Тема. Прикладка як різновид означення. Написання непоширених прикладок через дефіс; прикладки, що беруться в лапки
Мета: сформувати в учнів знання про прикладку як різновид означення, його функцію в реченні; навчити школярів правильно вживати лапки і дефіс при прикладках
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу
Обладнання: мультимедійне обладнання, електронна презентація, таблиці. Словник
І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ Актуалізація опорних знань
Орфографічна хвилинка
Визначте, за якими правилами подані слова об’єднані в групи. Знайдіть слова, у яких допущено помилку.
Акцентуаційна хвилинка (слова спроектовані на екрані)
Вимовте слова, правильно їх наголошуючи.
КаталОг, рАзом, сантимЕтр, Олень, обрУч, піалА, принестИ, псевдонІм, фОльга, руслО, чорнОслив, щИпці, жалюзІ, данИна, експЕрт, зрУчний, фенОмен.
Словникова робота.
Піала- кругла посудина для пиття у вигляді невеличкої розширеної доверху чашки без ручки.
Феномен- рідкісне, незвичайне, виняткове явище.
ІІІ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
-Які іменники є власними назвами?
- Що таке родове й видове поняття?
- Поміркуйте, на які питання відповідають виділені слова? Чи можна їх назвати означеннями?
1.Десь-не-десь лежали на землі дуби-великани…(О.Кобилянська).
2. Проживав у нас довго собака Пірат (О.Довженко).
ІV ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота за підручником (самостійно)
Прочитайте теоретичний матеріал. Поясніть, що таке прикладка.
(Прикладка є різновидом означення. Вона вказує на ознаку предмета і дає йому нову назву. Прикладка, як і означення, відповідає на питання який?яка?яке?які?)
Прикладки можуть бути непоширеними( вираженими одним словом): драма-феєрія, місто Суми; і поширеними (вираженими кількома словами): Юрій Яновський, палкий співець рідного народу, був справжнім громадянином.
Заповнення таблиці (робота в парах)
Поставте в таблицю номери слів, що є прикладами до правил.
Прикладка характеризує особу за:
1 |
професією, родом занять |
|
2 |
національністю |
|
3 |
місцем проживання |
|
4 |
віком |
|
5 |
родинними стосунками |
|
6 |
родовою назвою при видовій і навпаки |
|
7 |
якісною характеристикою |
|
Довідка: (1) лікар-терапевт, дідусь-пенсіонер; (2) дівчина-українка ; (3) жінка-львів’янка ; (4) хлопець-підліток; (5)дівчата-сестри ; (6) Київ-град, місто Харків; (7)берізка-красуня.
Лінгвістичне спостереження ’’Правопис прикладок’’
Прикладка з означуваним словом пишеться окремо або через дефіс.
1.Якщо спочатку йде родове поняття, а потім видове, то прикладка пишеться окремо, а якщо ж навпаки -то через дефіс: трава звіробій, риба карась; звіробій-трава, карась-риба.
2.Якщо прикладка входить до складу терміна, то пишемо через дефіс: гриб-паразит, заєць-біляк, льон-довгунець.
3. Якщо означуване слово і прикладка можуть мінятися місцями, пишемо через дефіс: учитель-фізик і фізик-учитель, поет-початківець і початківець-поет.
4. Якщо спочатку йде загальна назва, а потім власна, то прикладка пишеться окремо, якщо ж навпаки, то через дефіс: красуня Галина, Галина-красуня.
5. Якщо іменник, що має означальне значення і вжитий у ролі прикладки, стоїть перед означуваним словом, дефіс не пишеться: красуня яблуня, богатир хлопець.
Пишуться в лапках: назви підприємств, організацій, установ, газет, журналів, творів мистецтва, поїздів, пароплавів, тощо: комбінат ’’Дніпро’’, готель ’’Київ’’, кінотеатр ’’Україна’’, журнал ’’Барвінок’’, пароплав ’’Славутич’’.
У лапки не беруться: назви міст, сіл, гір, річок, озер; назви автобусних і залізничних маршрутів; прикладки, приєднувані до означуваних слів за допомогою слів: імені, пам’яті, на ім’я, по імені.
Коментоване письмо. Запишіть речення. Підкресліть прикладки. Чим вони виражені?
1.Наперед вийшов велетень-рибалка, він ніс жмут мотуззя (Ю.Яновський). 2. І гірко плаче Ярославна в Путивлі-граді на валу (А.Малишко). 3. І нареклись героями Дніпра воїни-герої (П.Тичина). 4. А дівчина-сиротина у наймах марніє (Т.Шевченко). 5. Чеська красуня-столиця вирувала радісною повінню свята (О.Гончар). 6. Тоді загорілися іскри в чорних очах красеня-юнака ( І.Ле).7. Виступає круглий місяць з сестрою-зорею (Т.Шевченко).
Пояснювальний диктант
Прочитайте, поставте питання від головних слів до залежних. Укажіть прикладку й означуване нею слово. Поясніть правопис прикладок.
Озеро Синевир, гори Карпати, готель ’’Козацький’’, газета ’’Голос України’’, місто Чернівці, Шевченко-художник, бульвар Тараса Шевченка, футболіст Андрій Шевченко, магазин ’’Сільпо’’, учитель-математик, село Семигори, воїн-герой, роман ’’Чорна рада’’, співачка Джамала, собака Заливай, серіал ’’Друзі’’.
Озеро Синевир- найбільше озеро українських Карпат, розташоване в Хустському районі Закарпатської області, у гірському масиві Внутрішні Ґорґани. Входить до складу Національного природного парку «Синевир».
Розподільний диктант
Запишіть словосполучення у дві колонки:
Через дефіс |
Окремо
|
хлопець-малюк |
газета ’’Голос України’’ |
піаністка-дівчина |
річка Буг |
народи-брати |
вулиця Весняна |
мухомор-гриб |
місто Львів |
жук-короїд |
журнал ’’Дивослово’’ |
Еверест-гора |
добродій Олексій |
Світязь-озеро |
торт ’’Шахівниця’’ |
жінка-берегиня |
кінотеатр ’’Космос’’ |
V Закріплення здобутих знань
Орфографічно-пунктуаційний практикум.
Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові та графічні знаки. Поясніть правила вживання розділових знаків та написання дефіса і лапок при прикладці.
1.В уяві майнули обличчя школярів однокласників (О.Донченко). 2.Козаки запорожці своєю мужністю дивували світ (П. Панч). 3.Вірш Заповіт Тарас Шевченко написав 1845 року. 4.Найточніший час показують годинники на центральному поштамті на станції метро Хрещатик і на вежі Будинку профспілок (П. Загребельний) 5. Підіймає Волинь Світязь озера келих (П. Воронько). 6. Річка Дніпро одна з найбільших судноплавних річок світу. 7.Привезли на річку дубців сіянців. (О. Донченко).
Тестування
Виконайте тестові завдання.
1.Прикладка є в реченні:
А Та, може, вітер, трубадур осінній, від поля співом мудрим пропливе.
Б Попід горою, яром, долом, мов ті діди високочолі, дуби з гетьманщини стоять.
В Стоїть у ружах золота колиска.
Г Мої суцвіття, биті холодами, ви добру зав’язь все-таки дали.
Д Плив корабель, роздираючи хвилі.
2. Прикладка є в реченні:
А Усі мої ліси, удень такі привітні, схрестилися вночі із небом на шаблях.
Б Ось місяць, зорі, солов’ї.
В Хліба, змиті дощем, яскраво зеленіли.
Г Пристрибала до ялинки тиха білка-сіроспинка.
Д Я знаю: мова мамина-свята.
3.Прикладка є в реченні:
А Як я люблю тебе, мій рідний краю.
Б Де-не-де ще тремтів на гілці одинокий, скручений дудочкою листок, схожий на зморшкувате вухо.
В Освітлений вогнями, підходить пароплав ’’Тарас Шевченко’’.
Г У всякім подвір’ї є своє повір’я.
Д Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу, виростуть з тобою приспані тривоги.
VI Підсумок уроку
Метод ’’Доповнення’’
Доповніть відповідь:
-Сьогодні на уроці я дізнався (дізналась), що…
- Найскладнішим під час вивчення цієї теми для мене було…
- Свої знання з теми я б оцінив (оцінила)..
VII Домашнє завдання
1.Виконати вправу з підручника.
2. Написати есе ’’Українці-незламна нація’’ із використанням прикладок.