Презентація "Основні групи фразеологізмів"

Про матеріал
Презентація з української мови в 10 класі (академічний рівень) за темою:"Лексикологія та фразеологія"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Мовозновчий диктант « Вірю – не вірю». Лексика – це словниковий склад мови. Усі терміни – багатозначні слова. У реченні «Сумують ластівки в садах» слово «сумують» ужите в переносному значенні. Слова «велетень, титан, гігант» - синоніми. Слова «вдень – вночі, гарячий – холодний, зима – літо» - омоніми. У реченнях «Учитель використовує ефективні методи викладання» та « Моя сестра – ефектна дівчина» вжито пароніми. Слова «диспетчер, авіатор, фотограф» - іншомовні. Слова «феодал, очіпок, урядник» - діалектні. Слова « вода, земля, подяка» - стилістично забарвлені. Епітети, порівняння, синекдоха – це тропи. Сніг іде, густий голос, рукав річки – це метафори

Номер слайду 2

1. + Лексика – це словниковий склад мови. 2. - Усі терміни – багатозначні слова. 3. + У реченні «сумують ластівки в садах» слово «сумують» ужите в переносному значенні. 4. + Слова «велетень, титан, гігант» - синоніми. 5. - Слова «вдень – вночі, гарячий – холодний, зима – літо» - омоніми. 6. + У реченнях «Учитель використовує ефективні методи викладання» та « Моя сестра – ефектна дівчина» вжито пароніми. 7. + Слова «диспетчер, авіатор, фотограф» - іншомовні. 8. - Слова «феодал, очіпок, урядник» - діалектні. 9. - Слова « вода, земля, подяка» - стилістично забарвлені. 10. + Епітети, порівняння, синекдоха – це тропи. 11. + Сніг іде, густий голос, рукав річки – це метафори. 12. - Гіпербола, літота, алегорія здебільшого вживаються в офіційно-діловому стилі.

Номер слайду 3

Еней був парубок моторний І хлопець хоть куди козак, Удавсь на всеє зле проворний, Завзятіший од всіх бурлак. Но греки, як спаливши Трою, Зробили з неї скирту гною, Він, взявши торбу, тягу дав; Забравши деяких троянців, Осмалених, як гиря, ланців, П'ятами з Трої накивав. Він, швидко поробивши човни, На синє море поспускав, Троянців насажавши повні, І куди очі почухрав. Поема «Енеїда» була написана Іваном Котляревським у 1798 році. Вона стала першою друкованою книгою, написаною народною українською мовою

Номер слайду 4

Після уроку ви зможете: визначати роль фразеології в системі мови, види фразеологізмів; пояснювати значення фразеологізмів, їх походження; користуватися фразеологічним словником; правильно вживати фразеологізми у мовленні; пояснювати синтаксичні та стилістичні функції фразеологічних зворотів; збагатити словник новими фразеологізмами та крилатими висловами; використовувати набуті теоретичні знання в процесі виконання практичних вправ.

Номер слайду 5

Тема уроку:

Номер слайду 6

З'ясуйте, чим відрізняються словосполучення 1 і 2 колонок Білий папір біла ворона (відрізняється) Дати хліба дати перцю (покарати) Каша з молоком кров з молоком(краса, здоров`я) Водити за руку водити за носа (обдурювати) Гнути залізо гнути кирпу (зазнаватися) Набити ґулю набити руку(навчитися)

Номер слайду 7

Словосполучення Вільні (слова не втрачають власного значення) (граматично організоване вільне поєднання слів) Стійкі Фразеологічні (стійкі сполучення слів,що мають одне лексичне значення) Термінологічні (назви певних понять – науки, техніки, мистецтва)

Номер слайду 8

3. Не складаються в процесі мовлення, а, як і слова, використовуються готовими, потребують запам`ятовування 3. Складаються в процесі мовлення, не потребують запам`ятовування 2. Слова втрачають свою смислову самостійність. Сполучення слів має одне лексичне значення 2. Слова зберігають свою смислову самостійність. Кожне слово вжите із властивим йому лексичним значенням В їх складі не можна заміняти слова за своїм бажанням Будь–яке слово можна замінити іншими Ознаки фразеологізмів Ознаки вільних словосполучень

Номер слайду 9

Фразеологізм – одиниця мовлення, що складається з двох або більше компонентів і характеризується відтворюваністю, цілісністю значення, стійкістю лексичного складу та будови. Фразеологія – це розділ мовознавчої науки, що вивчає фразеологізми.

