Тема: Види речень за метою висловлювання: розповiднi, питальнi, спонукальнi .
Ме т а: - повторити й поглибити вивчене в початковiй школi про види
речень за метою висловлювання та емоцiйним забарвленням;
- удосконалювати вмiння правильно iнтонувати такi речення, ставити роздiловi знаки в них;
- забезпечити засвоєння поняття про пунктуацiйну помилку;
- працювати над запобiганням пунктуацiйних помилок у кiнцi рiзних за метою висловлювання речень;
- розвивати навички виразного читання, умiння систематизувати матерiал;
- продовжувати ознайомлення з дивовижним свiтом української природи восени, виховувати естетичний смак.
Обладнання: картки з завданнями для групової роботи,смайлики, схема "Види речень за метою висловлювання та інтонацією", картини з видами природи та рослинами.
Тип уроку: урок засвоєння нового матерiалу.
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Термiнологiчний диктант. Назвіть термiни, якi вiдповiдають поданим визначенням.
Розділ науки про мову, який вивчає словосполучення і речення… (Синтаксис). Розділ науки про мову, який вивчає правила вживання розділових знаків … (Пунктуація)
Найменша одиниця людського спiлкування – це … . (Слово) Граматична основа речення – це … . (Підмет і присудок) На питання х т о? що? вiдповiдає … . (Підмет) Член речення, що означає предмет, про який iдеться в реченнi, – це … . (Підмет) Член речення, який вiдповiдає на питання який є пiдмет? хто вiн такий? що він робить? – це … .(Присудок) Двома лiнiями пiдкреслюють … (Присудок)
Найчастiше присудок виражається …(Дієсловом) Речення, граматична основа якого складається лише з пiдмета або лише з присудка, називається … (Односкладним) Речення, граматична основа якого складається і з пiдмета або і з присудка, називається …(Двоскладним)
ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Діти, запишіть сьогоднішню дату, тему нашого уроку: «Види речень за метою висловлювання: розповiднi, питальнi, спонукальнi (повторення). Окличнi речення (повторення).
IV. Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань.
• Маленька, менша від мачини,
Ні з ким не стану на борню.
Під час читання, там, де треба,
Мову людини зупиню.
Що ж це таке? (Крапка)
• Він після речення, цитати
Вмостився, схожий на гачок.
Він нас примушує питати,
А сам ні пари з уст — мовчок!
- Що це таке? (Знак питання)
• Що за знак — стрункий, мов спис,
Він над крапкою завис,
Спонука до оклику.
Хто ж бо він? (Знак оклику)
Робота з пiдручником
С. 183, ознайомлення з таблицею.
Усне виконання вправи 420., 421.
С. 185 (окличні \ неокличні речення) таблиця. Впр. 427.
Бесiда
Тож, які бувають речення за метою висловлювання (розповідні, питальні, спонукальні) i за емоцiйним забарвленням? (окличні, неокличні) Наведiть приклади з тексту.
Якi роздiловi знаки ставлять у кiнцi розповiдних, питальних i спонукальних речень?
Коли ставимо знак оклику?
Запам’ятайте! Питальнi речення, якi не потребують вiдповiдi, називаються риторичними. Мета риторичних речень – ствердити певну думку, спонукати до роздумiв. Такi речення характернi для художнього стилю мовлення. Передає незакінчену думку, багатозначність сказаного, а тому ставимо ще й три крапки.
Робота з картками. Дослiдження-редагування. Зараз ви усі попрацюєте редакторами. Перечитайте текст. Виправте пунктуацiйнi помилки. Пояснiть їх.
Якi дарунки осенi найприємнiшi. Може, це рум’янi яблука, запашнi грушi, солодкий виноград. Хтось найбiльше любить осiнь за тихе полювання в лiсi, iншi ж люди люблять її за щедрий урожай на полях. А за що ти любиш осiнь! Розкажи?
Дослідження-перетворення.
-А чи можна із розповідного речення утворити питальне або спонукальне? Чи навпаки?
Дослідіть, яким чином це відбувається:
Ласкаве сонце зігріває землю.
Ласкаве сонце зігріває землю?
Ласкаве сонце, зігрівай землю!
VІІ. Домашнє завдання. С. 183-186. Вправа 428
Виконання тестових завдань (кодова робота)
Проаналізувати речення за метою висловлювання й записати кодовий номер кожного речення ( цифрою 1 позначити розповідні неокличні речення, 2 – питальні речення, 3 спонукальні речення, 4 – окличні).
Ключ. 1-1-2-4-3-3-3-4
Лінгвістична розминка
Назвати розділові знаки за їхніми характеристиками
Творче конструювання (побудова речень за опорними словами)
Скласти речення з поданими дієсловами. Визначити, які з них за метою
висловлювання розповідні, які – спонукальні.
пам’ятайте. 4) Відчуває, відчувайте. 5) Береже, бережіть.
Указати на слова у спонукальних реченнях, на які падає логічний
наголос.
Самостійно сформулювати визначення спонукальних речень.
(Речення, в яких виражене спонукання до дії, називаються спонукальними. За рідний край життя віддай (Нар.творчість). Інтонація таких речень може бути різною. Якщо висловлюється вимога чи наказ, то голос звучить вище, якщо прохання чи порада – нижче).
Підкреслити граматичні основи в перших двох реченнях. Назвати
частини мови, якими виражені підмет і присудок.
Дослiдження-редагування. Виправте пунктуацiйнi помилки. Пояснiть їх.
Якi дарунки осенi найприємнiшi. Може, це рум’янi яблука, запашнi грушi, солодкий виноград. Хтось найбiльше любить осiнь за тихе полювання в лiсi, iншi ж люди люблять її за щедрий урожай на полях. А за що ти любиш осiнь! Розкажи?
Дослiдження-редагування. Виправте пунктуацiйнi помилки. Пояснiть їх.
Якi дарунки осенi найприємнiшi. Може, це рум’янi яблука, запашнi грушi, солодкий виноград. Хтось найбiльше любить осiнь за тихе полювання в лiсi, iншi ж люди люблять її за щедрий урожай на полях. А за що ти любиш осiнь! Розкажи?
Дослiдження-редагування. Виправте пунктуацiйнi помилки. Пояснiть їх.
Якi дарунки осенi найприємнiшi. Може, це рум’янi яблука, запашнi грушi, солодкий виноград. Хтось найбiльше любить осiнь за тихе полювання в лiсi, iншi ж люди люблять її за щедрий урожай на полях. А за що ти любиш осiнь! Розкажи?
Дослiдження-редагування. Виправте пунктуацiйнi помилки. Пояснiть їх.
Якi дарунки осенi найприємнiшi. Може, це рум’янi яблука, запашнi грушi, солодкий виноград. Хтось найбiльше любить осiнь за тихе полювання в лiсi, iншi ж люди люблять її за щедрий урожай на полях. А за що ти любиш осiнь! Розкажи?
Дослiдження-редагування. Виправте пунктуацiйнi помилки. Пояснiть ї.х
Якi дарунки осенi найприємнiшi. Може, це рум’янi яблука, запашнi грушi, солодкий виноград. Хтось найбiльше любить осiнь за тихе полювання в лiсi, iншi ж люди люблять її за щедрий урожай на полях. А за що ти любиш осiнь! Розкажи?
Дослiдження-редагування. Виправте пунктуацiйнi помилки. Пояснiть їх.
Якi дарунки осенi найприємнiшi. Може, це рум’янi яблука, запашнi грушi, солодкий виноград. Хтось найбiльше любить осiнь за тихе полювання в лiсi, iншi ж люди люблять її за щедрий урожай на полях. А за що ти любиш осiнь! Розкажи?
Вилітали пташенята з гнізд.
Сонце сходить на небі високо.
Стежка біжить через великий садок.
Дрібні хмари пливуть у небі.
Летять листки пожовклі.
Клени одягли рум’янець.
Лелеки пролетіли над нашою хатою.
Берізки шелестять листочками.