Українська мова, 8 клас
Урок № Дата проведення:
Тема уроку: Означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові речення
Мета уроку: закріпити й поглибити знання учнів про просте речення; формувати вміння відрізняти односкладні речення від двоскладних; використовувати різні за будовою речення у власному мовленні, визначати в односкладних реченнях граматичну основу, поглиблювати вміння аналізувати ці речення; розвивати зв'язне мовлення, логічне мислення; виховувати любов до рідної мови.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу
Обладнання: картки «Пригадай теорію»
Хід уроку
І. Організаційний момент
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Фронтальне опитування.
Прийом «Аукціон знань»
— Що називається реченням?
— На які види поділяються речення за будовою та головними членами?
— Яка різниця між односкладними та двоскладними реченнями?
— За якими ознаками розрізняють речення?
— Які члени речення називають головними і чому?
2.Робота біля дошки.
Запишіть речення. Підкресліть граматичну основу.
Надворі смеркало й сутеніло. (І. Нечуй-Левицький) Ось наша школа. (Ю. Збанацький).
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
1. Слово вчителя.
Для того щоб схарактеризувати односкладні речення, уміти правильно вживати їх в усному й писемному мовленні, аби збагатити наше мовлення, зробити його яскравішим, виразнішим, ми повинні знати відомості про односкладне речення.
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Типи речень |
Засоби вираження головного члена |
Значення головного члена речення |
Зразок |
|
|
|
|
У кожному з речень підкресліть граматичну основу. Укажіть спосіб, час, особу дієслова-присудка.
Вигострю, виточу зброю іскристу, скільки достане снаги мені й хисту. (Леся Українка) Відшукаю найдужчих і з ними завтра піду. (Л. Забашта) Матері забуть не можу. Оживляєш гори, води, вибудовуєш заводи. (П. Тичина) Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну, красу її, вічно живу і нову, і мову її солов’їну. (В. Сосюра) Розвивайся й далі, мово наша рідна, і про нас нащадкам вістку донеси. (О. Підсуха) Зеленійте, доли і лужечки. (А Малишко)
V. Закріплення знань, умінь та навичок учнів
1. Розподільний диктант.
Розподіліть у стовпчики типи односкладних речень: 1) означено-особові; 2) неозначено-особові; 3) узагальнено-особові; 4) безособові; 5) називні.
Люби життя у боротьбі щоденній. (Л. Забашта) Ведуть коня вороного. (Т. Шевченко) Пахне терпкою ожиною в лісі. Знай ціну і дружбі, й ворожнечі. (Д. Луценко) Поживемо — побачимо. Вище себе не скочиш. Козацькому роду нема переводу. (Нар. творч.) Холодний день. Обвітрена блакить. (М. Луків) У нашій сім’ї дуже шанували лелек. (Ю. Збанацький) Тиша. Озеро. Туман. Зілля приклади до ран. (А. Ковальчук)
2. Диктант з обґрунтуванням. В одну колонку записати
Односкладні речення, а в другу – двоскладні. Обґрунтувати
вибір. Визначити вид речень .
Не кидай словами, як пес хвостом.
Їж борщ з грибами і тримай язик за зубами.
І від солодких слів буває гірко.
3. Тестові завдання
Установіть відповідність між типом односкладного речення і прикладом.
Односкладне речення
1 означено-особове
2 неозначено-особове
3 узагальнено-особове
4 безособове
Приклади
А З гармат по горобцях не стріляють.
Б Кругом гомоніли, вешталися, лагодилися до чогось.
В Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати.
Г Довго спали вітри у ярах на припоні.
Д Буду хлібом і цвітом ділитись, відчиняти ворота гінцям.
Виконайте вправу
VІ. Підсумок уроку
Дієслово у формі 1-ї чи 2-ї особи (Я або Ти) теперішнього або майбутнього часу; дієслово наказового способу |
Означено-особове речення |
Йду поміж люди (М. Коцюбинський). Не милуй мене шовково (П. Тичина)
|
Дієслово у формі 3-ї особи множини (Вони); дієслово минулого часу у формі множини; |
Неозначено-особове речення |
Вже і пороги ось-ось одягнуть в крицю та граніт (Є. Плужник). На другий день тільки про повінь і говорили (О. Довженко). |
Дієслово у формі 2-ї особи однини; дієслово 1-ї або 3-ї особи множини. |
Узагальнено - особове речення |
Хоч вовком вий! (Нар. тв.) Лежачою не б'ють (Нар. тв.). |
Спосіб вираження голловного члена |
Вид односкладного речення |
Приклад |
VІІ. Домашнє завдання
Вивчити теоретичний матеріал підручника, написати міні-твір на тему «Свято Миколая», використовуючи односкладні речення різних видів