У навчальній програмі виокремлюються такі наскрізні чотири лінії ключових компетентностей: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність», які спрямовані на формування у здобувачів освіти здатності застосовувати знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях.
Презентація складається з задач з математики по 4 наскрізним лініям. Задачі можна використовувати з 6 по 11 клас як на уроках математики так і на позаурочних заходах.«Екологічна безпека та сталий розвиток» Проблематика наскрізної лінії “Екологічна безпека та сталий розвиток” реалізується в курсі математики, насамперед, через завдання з реальними даними про використання природних ресурсів, їх збереження та примноження. Аналіз цих даних сприяє розвитку бережливого ставлення до навколишнього середовища, екології, формуванню критичного мислення, вміння вирішувати проблеми, критично оцінювати перспективи розвитку навколишнього середовища і людини. При розгляді цієї лінії важливе місце займають відсоткові обчислення, функції, елементи теорії ймовірностей та статистики.
Задача У 2014 році населення Землі в якості сміття позбулося близько 41,8 млн тонн електронного та електричного обладнання. Майже 15,5 % цього сміття було відправлено на переробу з метою вторинного використання. Серед е-сміття 5,3 % становлять небезпечні для екології матеріали з повільними періодами розпаду важких і шкідливих матеріалів – свинець, ртуть, кадмій, хром. Обчисліть: а) скільки тонн електронного сміття відправили на переробку; б) скільки тонн небезпечних матеріалів знайшли в е-смітті в 2014 році.
Задача На малюнку зображено промисловий вітрогенератор – пристрій для перетворення кінетичної енергії вітру на електричну.1) Встановіть, на який із поданих нижче кутів може повернутися лопать А вітрогенератора, щоб перейти на місце лопаті В.а) 33600 ; б) – 44400 ; в) 62400; г) – 87200.2) Дізнайтеся більше про :а) історію вітряків та їх використання;б) розвиток вітроенергетики в Україні;в) “зелені” тарифи на електричну енергію. АВG
Визначте, скільки за рік у Дніпро скидається шкідливих речовин, якщо: азотні сполуки становлять 500 тис. тон, фосфорні сполуки 40 тис. тон, сполуки калію - 20 тис. тон, заліза - 1 тис. тон, нікелю - 40 тон, цинку – 2 тони, міді - 1 тонна. Скільки таких речовин буде в водах Дніпра через 5 років?
«Здоров'я і безпека» Наскрізна лінія “Здоров'я і безпека” в курсі математикиреалізується через завдання з реальними даними про безпеку іохорону здоров'я (текстові завдання, пов’язані з середовищем дорожнього руху, рухом пішоходів і транспортних засобів, відсотковими обчисленнями і графіками, що стосуються чинників ризику). Особливо важливий аналіз причин ДТП, пов’язаних із перевищенням швидкості. Вирішення проблем, знайдених з «ага-ефектом», розгляд красивих математичних конструкцій, пошук оптимальних методів розв’язування задач тощо, здатні викликати в учнів позитивного відчуття успіху.
Задача За даними Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), в Україні 120000 підлітків 10-19 років віднесено до групи ризику. З них 75% - це “діти вулиці”. 45% підлітків із груп ризику внаслідок своєї поведінки наражаються на ризик інфікування ВІЛ. Установіть:а) скільки підлітків із груп ризику становлять “діти вулиці”?б) скільки підлітків із груп ризику наражаються на ризик інфікування ВІЛ?
Задача На Українських дорогах у 2016 році трапилося понад 138000 ДТП. Унаслідок цього загинуло 4000 громадян, ще понад 31000 травмувалися. У 7 із 10 випадків ДТП були спричинені підвищенням швидкості. У половині випадків люди загинули через керування автомобілем у нетверезому стані, а 4 із 10 випадків смерть була спричинена недбалістю й ігноруванням ременів безпеки. Встановіть скільки громадян загинуло через недбалість та ігнорування ременів безпеки.
Норма добової потреби учнів у різних вітамінах складає в середньому 125 мг. Одна скурена сигарета знищує 20 % вітамінів. Скільки міліграмів вітамінів краде в себе той, хто палить? Одна сигарета руйнує 25 мг вітаміну С. Відомо, щоякщо людина знаходилася в накуреному приміщенні протягом 1 години, то це рівноцінно 4 скуреним сигаретам. Скільки людина втратила вітаміну С, якщо вона знаходилася в накуреному приміщенні впродовж 2 годин?
Під дією електричного струму в тілі людини виникають достатньо складні біохімічні і фізіологічні процеси, які знижують опір її тіла. Залежність опору тіла людини від напруги електричної мережі наведено на малюнку. Використовуючи графік встановіть:а) чому дорівнює опір тіла людини, якщо напруга дорівнює 20 В;б) зростаючою чи спадною є задана функція;в) починаючи з якої напруги опір тіла людини не перевищує 1 к. Ом;г) дізнайтеся більше про чинники, що впливають на зміну опора тіла людини
Підліткам 13–17 років на кожен кілограм своєї маси необхідно вживати на день 2,6 г білків, жирів — 2,3 г, вуглеводів — 10,4 г. Обчисліть, скільки повинен вживати на день білків, жирів і вуглеводів хлопчик 12 років, маса якого 36,9 кг (білків — 95,94 г, жирів — 84,87 г, вуглеводів — 383,76 г). Обчисліть, скільки повинен кожен з вас вживати жирів, білків, вуглеводів, узявши для розрахунку свою вагу. Підліток повинен за добу обов’язково вживати продукти тваринногопоходження. Необхідно розрахувати, скільки за добу учень повиненвживати молока, м’яса, сиру, якщо сухого сиру в 5 разів менше, ніж м’яса, а м’яса в 3 рази менше, ніж молока. Уся добова норма становить 420 г. Мінімально необхідний учневі об’єм молочних продуктів по відношенню до всього об’єму рідини на день складає 3:20. Скільки молочних продуктів (молоко, кефір, ряжанка) повинен випити учень, якщо в денний раціон входить 2 літри рідини?
«Громадянська відповідальність» Реалізація наскрізної лінії сприятиме формуванню відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства. Ця наскрізна лінія освоюється в основному через колективну діяльність (дослідницькі роботи, роботи в групі, проекти тощо), яка поєднує математику з іншими навчальними предметами і розвиває у здобувачів освіти готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок.
Циркова арена у формі круга з’явилася у Лондоні в кінціVІІІ ст. ЇЇ діаметр 42 фути – було обрано таким чином, щоб для вершника, який скаче на коні, створювалася оптимальна відцентрова сила. Зараз усі арени стаціонарних цирків мають саме такі розміри арени. Національний цирк України – один із найстаріших стаціонарних цирків в Україні. Його купол спирається на кільце діаметром 42,3 м. Знайдіть:а)площу циркової арени (S1) і довжину її кола (l1);б) довжину кільця(l2); , на яке спирається купол. Національного цирку України, та площу відповідного круга (S2);в) у скільки разів площа циркової арени. S1 менша від площі S2 ?
При чищенні зубів мама економно витрачає воду (прикриває кран, поки чистить зуби), а тато забуває це робити. Діти зробили виміри витрати води за показаннями лічильника і обчислили, що мама витрачає 1,5 літри кожного ранку, а тато у 2 рази більше. У скільки разів більше витратить води за місяць тато, ніж мама?
«Підприємливість та фінансова грамотність» Наскрізна лінія націлена на розвиток лідерських ініціатив,здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння учнями практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо). Ця наскрізна лінія пов'язана з розв'язуванням практичних задач щодо планування господарської діяльності та реальної оцінки власних можливостей, складання сімейного бюджету, формування економного ставлення до природних ресурсів. Вона реалізується під час вивчення відсоткових обчислень, рівнянь та функцій.
У таблиці подано обсяг споживання електроенергії (у к. Вт*год) родиною Рахувальників у першому півріччі 2012 і 2017 років. Складіть таблицю про споживання електроенергії за минулий рік у вашій родині. Побудуйте в одній системі координат:а) графік споживання електроенергії за перше півріччя минулого року у вашій родині;б) графік споживання електроенергії за перше півріччя 2017 року в родині Рахувальників. Зробіть висновки.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}місяць рік1234562012150130145120125110201710510090909570
Сім’я має річний бюджет 120 000 гривень. На прожиття вона витрачає 7000 гривень щомісяця. Чи має можливість ця сім’я придбати товари: газову плиту вартістю 10200 грн., сімейну оздоровчу путівку ціною 35000 грн.? Прожитковий мінімум в Україні становить 1684 грн. Родина складається з 5 осіб, з яких працюють лише двоє: мати отримує 4500 грн., батько – 6000 грн. Скільки коштів необхідно заробити додатково для забезпечення нормального існування родини?
Накреслити план-розгортку кожної кімнати 3-кімнатної квартири (зображення стін, підлоги, стелі, вікон, дверей) згідно з такими даними: 1 кімната - 4x5x2,8; має 1 вікно на коротшій стороні; розміри вікна: ширина - 2 м, висота - 1,5 м; навпроти вікон містяться двері висотою 2 м і шириною 1 м. 2 кімната - 3x5x2,8; два вікна шириною 1 м і висотою 1,5 м, розташовані на довшій стіні; навпроти вікна містяться двері висотою 2 м і шириною 1 м. 3 кімната - 3x3x2,8; вікно шириною 1 м і висотою 1,5 м; навпроти вікна містяться двері висотою 2 м і шириною 1 м. Розгортку намалювати на папері у клітинку, дотримуючисьмасштабу 1:100 см Для кожної кімнати визначити окремо площу стін, стелі, підлоги та периметр підлоги.
Підприємець виготовляє з прямокутної алюмінієвої труби розсувні драбини із двома запобіжними ременями. На кожній стороні драбини є 7 щабелів, що закріплені на двох опорних жердинах. а) укажіть, які елементи цієї драбини є паралельними, а які мимобіжними? б) установіть скільки погонних метрів труби має купити підприємець для виготовлення однієї такої драбини. Якщо ширина драбини 0,5 м, а довжина у 3,3 рази більша. Врахуйте, що довжина профіля труби – 6 м. в) чи вистачить підприємцю 18000 грн, щоб придбати труби на виготовлення 5 таких драбин, якщо погонний метр труби коштує 255 грн?
Одного разу, розв’язуючи домашнє завдання, син власника нафтової компанії випадково вліз у систему ціноутворення і знизив ціну на газ, який коштував 2000 грн. за тонну, на 10%. Коли це з’ясувалося, перед компанією постала проблема. На скільки відсотків потрібно підняти нову ціну, щоб отримати початкову?
Якщо сучасний викладач математики у процесі навчання курсу математики акцентує увагу здобувачів освіти на зв’язок математики з життям, то він викликає у дітей інтерес до навчання, досягає формування таких важливих рис характеру як послідовність у роботі, наполегливість, акуратність, увага, критичне ставлення до своєї роботи й роботи своїх товаришів, кмітливість, чесність, колективізм, любов до праці, культуру письма й усної мови.