Збери валізу знань Найменша одиниця мовлення? Як називається наука,що вивчає звуковий склад мови? Яка наука вивчає правила літературної вимови? А правила написання слів? Що таке наголос? Що таке склад? Звуки, в основі яких лежить голос, називають… Назвати голосні звуки. Якими можуть бути голосні звуки?
1. Робота з текстом( Робота в парах )Моє рідне село Перша згадка про наше село датується 1488 роком. Село Жуличі гніздиться в долині. Воно не скупчене, а розтягнулося із заходу на схід і нагадує журавлиний ключ, що якось зупинився на перепочинок, але залишився тут назавжди, не змігши подолати сили земного тяжіння. З висоти городилівського узгір’я, а тим більше з вершини самих жулицьких гір, сільська долина нагадує гавань в обрамленні пагорбів-берегів.
1 пара. Виписати слова з літерами, що позначають голосні [а], [у], [і]. Поставити наголос у словах. Як вимовляємо наголошені та ненаголошені [а], [у], [і]? 2 пара. Виписати слова з літерами, що позначають наголошені голосні [е],[и],[о]. Як вимовляємо наголошені [е], [и], [о]?3 пара. Виписати слова з літерами, що позначають ненаголошені голосні [е],[и],[о]. Як вимовляємо ненаголошені [е], [и], [о]?
Крок І. А )Дослідження-передбачення на основі спостереження. Розповісти про Хрест Свободи ( 1 група ) 1. Веселий [веиселий] - весело. 2. Стежина[стеижина] - – стежка 3. Зупинити [зупиенити] - зупинка. 4. Широкий [шиерокий] - широко. 5. Розумний [роузумний] - розум Позначте корінь у парах слів. Підкресліть ненаголошені голосні в коренях. Висуньте гіпотезу, як перевірити, який голосний (е чи и) треба писати в ненаголошених складах у корені слів. Зіставте свої міркування з матеріалом підручника.
Крок ІІ. Б ) Розв’язання проблемної ситуації 1. Бер(е, и)гиня, пел(е, и)на, б(е, и)реза, з(е, и)лений.2. Кр(и, е)вавий, гл(и, е)тати, бр(и, е)ніти, бл(и, е)щати. Яку букву ( е чи и ) потрібно писати? Чи можна написання цих букв перевірити наголосом?Підкресліть буквосполучення р + голосний; л + голосний. З’ясуйте, у яких буквосполученнях пишемо е, коли пишемо и. Зіставте свої міркування з матеріалом підручника. Розповісти про церкву Св. Миколая (2 група)
Крок ІV. Г) Творче конструювання. В..зти – в..сти - н..сти - бр..сти - л..тіти – п..кти - Позначте наголос. Змініть чи доберіть спільнокореневі слова, щоб ненаголошений голосний чергувався з[і], запишіть. Продовжте речення: якщо ненаголошений голосний чергується з [і], то потрібно писати …Зіставте свої міркування з матеріалом підручника. Розповісти про Високу гору.
Фізкультхвилинка Виконайте вправу, уголос читаючи вірш із дотриманням норм вимови. Назвіть слова з ненаголошеними [е], [и]. Трава низенька-низенька, (присісти)Дерева високі-високі. (підняти руки вгору)Вітер дерева колише-гойдає (обернутися ліворуч, праворуч)То вліво, то вправо нахиляє (нахил вправо, вліво)То вгору, то назад, (потягнутися вгору)То вниз нагинає. (нагнутися вперед)Птахи летять-відлітають, (помахати руками)А учні тихенько за парти сідають. (сісти)
1. Гра«Лінгвістичний волейбол». Назвіть перевірні слова до кожного з поданих, аби сумнівний ненаголошений [е] чи [и] став наголошеним. Вечеря, дешевий, серпневий, широкий, щебече, квартирант, дзеркальний, стежина, тернистий, низенький, тижневий, шептати, плече, заметіль, занепадати, гребінець, плече, дев’ятий, тепло, скрипіти, колесо.
2. Гра «Чарівна яблуня» На магнітній дошці — силует дерева з плодами, на яких написані літери е, о, и. Поруч — слова з пропущеними буквами, що позначають ненаголошені голосні. В..рба, к..лимок, б..рсук, с..стра, р..балка, з..зуля, черв..нь, кл..новий, м..чі, гр..би, л..сти, с..юз, с..рпи, з..мля, дер..во, к..жух, з..рно, тер..н, бр..ніти, р..зумний. Діти читають слова, «зривають» яблуко з буквою, що позначає потрібний голосний, вставляють у слово і доводять, чому саме цю літеру обрали.