Оцінювання особистісного розвитку розпочинається з перших днів навчання й триває постійно. Невід'ємна частина процесу оцінювання — формування здатності учнів самостійно оцінювати власний розвиток. Орієнтирами для спостереження й оцінювання є загальні та конкретні очікувані результати, необхідні для організації спостереження за навчальними успіхами учня/учениці, індивідуального обговорення навчальних успіхів школярів з батьками чи особами, які їх замінюють.
Мета формувального оцінювання:підтримувати особистісний розвиток учнів;формувати в школярів упевненість, наголошуючи на їхніх сильних сторонах, а не на помилках;виявляти досягнення на кожному з етапів навчання;вчасно помічати проблеми та запобігати їх накопиченню;підтримувати бажання навчатися й прагнути досягати максимально можливих результатів;запобігати побоюванням щодо помилок.
Оцінювання навчальних досягнень учнів потрібно спрямовувати на формування їхньої позитивної самооцінки. За сприятливих умов навчання та виховання в учнів формується цілком відповідна самооцінка, яка стосується їхніх особистісних якостей, досягнень та можливостей. Створюючи такі умови, потрібно враховувати індивідуальні особливості кожного учня.
Важливо не протиставляти школярів одне одному. Заохочувальним має бути порівняння роботи (відповіді, дії тощо) з тим, як учень працював раніше. Доцільно наголосити лише на позитивній динаміці їхніх досягнень. Про труднощі в навчанні варто говорити з самим учнем індивідуально, аби не створювати ситуацію колективної зневаги до нього.
Водночас доцільно навчати учнів взаємооцінювання, до того ж формувати вміння коректно висловлювати думку про роботу однокласника, дати пораду щодо її поліпшення. Це активізує навчальну діяльність, сприяє розвитку критичного мислення, формуванню адекватного ставлення до зауважень, рекомендацій, посилює товариськість та відчуття значущості кожного учня в колективі.
69 способів сказати учневі«Ти — молодець!»Ти зараз на правильному шляху. Пречудово!У тебе все вийшло. Правильно!Це добре!Супер!Я пишаюся тим, як ти працював!Ти робиш це дуже добре!Ти нічого не пропустив!Так тримати!Надзвичайно!Прекрасно!Це найкраще!Неймовірно!Нарешті!Сенсаційно!Тепер тебе нічого не зупинить. Грандіозно!Відмінно!Це була першокласна робота!Чудово!
Я не зуміла б зробити краще. Це правильний шлях. З кожним днем у тебе виходить дедалі краще. Клас!Це чудова робота. Ти робиш це красиво!Як багато ти зробив. Розумник!Ти дійсно це покращив. Прегарно!Шикарно!Ти неперевершений сьогодні. Це вже успіх. Це твоя перемога. Тепер ти відчуваєш свої можливості. Ти справжній майстер.
Алгоритм діяльності вчителя щодо організації формувального оцінювання можна подати у вигляді такої послідовності дій: Формулювання об'єктивних та зрозумілих для учнів навчальних цілей. Створення ефективного зворотного зв'язку. Забезпечення активної участі вихованців у процесі пізнання. Ознайомлення учнів з критеріями оцінювання. Забезпечення можливості та вміння школярів аналізувати власну діяльність (рефлексія). Корегування спільно з учнями підходів до навчання з урахуванням результатів оцінювання.
4. Сонечко. На дошці прикріплюється жовте коло - сонечко. Дітям роздаються промінчики жовтого та блакитного кольорів. Промінчики потрібно прикріпити до сонечка. Жовтий колір — мені дуже сподобалося заняття, отримав чимало — цікавої інформації. Блакитний колір — заняття нецікаве, не було корисної інформації.
Дерево оцінювання На дошці прикріплюється плакат із схематичним зображенням дерева. Наприкінці уроку вчитель пропонує учням показати себе на дереві щодо уроку чи теми, що вивчається. Вони пишуть свої імена на стікерах і прикріплюють їх до дерева. Цей плакат можна використовувати повторно для виявлення прогресу в діяльності учнів.
Терези настрою. Зліва на картинці — похмурий день, хмари, дощ. Праворуч - сонце, безхмарне небо. Залежно від того "сонячний" чи "дощовий" настрій, чаша терезів наприкінці дня відхиляється вліво чи вправо. При цьому внизу в секторі, до якого відхиляється маятник, відмічається число й причина.
Рефлексивна мішень. Брав активнуучасть. Булозрозуміло. Було цікаво. Дізнався нове На дошці кріпиться мішень, поділена на сектори. Учень ставить мітки в секторі відповідно до оцінки результату: чим ближче до центру мішені, тим ближче до 10, на краях мішені — оцінка ближче до нуля. Після виставлення оцінок учнями проводиться короткий аналіз.
Плюс — мінус — цікаво. Ця вправа може виконуватися як усно, так і письмово, залежно від наявності часу. Для письмового виконання пропонується заповнити таблицю з трьох граф: Плюс — записується все, що сподобалось на уроці, інформація та види роботи, що викликали позитивні емоції, або, на думку учня, можуть бути корисні для досягнення певних цілей. Мінус — записується все, що не сподобалося на уроці, викликало неприязнь, залишилося незрозумілим, або інформація, яка, на думку учня, є для нього не корисною, не потрібною. Цікаво - учні вписують цікаві факти, про які дізналися на уроці, що б іще хотіли дізнатися з цієї проблеми від вчителя.
Форма анкетування: На уроці української мови я:- дізнався (лася) - зрозумів (ла) - навчився (лась) Найкраще у мене на уроці виходило… Основні труднощі у мене були… У мене відбулися зміни:в знаннях з предмета;в умінні відчувати;в моїх творчих здібностях;в умінні усвідомлювати власну діяльність.
Оцінювальний лист. Чи виконав я те, що задумав Чи вдалося зробити те, що я записав, як головний результат проекту Чи все вдалося так, як я задумав Що було зроблено добре Що було зроблено погано Що було виконувати легко а що виявилосянесподівано важким Хто міг би мені сказати ДЯКУЮ за проект Попрошу дорослих оцінити мою роботу: Що сказала мама Що сказала вчителька Як оцінили проект друзі У чому я з ними згодний, у чому — не згодний
Підсумовуючи вищесказане, можна сказати , що вчитель може використовувати різні методи для оцінювання того, як учні формулюють, аналізують, узагальнюють інформацію, і на основі отриманих результатів оцінювання відповідно коригувати своє викладання. Запропоновані прийоми формувального оцінювання допоможуть учням усвідомити й відстежити власний прогрес і планувати подальші кроки з допомогою вчителя. Формувальне оцінювання — означає бути поруч з учнем і вести його до успіху.