19 квітня о 18:00Вебінар: Екологічна свідомість: від теорії до практики, або як почати сортувати сміття та зіровейстити

Урок "Навчальний усний твір - опис природи на основі особистих вражень"

Про матеріал
Урок- подорож з елементами кольорової і музичної терапії, що має на меті формувати вміння складати текст-опис природи за допомогою мовних засобів на основі особистих вражень з використанням емоційно-забарвлених слів.
Перегляд файлу

 

 

Тема.  Навчальний усний твір - опис природи на основі особистих вражень

 

Мета: навчати учнів сприймати красу осінньої природи; формувати вміння складати текст-опис природи за допомогою мовних засобів на основі особистих вражень з використанням емоційно-забарвлених слів; розвивати творчі здібності; удосконалювати навички аналізу тексту; прищеплювати любов  до природи, зацікавленість до творів мистецтва.                                                                                                                

Тип уроку: урок-мандрівка з елементами кольорової і музичної терапії.

Обладнання:  малюнки учнів, презентація, запис музики П. Чайковського «Пори року» («Осіння пісня»), роздруковані палітри.

 

Міжпредметні зв’язки: література, образотворче мистецтво, музика.

 

Хід уроку

 

І. Вступне слово учителя.

 

Сьогодні у нас незвичайний урок:

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.                                                                                      

  • Любі друзі! Чи любите ви мандрувати? Сьогодні ви не просто учні, ви – мандрівники. Ми вирушаємо на екскурсію , а в яку пору року  потрапимо, вам підкаже музика П.І. Чайковського. Після прослуховування дайте відповідь на питання: з якою порою року асоціюється ця музична п’єса і чому?( Відеоролик П.Чайковський «Листопад» https://www.youtube.com/watch?v=kl0NuKQVyTI)

Отже, ми вирушаємо в мандрівку, щоб побачити осінь, відчути її красу.

ІІ. Оголошення теми і мети.

-  Розгорніть  зошити, запишіть число, тему уроку. (Слайд 1)                                                                                                          

  Наше завдання: скласти усний  текст-опис природи за допомогою мовних засобів, розширити свій словниковий запас, використовуючи і підбираючи емоційно-забарвлені слова.                                                                                                           ІІІ. Презентація учнівських робіт.                                                                                      1.Слово вчителя. (Слайд 2)                                                                                                          

  Україна... прекрасна її природа: Карпатські гори, живописні краєвиди Полтавщини, Дніпро-Славута і тихі струмки, безмежні степи...

Жодна людина, що любить природу, не може не звернути увагу на її барви. Про її красу пишуть поети, художники, композитори складають музику...

        Звідки у природи така сила чарувати людей? Чому від її краси ми можемо годинами стояти у захваті?

       Природа і людина... Скільки існує людство, стільки й намагається передати  через мистецтво чарівну і неповторну її красу. Саме природи надихає поетів та художників створювати шедеври.                                        

 

2 .Робота з палітрою настрою. Ви поринете в світ природи, яка має магічний вплив на людські почуття. Протягом уроку свій настрій пропоную відтворювати за допомогою палітри, яка є у кожного на парті. Спробуйте зобразити свій настрій  на початку уроку у кольорі .  (Слайд 3)   

   3. «Карнавал осінніх барв». Ви отримали випереджальне завдання: підготувати малюнки або  поезії про осінь. Із малюнків на дошці ми створили «Осінній вернісаж», а підібрані поезії зараз пропоную послухати.                            (На фоні музики П. Чайковського «Осіння пісня» діти читають підготовлені ними заздалегідь вірші про осінь https://www.youtube.com/watch?v=kXiwr6HYhRo)                                                                                                                З кожного прочитаного твору слухачі вибирають і записують слова, необхідні для створення твору- опису природи восени.

 

Красива осінь вишиває клени...

Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
А листя просить: – Виший нас зеленим!
Ми ще побудем, ще не облетим.
А листя просить: – Дай нам тої втіхи!
Сади прекрасні, роси – як вино.
Ворони п'ють надкльовані горіхи.
А що їм, чорним? Чорним все одно.
(Ліна Костенко)

Осінь

Облітають квіти, обриває вітер
пелюстки печальні в синій тишині.
По садах пустинних їде гордовито
осінь жовтокоса на баскім коні.
В далечінь холодну без жалю за літом
синьоока осінь їде навмання.
В'яне все навколо, де пройдуть копита,
золоті копита чорного коня.
Облітають квіти, обриває вітер
пелюстки печальні й розкида кругом.
Скрізь якась покора в тишині розлита,
і берізка гола мерзне за вікном.
(Володимир Сосюра


Осінь пензлика взяла

Осінь пензлика взяла,
малювати почала,
в білокорої берізки золотила довгі кіски.
Став багряним колір чуба
в мудрого дідуся-дуба.
Дві сестрички, дві осички
стали жовті, мов лисички.
А довкруг, довкруг травиця
тихо-тихо золотиться.
Ось палахкотять калина,
горобина і шипшина.
Не вгаває щедра осінь,
а малює неба просинь.
Ще — тоненькі павутинки,
сірий дощик і хмаринки…
Пензлик біга без упину —
гарна в осені картина.
(Марія Пономаренко)

 

4.Бесіда. Отже, перед вашим внутрішнім зором справді поставала картина осені. Вона, ніби дівчина у танку. Ось тихо йде по землі, обтрушуючи дерева та кущі.

  • Як, на вашу думку, краще сказати: осінь ходить, блукає, біжить? Який вираз влучніше передає пластику рухів в осінній природі.

 

  • Чи помітили ви, як листя падало додолу? Якого настрою надає осінній листопад? (сумного, журливого, задуманого, замріяного...)

 

  • Які дієслова можна дібрати до руху листя? (летить, падає, кружляє, в’ється, танцює, пурхає, майорить…).
  • Які звуки притаманні осінній порі в лісі, парку? (шарудіння листя під ногами, крики відлітаючих птахів, щум дощу...).
  • На які кольори багата осінь? (жовтий, коричневий, брунатний, пурпурово-коричневий...).
  • Яке осіннє небо? (темне, хмари великі, сірі, густі...).

ІV.  Актуалізація опорних знань учнів з теми.

 

  •   Свій твір-опис природи ми складатимемо  у художньому стилі.
  • Які ж ознаки художнього стилю? (Це емоційно-забарвлена лексика: епітети, порівняння, синоніми, слова в переносному значенні) .(Слайд 4)   
  • На які типи поділяється наше мовлення? (Опис, міркування, розповідь) (Слайд 5)   
  • На яке питання даємо відповідь в описі? (Який предмет чи особа)
  • Що можна описувати?  (Усе, що нас оточує: людей, тварин, процес праці, явища, предмети)
  • Як називається опис природи?  (Пейзаж)
  • З яких частин складається опис? (Загальне враження, окремі ознаки, деталі, висновок-ставлення до описуваного)

 

V. Робота над формуванням особистих вражень від словесних описів природи.

Творчі завдання.   (робота в групах)                                                                                                         1.Гра «Лінгвоживопис» (Завдання на кленових листочках)

-  Щоб описати всі об’єкти, які нам можуть трапитися у мандрівці , пропоную зіграти у «Лінгвоживопис». Ми з вами будемо змальовувати зображені предмети, а нашими пензлями та фарбами стануть слова рідної мови.

1група Дібрати епітети до ключових слів.

Дерева і кущі (багряні, жовто-зелені, мідно-червоні, червоно-гарячі, жовтогарячі, позолочені, казкові, прекрасні , високі, стрункі, низенькі, розлогі, посохлі, буйнолисті, поодинокі.); небо (високе, чисте, блакитне, привітне); повітря (прохолодне, запашне, приємне).

2 група Продовжити речення у формі порівнянь.

1. Дерева стоять, мов... . 2. Вода в озері, як... . 3. Сонце усміхається, наче... .  4. Повітря лине, ніби... .

3 група  Вставити пропущені слова, попередньо відновивши їх за контекстом.

У наше місто завітала ... осінь. Могутні дерева-велетні одяглись у ... вбрання. Не відстали від них і кущі в парках і скверах, тепер вони ... . Легенький вітерець зриває з дерев ... листя. Воно спокійно кружляє, опускається на землю і вкриває її ... килимом.

2.«Усне малювання».                                                                                                                       - А тепер послухайте мене уважно. Заплющте очі і уявляйте те, про що я вам читатиму.

         Осінь

          Веселе літо згасло. Незвично холодно стає вранці й уночі. Лише вдень пригріває сонечко, немов намагається нагадати про літо. Поля відпочивають після виснажливої тривалої праці. Уже подарували господарям свій золотавий урожай садки. Усюди відчувається прохолодний подих. Сіре небо все частіше затягають низькі хмари. Сіється дрібний дощ.

                 Ліс стоїть сумний і мовчазний, здається, що він глибоко замислився. Дуже скоро деревам доведеться геть роздягнутися, скинути своє важке вбрання, а згодом і підставити гілки хуртовині.

  -У якій порі року ви опинилися?

