Омар Хайям перс. غیاث الدین ابو الفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری Ім'я при народженні: Гіяс ед-Дін Абу-ль-Фатх Омар ібн Ібрахім ель-Хайямі ен-Найсабурі Дата народження: 18 травня 1048 р. Місце народження: Нішапур (сучасний Іран) Дата смерті: 4 грудня 1131 Місце смерті: Нішапур Національність: перс Мова творів: фарсі Рід діяльності: поет, астроном, математик, філософ Напрямок: поезія Жанр: рубаї
Місяці іранського календаря Сузір’я Назва місяця Число днів Місяці зодіаку Овен Фарвардин 31 березень –квітень Тілець Урдбихишт 31 квітень — травень Близнюки Хурдад 31 травень—червень Рак Тир 31 червень-липень Лев Мурдад 31 липень —серпень Діва Шахривар 31 серпень-вересень Терези Михр 30 вересень-жовтень Скорпіон Абан 30 жовтень – листопад Стрілець Азар 30 листопад-грудень Козерог Дай 30 грудень-січень Водолій Бахман 30 січень-лютий Риби Ісфаідармуз 29 (30) лютий-березень
Хайям — математик. Алгебра Перший математичний трактат Омара Хайяма «Труднощі арифметики» поки не знайдений. З інших робіт відомо , що він містить відомості про розроблений ним загальний прийом добування кореня будь-якого степеня з натуральним показником «методом індійців ». Грунтуючись на відомих фактах , вчені припускають, що Хайям відкрив формулу піднесення двочлена а+ +b до степеня n. Славу Омару Хайямові, як алгебраїсту, принесла теорія геометричних рішень алгебраїчних рівнянь. Він виклав її у трактаті «Про докази задач алгебри і ал - мукабале» . О.Хайям вперше висловив думку про те, що рівняння третього степеня не розв’язуються за допомогою «властивостей кола» (тобто за допомогою циркуля і лінійки), він підкреслював, що їх можна розв’язати тільки з залученням конічних перерізів. О.Хайям дав повну класифікацію кубічних рівнянь, що мають додатні корені.Він виділив 19 класів, з них 5 зводяться до лінійних і квадратних. Для решти 14 класів він вказав метод розв’язання за допомогою конічних перерізів - параболи , рівносторонньої гіперболи, кола.
Теорія паралельних Хайяма Трактат « Коментарі до важких постулатів книги Евкліда» складається з трьох частин. Перша частина присвячена теорії паралельних ліній. Прагнучи довести 5 постулат Евкліда, Хайям сформулював принцип, на якому грунтується його доказ : «Дві прямі, що сходяться, перетинаються, і неможливо, щоб прямі розходилися в напрямі сходження ». Крім того, у першій частині трактату розглядається чотирикутник з двома прямими кутами при основі і рівними бічними сторонами. Вчений досліджував величину двох інших кутів чотирикутника. Використовуючи свій принцип , Омар Хайям спростував гіпотезу гострого і тупого кутів , а потім довів 5 постулат.
Теорія відношень та вчення про число Про взаємозв'язок геометрії з арифметикою Хайям пише так: «Геометрія потребує чисел ». У другій і третій частинах трактату О.Хайям аналізує античну теорію відношень і вчення про число. Середньовічний вчений вніс значний внесок і створення поняття дійсного числа. Поняття ірраціонального числа стало рівноправним з числом раціональним.
Світогляд Хайяма у рубаї Його жага знати "Откуда мы пришли? Куда свой путь вершим? В чём нашей жизни смысл?" залишається спочатку незадоволеною. Він констатує відсутність у житті смислу і свободи. Фатальність буття така, що навіть турбуватися немає сенсу: Ты все пытаешься проникнуть в тайны света В загадку бытия… К чему, мой друг, все это? Ночей и дней часы беспечно проводи, Ведь все устроено без твоего совета.
Коли єство моє ліпив Творець із глини, Зарані відав він про всі мої провини. Якщо від нього й гріх, чому мене він хоче В день суду ввергнути в палаючі глибини? О Майстре, нашого життя первопричина! Чом стільки має вад твій первотвір — людина? Як добре виліпив, навіщо розбиваєш? А вийшла помилка — чия ж у тім провина? Хайям розкриває протиріччя між релігійним вченням про всемогутність і всевідання бога і вченням про відплату:
Если есть у тебя для жилья закуток - В наше подлое время - и хлеба кусок, Если ты никому не слуга, не хозяин - Счастлив ты и воистину духом высок. Хто-небудь виступить і всім гукає: «Ось я!» Сріблом і золотом у вічі сяє: «Ось я!» Та тільки, тільки-но налагодиться жити, Як Смерть із засідки вже виступає: «Ось я!
Все пройдет - и надежды зерно не взойдет, Все, что ты накопил, ни за грош пропадет. Если ты не поделишься вовремя с другом Все твое достоянье врагу отойдет. Чтоб мудро жизнь прожить, знать надобно немало. Два важных правила запомни для начала: Ты лучше голодай, чем что попало есть, И лучше будь один, чем вместе с кем попало.