Епіграф до уроку: Люди, будьте взаємно ввічливі. Ліна Костенко
Номер слайду 2
Односкладні речення з головним членом у формі присудка і підмета
Номер слайду 3
Завдання уроку. Знати: види речень за складом граматичної основи; особливості односкладних простих речень Уміти: розрізняти односкладні і двоскладні речення;конструювати односкладні речення та правильно вживати їх в усному та писемному мовленні; робити висновки на основі спостережень та досліджень
Номер слайду 4
Творче спостереження. Прочитайте уривки з поезій Ліни Костенко. Визначте граматичну основу речень. Дослідіть, чим відрізняються речення обох текстів. ТЕКСТ 1 Останні айстри горілицьзайшлися болем. Ген килим, витканийіз птиць,летить над полем. ТЕКСТ 2 Осінній день, осінній день, осінній!О синій день, о синій день,о синій!
Номер слайду 5
Творче спостереження. Прочитайте уривки з поезій Ліни Костенко. Визначте граматичну основу речень. Дослідіть, чим відрізняються речення обох текстів. ТЕКСТ 1 Останні айстри горілицьзайшлися болем. Ген килим, витканийіз птиць,летить над полем. ТЕКСТ 2 Осінній день, осінній день, осінній!О синій день, о синій день,о синій!
Номер слайду 6
З’ясуйте, що є спільного й відмінного між односкладними і двоскладними реченнями. Порівняймо : Листя. Жовтокоса осінь. Обриває вітер останні пелюстки.- Охарактеризуйте ці речення за будовою, наявністю другорядних членів.
Номер слайду 7
Діаграма Венна. Односкладні речення. Двоскладні речення. Граматична основа складається з 1 головного члена:або у формі підмета, або у формі присудка. Граматична основа складається з 2 головних членів речення:підмета і присудка. Мають граматичну основу. Можуть бути поширеними або непоширеними
Номер слайду 8
Зверніть увагу !На відміну від двоскладних речень, у яких обов’язково повинні бути два головні члени — і підмет, і присудок,— в односкладних є лише один головний член. Головний член односкладного речення суміщає в собі функції і підмета, і присудка. Другий головний член у такому реченні не потрібен, бо зміст і так зрозумілий. Тож правильно говорити так: головний член речення у формі підмета або головний член речення у формі присудка.
Номер слайду 9
Залежно від того, чим виражений головний член і наскільки виразно він указує на діяча, односкладні речення поділяють на два типи. Види односкладних речень. Дієслівні(з головним членом у формі присудка)Називні( з головним членом у формі підмета)означено –особові реченнянеозначено-особові речення узагальнено-особові речення безособові речення
Номер слайду 10
Означено-особове речення. Я, ти ми , ви. Головний член означає дію, яку виконує конкретна особа. Ловлю твоє проміння крізь музику беріз..
Номер слайду 11
Неозначено-особове речення. Вони (хтось)Головний член означає дію, яку виконує невизначена особаІдуть, ідуть, ідуть та спотикаються.
Номер слайду 12
Узагальнено-особове речення. Ти, вони, народна мудрість. Головний член означає дію, яка стосується будь-якої особи Бери вершину – і матимеш середину.
Номер слайду 13
Безособове реченнядійова особа взагалі не передбаченаголовний член виражає процес або стан. Світає, Господи , світає…
Номер слайду 14
Головний член у безособовому реченні може бути виражений:
Номер слайду 15
Називне речення. Назва без діїГоловний член стверджує наявність предметів чи явищ. Пекучий день… Лісів солодка млява…
Номер слайду 16
Зверніть увагу! Односкладні прості речення можуть бути частинами складного речення: Заграй мені мелодію любові, ту, без якої холодно словам (Ліна Костенко) Перша частина цієї складної конструкції - односкладне означено-особове речення;друга-односкладне, безособове речення.
Номер слайду 17
Вибіркове списування Виписати односкладні речення, визначити граматичну основу в них, вид односкладних речень Спадає вечір сторожко, помалу, ворушить зорі в темряві криниць.І дощ, і сніг, і віхола, і вітер. Простугоніло смутком вечоровим, хитнуло тиші синій оксамит. Осінній день березами почавсь. Скільки цвіту з мене обтрусили…Осінній сад ще яблучка глядить. Курчат восени рахують .
Номер слайду 18
Лінгвістичне конструювання Перебудуйте двоскладні речення на односкладні, визначте їх види. Отак я пройду крізь твій великий подив. Я розкажу тобі думку таємну. Простугонів смуток вечоровий. Йду в Карпатах я крізь летючі хмари. Скільки вони з мене яблук продали.
Номер слайду 19
Творче завдання (робота в парах)1) Використавши лише односкладні речення, складіть текст SMS – повідомлення для вашого однокласника про перенесення контрольної роботи з української мови2) Ви розбили улюблену мамину вазу. За допомогою односкладних речень поясніть ситуацію та попросіть вибачення.3) Опишіть природу за вікном за допомогою 3-4 односкладних речень.
Номер слайду 20
РЕФЛЕКСІЯНа сьогоднішньому уроці я вивчив/вивчила …Я дізнався/дізналася … Мені сподобалося… Я запам’ятав/запам’ятала …
Номер слайду 21
Домашнє завдання: 1. Виписати з творів художньої літератури по 1 односкладному реченню кожного виду.2. https://learningapps.org/view2974497