 - Що найбільше запам’яталося?                                                                                                        - За допомогою яких художніх засобів передано красу осені?  (Слайд 6)                                                                                                                  3. Робота з палітрою настрою.                                                                                               Прослуханий уривок викликав у вас певні емоції. Передайте їх за допомогою кольорових асоціацій на вашій   палітрі. Який колір ви обрали і чому?                        VІ. Формування практичних знань, умінь та навичок. (Слайд 7)                                                                    1.Слово вчителя.  

Художній опис відображає предмети в яскравій, образній формі з метою емоційного впливу на читача. У такому описі використовуємо художні засоби (порівняння, епітети та ін.).

Зверніть увагу!До опису можна поставити загальне питання який?

          Художній опис природи, тобто пейзаж, виконує подвійну роль. По-перше, він показує, де відбуваються події. По-друге, відбиває душевний стан, настрій героїв або автора тексту.

 Ставлення автора до описуваної картини природи, настрій чи душевний стан персонажа передається за допомогою відповідних художніх засобів.             

 2 . Асоціативно – настроєва хвилинка. Відеосюрприз https://www.youtube.com/watch?v=f_fuiGIg2WQ                                                         

-Які роздуми у вас викликав сюжет мультфільму? Який колір  зробив листочок щасливим? Зафарбуйте на палітрі настрою наступне віконечко у відповідний колір. (Слайд 8)                                                                   

 3. Робота над планом твору, складання усного твору-опису.

-А тепер пригадайте пейзаж, який вам найбільше сподобався. Можливо,  ви були в лісі, біля річки або в іншому місці, де природа була особливо красивою. Зосередьтеся та уявно опиніться у тому ж місці. Складіть план усного твору опису-природи за поданою опорною схемою на с.212 підручника та продумайте виступ за планом.

Складання плану, продумування творів-описів.

У процесі роботи використовуйте пам’ятку, яку бачите на дошці.                          Як працювати над створенням власного твору  (Слайд 9)                                                                   

1. Добре подумай над темою майбутнього твору, визнач, який обсяг матеріалу він охоплює, не пиши зайвого.

2. Визнач основну думку свого твору й намагайся провести її через усю роботу.

3. Склади повний і чіткий план, дотримуйся його у процесі написання творчої роботи.

4. Тему розкривай глибоко і всебічно.

5. Дотримуйся послідовності у викладі думок.

6. Висловлюй своє ставлення до того, про що пишеш, роби власні висновки, узагальнення.

7. Дотримуйся пропорційності частин твору.

8. Пиши охайно, акуратно, грамотно, не забувай про абзаци.

9. Бажано, щоб до твору був дібраний епіграф.

Складання плану (індивідуально) . 

Орієнтовний план

1. Осінь-талановита художниця.

2. Яскраві метелики осіннього листопаду..

3. Танок листя і вітру.

4. . Жовто-багряний килим під ногами.

5. Осіння колискова для природи.

Складання усного твору за планом.

Зразок твору (Слайд 9)                                                                   

Танок осіннього листя.

Осінь — чарівна пора. Вона, наче талановита художниця, розмалювала кущі, дерева, квіти. Молодий клен стоїть, ніби князь в золотій киреї.

Рухи осені граціозні. Ось вона йде по землі, блукає в лісі, обтрушуючи дерева та кущі. Листя схоже на яскравих метеликів. Осінній листопад додає замріяного настрою. Дерева скидають листя поступово. Воно кружляє, в'ється, пурхає і падає на землю. А під час сильного вітру політ осіннього листя схожий на танок.

Зайдеш осінньої пори в ліс і чуєш шарудіння жовто-багряного листя під ногами, крики відлітаючих птахів, гілкопад та шум осіннього дощу.

Сумна музика осінньої пори нагадує прощальну пісню. Цей спів схожий на колискову, під звуки якої засинає природа.

5.Оголошення учнями результатів роботи.

 

 

VІІ.  Підбиття підсумків. Оцінювання.

1.Оцінювання роботи учнів на уроці, аналіз досягнення мети уроку.

 2.Визначення емоційного настрою учнів на кінець уроку – метод «Кольорологія».   (Слайд 10)                                                                                                                                                                        - Замалюйте останній кружечок на палітрі відчуттів  зеленим кольором, якщо урок вам сподобався, а якщо ні, то –червоним.

 

VІІІ. Домашнє завдання. Намалювати ілюстрацію до власного  усного твору- опису.                                                                                                               Додаток. Палітра відчуттів протягом уроку. C:\Users\Серый\Desktop\57993.750x0.jpg

docx
Додано
21 лютого
Переглядів
152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку