Тема: Леонід Глібов – відомий український поет і байкар.
Фольклорна основа його віршованих загадок
Мета:
- навчальна: розповісти дітям про відомого поета українського поета і байкаря Л. Глібова, ознайомити учнів із його віршованими загадками; учити виразно і вдумливо читати загадки, пояснювати способи їх відгадування; формувати вміння коментувати особливості поетики загадок Л.Глібова, роль у них казкових елементів, пестливих слів;
- розвивальна: розвивати кмітливість, розумові здібності, творчу уяву, зв’язне мовлення, цікавість до літератури;
- виховна: виховувати кращі людські якості.
Тип уроку: комбінований
Методи і прийоми: розповідь, бесіда, читання, робота з підручником, демонстрування.
Обладнання: портрет Л.Глібова, ілюстрації до творів, презентація вчителя.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Слово вчителя. Діти, перед вами лежать кольорові сердечка, підніміть один колір, який символізує ваш настрій. (Якщо настрій хороший, то учні покажуть сердечка жовтого кольору. Жовтий колір - символ тепла, радощів, поваги, колір золота та стиглого колоса). Посміхніться один одному, візьміться за руки і зігрійте один одного своїм теплом. З цим прекрасним настроєм пропоную розпочати урок. Хай урок принесе нам радість спілкування.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Фронтальне опитування
- Що таке загадка?
- Які види загадок вам відомі?
- Назвіть основні форми загадок.
- Які художні засоби найчастіше використовують у загадках?
Слово вчителя. Ми пригадали ознаки народної загадки. Сьогодні ж ми ознайомимось із загадками літературними - загадками Леоніда Глібова.
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку. На цьому уроці ми ознайомимось лише з однією з граней творчої особистості Л.Глібова – з його загадками, що пов’язані з фольклором. Вивчення його творів неодмінно розвиває уяву, кмітливість, винахідливість.
IV. Сприйняття та усвідомлення учнями навчального матеріалу
1. Слово вчителя ( слайд №1). Зверніть увагу на портрет письменника. Високе відкрите чоло свідчить про мудрість людини. А міцно стиснуті тонкі губи, виразне підборіддя, що трохи виступає вперед, говорить про мужній і стійкий характер.
І дивні очі. Добрі і лагідні, проте якісь далекі, відчужені, немов погасли. Бо і дійсно, це очі людини, яка майже нічого не бачить. Десь після 50 років Глібов почав сліпнути, і на старість майже осліп.
Незважаючи на тяжку недугу, на тяжкі умови життя, письменник працював самовіддано і наполегливо, як мужня людина.
Діти, а ви хочете дізнатися про письменника більше? Уявіть, що до нас у гості прийшов Л.Глібов, ви можете особисто поспілкуватись із ним. Вдома ви опрацювали біографію письменника за підручником і підготували свої питання.
2.Рольова гра "Постав питання письменнику". (Слайд №2)
1) Де і коли ви народились?
2) Ким були Ваші батьки?
3) Хто був Вашою першою вчителькою?
4) Яку освіту Ви здобули?
5) Ким Ви працювали?
6) Скільки творів написали і яких жанрів?
7) Як підписували свої твори для дітей? Чому саме так? (Слайд №3)
8) У якому дитячому журналі друкували свої твори для дітей?
9) Вам було важко писати свої твори в останні роки життя?
10) Які твори для дітей Ви написали?
Уявний Глібов зазначає, що діти люблять його поетичні загадки. Звертається до учнів:
- А нуте, діти, лиш сідайте! Я загадку за хвіст піймав. Подумайте і розгадайте...
3. Робота з текстом загадки "Химерний, маленький"
3.1. Читання вчителем напам’ять та аналіз загадки "Химерний, маленький"
Вчитель читає першу частину загадки і пропонує дітям її відгадати.
- Із скількох частин складається твір?
- Знайдіть рядки, які містять відгадку. Прочитайте.
- Які слова, рядки є підказкою до відгадки?
- Між ким ведеться розмова в загадці? Чому ти так думаєш? Знайди відповідні рядки в тексті.
3.2.Лексична хвилинка (Слайд №4)
Химерний - дивний.
Коханчик - улюбленець.
Прибратися - одягнутися.
Окріп - кипляча або дуже гаряча вода.
Макітра - велика глиняна миска.
Шкандибати - повільно важко йти.
- Хто знає, в якому словничку можна знайти пояснення цих слів?
3.3. Робота в групах (Слайд №5)
1-ша група. Знайти слова, які характеризують вареник (епітети).
2-га група. Назвати дії вареника, які роблять його смачним.
3-тя група. Знайти інші назви вареника (синоніми).
3.4. Опрацювання поняття "пестливі слова"мза підручником
4. Робота з текстом твору "Що за птиця?". Уявний Л. Глібов читає акровірш (Слайд №6)
4.1. Бесіда за запитаннями після твору
- За якими ознаками ти здогадуєшся, що в загадці йдеться про муху?
- Чому в загадці мусі протиставляється старець?
- Зверни увагу на перші літери в кожному віршованому рядку. Яка особливість цієї загадки?
4.2. Ознайомлення з поняттям " акровірш". (Слайд №7)
Акровірш - це вірш, написаний так, що початкові букви рядків згори вниз утворюють слово або словосполучення - відгадку.
5. Робота з текстом акровірша "Хто розмовляє?"
5.1."Театр мініатюр". Інсценізація акровірша "Хто розмовляє?". Учениці в костюмах осоки та сороки читають вірш. (Слайд №8)
5.2. Лексична хвилинка. Робота з підручником (Слайд №9)
5.3. Бесіда за змістом твору
- Кого названо джеркотухою?
- Чому так про сороку написав Глібов? (В народі сорока відома своєю цікавістю, балакучістю, пліткарством)
- На що скаржиться осока сороці?
- Що на це відповідає пташка?
- Який повчальний зміст вірша?
- Які рядки перегукуються із фольклорним твором?
- На яку кашку натякає сорока? Відповідь перевір за Словничком-довідничком.
6. Робота з текстом акровірша "Хто сестра і брат?"
6.1. Читання твору заздалегідь підготовленими учнями
6.2. Словникова робота
Полива - підлива, соус.
Борона - знаряддя для обробітку землі.
6.3. Аналіз твору. Робота в групах (Слайд №10)
1-ша група. Опрацювати зміст твору, дати відповіді на питання:
- Кого в акровірші названо братом і сестрою?
- Перед ким хвалиться героїня вірша? Чому? Що відповідає брат?
- Про яку страву говорять, що вона кипить у полі на вітрику?
2-га група. Визначити тему й основну думку твору.
3-тя група. Опрацювати художні засоби акровірша. Знайти епітети, метафори, пестливі слова.
V. Узагальнення й систематизація знань
Метод "Закінчи думку". (Слайд №11)
Загадки Глібова - це (літературні загадки).
Вони складаються з ( двох частин).
У другій частині міститься (відгадка).
Загадка має (віршовану) форму.
У загадці вживаються такі художні засоби:( епітети, метафори, пестливі слова).
VI. Підбиття підсумків уроку
Дайте відповіді на запитання:
- Хто такий дідусь Кенир?
- Що таке акровірш?
- Який настрій створюють у тебе загадки Глібова?
VII. Домашнє завдання
Виразно читати акровірші Глібова. Намалювати ілюстрацію до творів "Хто розмовляє?" чи "Хто брат і сестра?". Спробувати створити акровірш.