Птахи, мабуть, фаворити з-поміж тварин для натхнення митців, зокрема композиторів. Спів пернатих заворожує і ніби кидає виклик: «А чи зможеш ти створити таку красу мовою музики?». Багато композиторів досліджують спів пташок. А потім завдяки можливостям музичної мови — мелодії, ритму, тембру музичного інструмента — намагаються відтворити спів птахів. Нині завдяки використанню технічних засобів композитори іноді здійснюють пряме вставлення записів пташиного співу в музичні твори. Музичними «кольорами» — тембрами інструментів — «промовляє» оркестрова музика, що звучить у різних жанрах від п’єси-мініатюри до симфонії. Переглянь. Спів птахів. Георг Гендель. Концерт для органа з оркестром «Зозуля і соловей» (фрагмент). Ейноюхані Раутаваара. «Концерт для птахів з оркестром» («Арктична пісня»).• Що особливого у звучанні кожного концерту? У якому з творів - імітація пташиного співу, а в якому - реальні голоси птахів?
Номер слайду 3
Що, на твою думку, хотів повідомити художник Ян ван Кассель Старший (1)? Про що можуть думати пташки на фрагменті картини Яна Брейгеля Старшого (2)?Поміркуй, чи є у місцевості, де ти живеш, птахи, схожі на птахів з давньоєгипетського стінопису (3).
Номер слайду 4
Музична грамота. Характерним для музичного жанру концерт є діалог / змагання соліста / солістів та оркестру. Водночас концерт передбачає їх поперемінну узгодженість у втіленні загального задуму твору. Тому слово «концерт» має подвійне походження: від латинського concertare - «змагатися» і від італійського concerto - «згода». У цьому і є сенс та особливості цього жанру.• Пригадай і назви групи симфонічного оркестру та музичні інструменти, що входять до них.
Номер слайду 5
Робота в групах. Створіть і виконайте ритмічно-звуковий фрагмент «концерту». Оберіть «солістів», які мають придумати свої ритмічні послідовності на вибраному інструменті (сопілка / свистулька / металофон / маракаси тощо) у розмірі 4/4. Усі інші - «оркестр». За вказівкою диригента виконайте по черзі партію оркестру і надайте можливість показати майстерність «солістам». Під час виконання «соліста» оркестр має на p акомпанувати.
Номер слайду 6
Заспівай«Посміхайтеся» (музика Олександра Осадчого, вірші Андрія Дмитрука).1. Рано на зорі прокидайтеся, Сонячній порі посміхайтеся. Щоб вінком пісень | Линув кожний день - | З ранку неодмінно посміхайтеся! |(2)Приспів: Посміхнись!Посміхнись!2. Знай - щастить в житті веселим людям. Хай твій сміх, Добрий сміх - Наче сонце гріє всіх! Хай гуркоче грім - не лякайтеся, Хмарам дощовим - посміхайтеся. Морок відлетить, | Вернеться блакить - |Тільки, дуже прошу, посміхайтеся! |(2)3. Прийде сто турбот - ви тримайтеся! Серед всіх негод - посміхайтеся! Швидко плине час, | Щастя стріне вас, | Тільки ви частіше посміхайтеся |(2)
Номер слайду 7
КОНЦЕРТ:1. Жанр оркестрової музики2. Публічне виконання мистецьких номерів за певною програмою• На основі твого розуміння «спілкування» соліста й оркестру в жанрі «концерт» і власного досвіду вислови думки про важливі умови злагодженої роботи в команді для досягнення запланованого результату. На дозвіллі поцікався цією історією. Якось вранці бразилець Анелі побачив фото птахів на електричних дротах. Натхнений цим видовищем, він написав музику. Цікаво, що замість дротів він уявив нотний стан, а розташування птахів «переклав на ноти». А потім створив це відео.