Презентація до проведення уроку на тему "Життя та творчість Павла Тичини" у 5 класі. Ознайомлення учнів 5-го класу з поезіями Тичини зі збірки "Сонячні кларнети"
Тичина – це музика й барви. Це чистота душі! О. Гончар
Номер слайду 2
18911967
Номер слайду 3
Біографічні відомості27 січня 1891 народився у с. Піски на Чернігівщині. Батько - сільський дяк і вчитель "школи грамоти" 1901 батько відвіз Павла у Чернігів. Тут його прийняли в хор Троїцького монастиря. Пізніше Тичина вчився у Чернігівській духовній семінарії 1913 закінчив семінарію1918 перша книга поезій "Сонячні кларнети" 1938 - 1967 Канівщина сім разів голосувала за поета, він упродовж майже 3-х десятиліть був її повпредом у Верховній Раді УРСР (захищає учителів, учнів, допомагає їм; визначив постійний початок навчання - 1 вересня)16 вересня 1967 Павло Тичина - академік, лауреат державних літературних премій, Міністр освіти, Голова Президії Верховної Ради КРСР - помер, похований на Байковому кладовищі в Києві.
Номер слайду 4
Марія Василівна Тичина – мати поета
Номер слайду 5
Хата в селі Піски на Чернігівщині, де народився Павло Тичина
Номер слайду 6
Номер слайду 7
Похований на Байковому кладовищі
Номер слайду 8
Чернігівщина – Батьківщина поета
Номер слайду 9
Неповторна Чернігівщина
Номер слайду 10
Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі. Ліна Костенко
Номер слайду 11
У літературному доробку Павла Тичини є чудові вірші адресовані дітям: «А я у гай ходила», «Хор лісових дзвіночків». Поет успішно виступив і у ролі казкаря. Написані їм казки «Івасик-Телесик», «Кожум'яка», «Дударик», «Як дуб із Вітровієм бився», «Дума про трьох вітрів» досі залишаються улюбленими книжками української дітвори. Ці твори для дітей друкувалися в багатьох збірниках, а також виходили окремими книжками.
Номер слайду 12
Перша збірка Павла Тичини “Сонячні кларнети” (1918 р.)
Номер слайду 13
Музичний інструмент - кларнет
Номер слайду 14
Номер слайду 15
Творчо мислимо1. Батьківщина – мати, умій за неї …2. Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що …3. Рідний край - …4. Всюди добре, а …5. Рідна земля – мов … Довідка: (постояти), (своя), (земний рай), (дома найліпше), (колиска золота).
Номер слайду 16
Не бував ти у наших краях! Не бував ти у наших краях! Там же небо — блакитні простори.,. Там степи, там могили, як гори. А веснянії ночі в гаях!.. Ах, хіба ж ти, хіба ти це знаєш, Коли сам весь тремтиш, весь смієшся, ридаєш. Серце б'ється і б'ється в грудях... Не бував ти у наших краях. Не бував ти у наших краях, Бо відтіль не таким би вернувся! Чув про степ, що ген-ген простягнувся? — Єсть там люди — й зросли у степах, — Що не люблять, не вміють ридати. Що не можуть без пісні і нивки зорати! Тебе ж завжди я бачу в сльозах... — Не бував ти у наших краях.
Номер слайду 17
Не бував ти у наших краях!Тема: зображення краси рідного краю; людей праці, чарівну природу.Ідея: уславлення синівської любові до рідної землі, де ти народився і виріс. Основна думка: для кожної людини свій край наймиліший, незабутній, привабливий. Жанр: пейзажна лірика.
Номер слайду 18
Чи уважний читач?На що схоже небо?Яку пору року оспівує поет?Де зросли люди?Вони “не люблять і не вміють”…Без чого люди “не можуть і нивки зорати”?Чому, на думку ліричного героя, його співрозмовник завжди в сльозах?
Номер слайду 19
Поміркуй Дослідіть зв’язок поезії «Не бував ти у наших краях!» з біографією поета. Чому він з такою великою любов’ю змальовує рідну батьківщину? Що свідчить про працьовитість, волелюбність, щирість українців? Як їх зображує у творі митець? Чи можна за змістом поезії визначити те, за що П. Тичина поважає і шанує рідну землю? Відповідь вмотивуйте.
Номер слайду 20
Номер слайду 21
Гаї шумлять Гаï шумлять -я слухаю. Хмарки бiжать -милуюся. Милуюся-дивуюся,чого душi моïйтак весело! Гей, дзвiн гуде -іздалеку. Думки пряде -над нивами. Над нивами-приливами,купаючи мене,мов ластiвку. Я йду, iду -зворушений. Когось все жду -спiваючи. Спiваючи-кохаючипiд тихий шепiт травголублячий. Щось мрiє гай -над рiчкою. Ген неба край -як золото. Мов золото-поколото,горить-тремтить рiка,як музика.
Номер слайду 22
Гаї шумлять. Тема: оспівування краси, мелодії звука гаю та природи навколо нього.Ідея: возвеличення чарівності природи, яка впливає на внутрішній стан людини, її почуттів. Основна думка: кожна людина володіє здатністю по-своєму бачити і відчувати світ, відкривати в ньому щось нове, ніким не бачене і не відчуване. Жанр: пейзажна лірика, пісня.
Номер слайду 23
Робота в групах. Знайти в тексті поезії “Гаї шумлять”: Група №1 – слухові образи Група №2 – зорові образи Група №3 – метафори Група №4 – епітети Група №5 - порівняння
Номер слайду 24
«Так чи ні»Ми познайомилися з творчістю Петра Тичини. Поет народився у Пісках на ЧернігівщиніМав талант до музики, малювання, поезіїУ своїх віршах описує тяжке дитинство. Народився в багатодітній родиніСпівав у хорі Чернігівського монастиря. Навчання у духовному хорі для хлопчика пройшло марно. Перша збірка творів називалась «Сонячні кларнети»У поезії «Не бував ти у наших краях» мова йде про красу рідного краю
Номер слайду 25
Домашнє завдання. Вивчити одну з поезій напам’ять. Визначити художні особливості в поезії “Не бував ти у наших краях”Намалювати малюнки на тему: “Краса рідного краю”