довжина 12, а ширина, в середньому, 2,5 кілометри) На Хортиці в мініатюрі яскраво представлені зразки усіх ландшафтних зон України. Найпомітніші вершини мають свої імена, історія яких тісно пов’язана із періодом козаччини. Зокрема, скеля Вища Голова, Думна скеля, Совутина, Чорна, Дурна, Середня Голова.  Біля таких велетнів навіть ходити інколи хочеться навшпиньках…

ІІІ. ПІДСУМКОВО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП УРОКУ.

  1. Інтерактивна вправа «Закінчіть речення».
  • Прислівник – це…
  • Він означає…
  • Відповідає на питання:…
  • Не має закінчення, тому що…
  • В реченні виступає…
  1. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
  2.  Рефлексія.
  • Отже, чи виконали ми завдання, які поставили на початку уроку?
  • Яке враження справила на вас віртуальна подорож культурними місцями України?
  • Чи скрізь ми побували? Дійсно. Ні. Остання зупинка - Державний історико-архітектурний заповідник "Хотинська фортеця". Над цією пам’яткою ви попрацюєте вдома.
  •  

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

 

  •   ОБОВЯЗКОВЕ: вивчити теоретичний матеріал п. 31, виконати завдання на індивідуальних картках. (Картка 2.)
  •   ЗА БАЖАННЯМ: схематично відтворити т.м. п.31 або створити міні-проекти з теми «Прислівник».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки до уроків

Картка 1

Софія Київська

Софійський собор – __________ відома пам'ятка архітектури і монументального живопису ХI століття. Заснування собору згадується в літописах як під 1017 р., так і під 1037 р. Будівничим Cв. Софії літописці ___________     ____________ називають великого київського князя Ярослава Мудрого, який завжди піклувався за рзобудову своєї держави. При соборі __________ велося літописання і були створені перші відомі на Русі бібліотека та школа. На честь заснування Ярославом 1037 р. софійської бібліотеки перед входом до собору в 1969 р. було встановлено пам'ятний знак . Він і __________    __________ зустрічає відвідувачів цієї святині.

Слова для довідок: всесвітньо, віддавна, завжди, гордо, постійно, тепер, гостинно.

 

 

 

 

 

 

 

Картка 2.

 

Завдання:переписати текст, увівши до нього самостійно дібрані за змістом прислівниками. Підкреслити їх як члени речення. Поставити до них запитання.

 

docx
Додано
11 грудня 2022
Переглядів
348
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку