Нестійка емоційна сфера;самоствердження власної самостійності та індивідуальності;провідна діяльність — спілкування з однолітками; формування самооцінки, характеру;розвиток логічного мислення, здатності до теоретичних міркувань і самоаналізу, до оперування абстрактними поняттями;схильність до ризику, агресивності як прийомів самоствердження;вибірковість у навчанні Формування самосвідомості — уявлення про себе самого;зростання вольової регуляції, концентрації уваги, обсягу пам'яті;поява вміння самостійно розбиратись у складних питаннях;формування власного світогляду;прагнення до незалежності;зневага до порад старших;прагнення набути професію — основний мотив пізнавальної діяльності;істотна перебудова емоційної сфери. Психологічні особливості учнів. Підліткового віку (11-14 років)Юнацького віку (14-18 років)
Пам’ять Юнацький вік (14-18 років)Довільність, керованість;• збільшення обсягу осмисленого запам'ятовування. Підлітковий вік (11-14 років) З'являється інтерес до способів поліпшеннятренування пам'яті;• механічна пам'ять поступово поступається місцем значеннєвій пам'яті;• з'являється вміння узагальнюватий систематизувати матеріал;• спостерігається інтенсивний розвиток довільної логічної пам'яті
Мислення Підлітковий вік (11-14 років)Розвивається критичність мислення;• з'являється узагальненість і логічність;• з'являється здатність до абстрактного мислення;• формується здатність самостійно мислити,міркувати, порівнювати. Юнацький вік (14-18 років)Наближення до мислення дорослої людини;• здатність до розуміння абстрактного матеріалу,довільність інтелектуальної діяльності
Інтелектуальний розвиток учнів можна прискорити, удосконалюючипонятійну форму мисленнямовленнєвий інтелектвнутрішній план дій. Рекомендації для роботи з учнями із слабким типом нервової системи: не ставити учня в ситуацію несподіваного запитання та швидкої відповіді на нього;бажано, щоб відповідь давалася в письмовій формі;не змушувати відповідати новий матеріал цього уроку;по можливості не відволікати учня, намагатися не переключати його увагу;заохочувати до підвищення впевненості у своїх силах;обережніше оцінювати невдачі учня.