Тернопільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №10 Учителька української мови і літератури Юлія Антонів. Однорідні члени речення(зі сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв`язком). Поширені і непоширені однорідні члени речення, смислові відношення між ними (єднальні, протиставні, розділові). Кома між однорідними членами
)))))))))АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ01020304 До яких слів в реченні вони відносяться? Які це члени речення?Отже, які це члени речення? Що ви вже знаєте про однорідні члени речення з попередніх класів?)))))))))Мій рід, мов дерево в саду,Що має гілля та коріння. Він знав і радість, і біду,По всіх краях його насіння. На які питання відповідають виділені слова?За допомогою чого з’єднуються? Якими частинами мови вони виражні?
)))))))))Знайти однорідні члени і вказати їх синтаксичну роль,скориставшись таблицею. Пояснити розділові знаки в реченнях з однорідними членами.Ø З’ясувати орфограми у виділених словах. Навести власні приклади.Ø Скориставшись тлумачним словником, визначити лексичне значення слова Клуня-будівля для зберігання снопів сіна, полови тощо, а також молотьби, віяння й т.ін.;стодола, шпихлір. Прочитайте текст. Доберіть заголовок у вигляді словосполучення. Визначте основну думку тексту і тип мовлення. Аргументуйте свою відповідь. Доповніть текст власними спогадами про свою родину. У кожного із нас є батьківський поріг, розквітла калина під вікном рідної хати, рідна мова, околиця села чи міста із задавнілою пам’яткою, протоптана стежина до сусіда, лелечине гніздо на клуні, усміхнене віконце теплої домівки, незрадлива мамина усмішка зі сльозою на щоці, терпкий запах картопляного диму. Усі ці означення вкладаються в одне поняття: Берег Дитинства. Знати свій берег, любити його, не вивітрювати з пам’яті, пронести його через усе життя, невсипуще тягтися до нього, жити ним – що є святіше й дорожче?! Людина без берега дитинства стає забудькуватою, безпринципною, вона може легко зрадити свої і наші принципи, відректися від високих моральних рис. (За В. Скуратівським)РОБОТА З ТЕКСТОМ (СПОСТЕРЕЖЕННЯ НАД РЕЧЕННЯМИ З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ У ЗВ’ЯЗНОМУ ВИСЛОВЛЮВАННІ))))))))))Знайдіть однорідні члени і вкажіть їх синтаксичну роль, скориставшись таблицею. Поясніть розділові знаки в реченнях з однорідними членами. З’ясуйте орфограми у виділених словах. Наведіть власні приклади. Скориставшись тлумачним словником, визначте лексичне значення слова “клуня”. (Будівля для зберігання снопів сіна, полови тощо, а також молотьби, віяння й т. ін.; стодола).
)))))))))ВИДИ ТА ОЗНАКИ ОДНОРІДНИХ ЧЛЕНІВ РЕЧЕННЯВиди однорідних членів речення за їх синтаксичною роллю. Ознаки однорідних членів речення ГоловніДРУГОРЯДНІПІДМЕТИПРИСУДКИДОДАТКИОБСТАВИНИОЗНАЧЕННЯВиступають одним членом речення. Виступають одним членом речення. Зв’язані з одним членом речення Відповідають на одне запитання Залежать від одного головного члена речення)))))))))
)))))))))ВІДНОШЕННЯ МІЖ ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ РЕЧЕННЯСполучники. З якою метою використовуються. Прикладиєднальні і (й), та (у значенні і), ані, і—і, ні—ні, ані—анісмислова спорідненість, посилення заперечення, властивість підсилювальних часток. Тільки на хмари, на небо виллю і жаль, і жагу (В. Сосюра).протиставніа, але, та, однак, зате, проте, тількивиражають протиставлення. Довкола вже не тільки торішнє пріле листя, а й зелена трава (Ю. Смолич).розділовіабо, чи, або—або, чи—чи, то—то, не то—не то, чи то—чи тоуказують на непевність або можливість одного з двох явищ. Чи то садок, чи то город, чи то поле (Панас Мирний). СПОЛУЧНИКОВИЙ ЗВ’ЯЗОК МІЖ ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ РЕЧЕННЯ)))))))))
)))))))))Між однорідними члени речення може бути зв’язок: Мати завжди вчить своїх дітей доброти, щирості, працьовитості, поваги до старших. Кущ калини біля материнської хати- це не тільки окраса, а й глибокий символ, наш духовний світ, наша спадщина. змішаний. Мамина ласка і бабусина доброта залишає глибокий слід у душі й серці кожної людини.)))))))))безсполучниковийсполучниковий
)))))))))1. Якою є ваша родина?2. Хто стоїть на чолі вашої родини?3. Чи є династії? Які?4. Людей якої професії об’єднує ваша родина?5. Кого ви найбільше поважаєте з членів вашої родини?ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ1. Чи часто ви збираєтесь разом?2. Яких традицій ви дотримуєтесь найбільше?3. Чи є у вас родинні реліквії? Розкажіть про них?4. Що ви успадкували від своєї родини?Підготуйте розповідь на тему «Моя родина». Скористайтеся поданими запитаннями. У тексті використовуйте однорідні члени речення як поширені, так і непоширені, узагальнювальні слова при однорідних членах.)))))))))
)))))))))02030104 СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК)))))))))Наведіть приклади речень з непоширеними однорідними членами. Розкажіть про зв’язки між однорідними членами речення. Які смислові відношення встановлюються між однорідними членами речення, якщо вони поєднуються сполучниками сурядності? Наведіть приклади. Які члени речення називаються однорідними?Яку синтаксичну функцію в реченні можуть виконувати однорідні члени?З якою інтонацією вимовляються однорідні члени речення?Наведіть приклади речень із поширеними однорідними членами. О Ч Р