Номер слайду 10

Дивитись крізь пальці (з нім.), се ля'ві (таке життя) - (з франц.) Переклади іншомовних фразеологізмів Послухали Лисичку і Щуку кинули у річку (Л. Глібов). Бути чи не бути; Ромео і Джульєтта (У.Шекспір). Пропаща сила (Панас Мирни). Любовний трикутник (Г.Ібсен) Крилаті вислови видатних осіб, філософів, учених, політичних діячів, письменників Любиш кататися — люби й саночки возити; лінивому все ніколи; курям на сміх; чи так, чи інак, а буде з риби рак Прислів'я й приказки (УНТ) Прокрустове ложе, Юдині срібники, крокодилячі сльози Вислови античних часів Співати Лазаря, Хома невірний, терновий вінок, манна небесна 3 релігійних висловів (Біблія) 3 іншої опери (спів); на ловця і звір біжить (мисливство); де тонко, там і рветься (кравецтво); спускати на гальмах (транспорт) З професійно-технічних висловів 3 голови до п'ят, водити за носа, теревені правити З народних джерел Джерела української фразеології

Номер слайду 11

У фразеологічні одиниці вставте пропущені слова (користуйтесь довідкою). Поясніть значення фразеологізмів. Гострити …; сам собі …; … на … не попадає; викинути з …; втрачати …; … з’їсти; прихилити …; ламати …; не по …; на … ходити; крізь … цідити. Язик до … доведе; пропав, як швед під …; на городі бузина, а в … дядько; бачив …і …, і мідні труби; у … був і папи не бачив. Довідка: зуб, голова, очі, Київ, Полтава, Крим, Рим

Номер слайду 12

Групи фразеологізмів за семантичною (смисловою) злитістю фразеологічні зрощення (ідіоми) фразеологічні єдності фразеологічні сполучення фразеологічні вислови (окрема група)

Номер слайду 13

Фразеологічні зрощення - це стійкі нерозкладні словосполучення, значення яких не випливає із значення тих слів, що входять до них : Варити воду ( вередувати). Собаку з’їсти ( бути майстром). Пекти раки( червоніти).

Номер слайду 14

Фразеологічні єдності - це такі фразеологічні сполучення, загальне значення яких певною мірою мотивується значенням тих слів, що до них уходять. Заливатися слізьми ( безутішно плакати). Згорати від сорому ( червоніти). Товкти воду в ступі (повторювати ).

Номер слайду 15

Фразеологічні сполучення - Це такі стійкі мовні звороти, у яких один з компонентів має самостійне значення, що конкретизується в постійному зв’язку з іншими словами. Нічого в рот не брати( нічого не їсти). Брати гору ( перемагати когось, щось). Брати рушники( свататися).

Номер слайду 16

Фразеологізми можуть бути: однозначними «відтанути серцем» - перестати сердитися, ображатися багатозначними «стати на ноги» - 1) подорослішати, стати самостійним; 2) одужати після хвороби

Номер слайду 17

Фразеологізми можуть мати Фразеологічні синоніми – це фразеологізми, що позначають той же предмет або явище дійсності, виражають те саме поняття, але увиразнюють та відтіняють його різні сторони. Фразеологічні антоніми – це фразеологічні одиниці з протилежними значеннями. Фразеологічні синоніми об’єднуються в синонімічні ряди. власне фразеологічну, коли у ролі антонімів виступають фразеологізми внутрішню, коли один із фразеологізмів є антонімом до якогось із компонентів (слова) іншого фразеологізму Види фразеологічної антонімії:

Номер слайду 18

Синонімічний ряд дати драла; накивати п’ятами; ноги в руки; ноги на плечі; винести ноги; дати ходу; дати дьору;

Номер слайду 19

Запишіть до поданих фразеологізмів подані синонімічні слова 1. Пускати півня 1. Далеко 2. Замилювати очі. 2. замовкнути 3. За тридев’ять земель. 3. вигідно 4. Утратити свідомість. 4. удосвіта 5. Прикуси язика. 5. здоровий 6. Брати гору. 6. знепритомніти 7. Вільний птах. 7. багато 8. На руку ковінька. 8. обманювати, 9. Кров з молоком. 9.незалежний 10. Ні світ ні зоря. 10. перемагати 11. Зарубати на носі. 11. підпалювати 12. Хоч греблю гати. 12. запам’ятати

Номер слайду 20

Наведені фразеологізми запишіть у синонімічний ряд, згрупувавши їх. 1. Ні риба ні м'ясо. 2. Обдерти як липку. 3. До гарячого ще приском сипнути. 4. Бити в барабани. 5Стелитися під ноги. 6. Ні пава ні ґава. 7. Останню сорочку зняти. 8. Бити на сполох. 9. Ходити на задніх лапках. 10. Дзвонити в усі дзвони. 11. Оливи до вогню долити. 12. Пустити з торбами.

Номер слайду 21

1. Ні риба ні м’ясо. Ні пава ні ґава 2. До гарячого ще приском сипнути. Пустити з торбами. Оливи до вогню долити. 3. Бити в барабани. Дзвонити в усі дзвони. Бити на сполох. 4. Стелитися під ноги. Ходити на задніх лапках 5. Обдерти як липку . Останню сорочку зняти

Номер слайду 22

З'єднайте фразеологізми в антонімічні пари: Вдарити лихом бо землю кури не клюють Пекти раків сміятися на кутні Розбити глека Валиться з рук Сушити зуби білий як смерть Як кіт наплакав ніс повісити Намотати на вус друзі не розлий вода Горить у руках жити чужим розумом Хоч в ухо бгай в одне вухо впустив, а інше випустив

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Паркулаб Марія Євгенівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Рудюк Ольга Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Tetjana Matvijiwyn
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Чигілейчик Жанна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Гололобова Наталья
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
ppt
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
15 лютого 2019
Переглядів
26148
Оцінка розробки
4.9 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку