Компоненти психологічної готовності учнів 4-х класів до навчання в середній школі:ІНТЕЛЕКТУАЛЬНАОСОБИСТІСНАЕМОЦІЙНАСОЦІАЛЬНАФІЗИЧНАставлення до школи;сформованість якостей, які дозволять дитині спілкуватися з однолітками і вчителямиемоційна врівноваженість;відсутність імпульсивних реакцій.запас конкретних знань;початкові уміння у навчальній діяльностіуміння виокремити навчальну діяльністьпотреба у спілкуванніздібність до врахування потреб іншихготовність взяти на себе нову соціальну рольрозвинені фізичні якості: гнучкість, швидкість, силанаявність витривалості, що є ключовою характеристикою фізичного розвитку
Проблема наступності між початковою та середньою ланками освіти залишається актуальною та такою, яка потребує подальшого дослідження та вирішення. Відповідно до Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту» та інших нормативно-правових документів – загальна середня освіта спрямована на забезпечення всебічного розвитку особистості шляхом навчання та виховання, які ґрунтуються на загальнолюдських цінностях та принципах науковості, полікультурності, світського характеру освіти, системності, інтегрованості, єдності навчання і виховання, на засадах гуманізму, демократії, громадянської свідомості …». Ключовими словами в цих документах, які розкривають принцип наступності та безперервності освіти є – системність, інтегрованість, єдність навчання і виховання.
Основні проблеми переходу між освітніми рівнями: Click to add Title1 Різні підходи до підготовки вчителів початкової і старшої школи1 Click to add Title2 Низький рівень знань учителів про психоло-гічні та фізиологічні особливості таких учнів2 Click to add Title1 Відсутність співпраці вчителів початкових і середніх класів3 Click to add Title2 Відсутність спілкування та тематичних зустрічей між учнями початкових і середніх класів4
Можливі шляхи розв’язання проблем. Організаційно-психологічні: Проблема: Шляхи розв’язання: Недостатня наповненість уроку навчальним матеріалом, невиправдано повільний темп уроку, відсутність матеріалів для сильніших учнів, перенесення основної тяжкості засвоєння курсу на домашню роботу. З кожним уроком збільшувати обсяг матеріалу і темп навчання; давати додаткові завдання сильним учням; у класі виконувати складніші завдання, а додому задавати легші. Недостатньо організований і чіткий початок уроку, закінчення уроку, виділення додаткового – понад 45 хв – часу на виконання письмових перевірочних робіт, а тому діти не привчаються швидко включатися в роботу, ефективно і швидко працювати. Привчити дітей починати роботу на уроці по дзвінку, швидко включатися в роботу, не давати окремим дітям додаткового часу на виконання контрольних робіт, закінчувати урок також по дзвінку.
Можливі шляхи розв’язання проблем. Організаційно-психологічні: Проблема: Шляхи розв’язання: Стійка звичка в дітей до надмірної допомоги батьків під час виконання домашніх завдань, творчих робіт. Пояснити батькам четверокласників, що їхня надмірна допомога наносить шкоду інтелектуальному розвитку їхньої дитини. Включення в уроки завдання, що контролюють ступінь самостійності школярів у виконанні домашніх завдань. Бідність арсеналу й одноманітність методів навчання, невідповідність методичного багажу вчителя реальним навчальним можливостям дітей. Розповсюдження кращого досвіду успішного навчання дітей із застосуванням інноваційних методів і технологій навчання.
Можливі шляхи розв’язання проблем. Організаційно-психологічні: Проблема: Шляхи розв’язання: Пасивність більшості учнів у процесі навчання. Використання форм і методів організації занять, що вимагають від кожного учня активної і усвідомленої участі (в т.ч. парної, групової роботи, інтерактивних методів навчання тощо). Несформованість в учнів уявлення про відмінну усну відповідь „з місця” чи відповідь „біля дошки” (еталону відповіді). Учителям-предметникам спільно з учителями початкової школи визначити вимоги до відповіді учня і поступово роз'яснювати дітям ці вимоги, враховува-ти їх, оцінюючи відповіді в 4-му класі.
Можливі шляхи розв’язання проблем. Організаційно-психологічні: Проблема: Шляхи розв’язання: Звичка в дітей одержувати оцінку за будь-які, найменші, короткі або необґрунтовані відповіді. Добиватися від дітей розгорнених, повних відповідей, чіткої і грамотної мови; не допускати виставляння необгрунтовано високих оцінок за неповні відповіді. Збіднена (аж до кінця навчання в початковій школі) мова вчителя, відсутність динаміки у використанні лексики від 1-го до 4-го класу, „сюсюкання”, уникання наукових термінів і понять. Корисне створення і впровадження вчителями-предметниками спільно з вчителями початкової школи словника-програми поступового ознайомлення дітей з науковою лексикою, проведення окремих уроків у початковій школі разом з учителем середніх класів.
Можливі шляхи розв’язання проблем. Організаційно-психологічні: Проблема: Шляхи розв’язання: Створення у дітей вчителем і батьками в кінці 4 -го класу психологічного бар'єру – настороженого очікування труднощів навчання в 5-му класі. Знайомство батьків і дітей зі своїми майбутніми вчителями вже в 4 -му класі, проведення предметних свят, олімпіад, змагань, окремих уроків, батьківських зборів спільно з учителями 5-го класу.
Можливі шляхи розв’язання проблем. Загально-дидактичні: Проблема: Шляхи розв’язання: Недостатня техніка читання, значні проблеми в розумінні тексту через збіднений лексичний запас у частини дітей, невміння ділити текст на смислові частини та аналізувати його. Постійно пропонувати учням завдання на перевірку знання і розуміння смислу термінів, понять; вести словнички термінів, читати вголос і аналізувати умови завдань, рекомендувати і батькам проводити таку роботу з дітьми вдома. Недостатня швидкість письма, нечіткий почерк у значної частини дітей. Рекомендувати вправи для розвитку м'язів кисті руки, відповідну ручку, продовжувати стежити за правильністю написання букв і цифр, за правильним положенням ручки
Можливі шляхи розв’язання проблем. Загально-дидактичні: Проблема: Шляхи розв’язання: Нестійкість уваги, слабо розвинена оперативна пам'ять у багатьох дітей. На уроках пропонувати обчислення ланцюжків, удома (під керівництвом батьків) – спеціальні вправи на тренування уваги і пам'ятіНедостатня тренованість довготривалої механічної пам'ятіПрактикувати письмове опитування правил, пропонувати для запам'ятовування не лише віршовані, а й прозаїчні тексти
Можливі шляхи розв’язання проблем. Загально-дидактичні: Проблема: Шляхи розв’язання: Елементи псевдонаукових означень понять у процесі навчання, невміння відокремлювати істотне від неістотного. Своєчасно вводити строгі наукові означення понять, практикувати вправи на класифікацію, знаходження істотних ознак. Відсутність в учнів звички звертатися до енциклопедій, довідників, словників, науково-популярної і додаткової навчальної літератури. Використовувати в класі довідкові видання, пропонувати учням завдання по роботі з довідниками і словниками, доручати готувати повідомлення, розповіді, твори за матеріалами додаткової літератури
Але робота з наступності може бути результативною, коли в школі створена система, в якій узгоджено працюють класоводи, вчителі – предметники, психолог, адміністрація. Педагогічні умови забезпечення наступності:узгодження змісту, форм, методів і технологій викладання навчальних предметів у 4-му і 5-му класах;2підготовка вчителів початкових класів до проведення інтегрованих уроків і поєднання різних видів діяльності молодших школярів.3вивчення та врахування вчителями психологічних проблем адаптації учнів до навчання в основній школі, розроблення та застосування ними відповідних розвивальних методик;11;
Термінологічний покажчик: Спадкоємність – врахування вчителями середньої ланки школи рівня знань, умінь і навичок, з якими дитина прийшла до 5 класу, опора на них та подальший розвиток; логічний перехід від навчально-ігрової до навчальної діяльності за всіма її компонентами, в тому числі й оцінним
Термінологічний покажчик: Шкільна зрілість – рівень морфологічного і функціонального розвитку, який забезпечує виконання учнем вимог систематичного шкільного навчання в умовах предметної системи. Соціально-психологічна адаптація до навчання у 5 класі – процес активного пристосування учня до різних кабінетів, вчителів-предметників, свого місця у школі
Основні ознаки поняття наступності Послідовність і систематичність викладу навчального матеріалу, поступове зростання його складностіЗв’язок і узгодженість змістовно-методичних лінійрозміщення матеріалу між різними ступенями навчання. Узгодженість обсягу навчального матеріалув початковій і основній школіВзаємодія основних знань з раніше засвоєними і, на цій основі,досягнення учнями вищого рівня підготовки. Використання методів і засобів, що відповідаютьвіковим особливостям учнів на певному етапі навчання
Проблеми адаптації під час переходу з початкової в основну ланку школи:перехід учнів з початкового в середню ланку школи - одна з педагогічно найбільш складних проблем, а період адаптації в 5-му класі - один з найважчих періодів шкільного навчання. В останні роки в педагогічній і психологічній літературі багато говориться про складності цього періоду навчання, що він став сприйматися мало не як об'єктивна криза розвитку дітей 9-10 років, що породжує серйозні педагогічні проблеми
Причини труднощів періоду адаптаціїРізка зміна умов навчання збільшився обсяг і кількість навчальних предметів; збільшилось тижневе навантаження; розширилося коло вчителів-предметників, з якими учні мають постійно спілкуватися; розмаїтість і якісне ускладнення вимог, що висувають перед учнем різні вчителі-предметники; на зміну першій учительці прийшов класний керівник; відбувся перехід на кабінетну систему навчання; змінився статус “старшого” у початковій школі на “наймолодшого” – в основній. Що робити, коли ображають старшокласники?Як впоратись із зростанням кількості уроків, а, отже, і домашніх завдань?Як стати значимою людиною для класного керівника?Як не загубитись в просторах школи?Як розподілити час на перерві і для переходу в інший кабінет, і для підготовки до наступного уроку, і для відпочинку, і для відвідання їдальні?Як налагодити відносини з різними учителями, пристосуватися до їхніх вимог, методів навчання, темпераменту?
Причини труднощів періоду адаптаціїВікові особли-вості учнів недосконалість нервової системи; незначний життєвий досвід; низький ситуативний імунітетфізичні та фізіо-логічнізміни початок статевого дозрівання; інтенсивний ріст тіла; зростання фізичного навантаження на всі органи; нерівномірність фізичного розвитку і нервової системи підвищена втомлюваність; зниження рівня концентрації уваги; часта зміна настрою; уповільнення будь- якої діяльності; зниження успішностінестій-кість психіки роздратованість; збудженість; психічне напруження; проблеми соціалізації
Причини труднощів періоду адаптаціїОргані-заційнінедоліки відсутність чітких вимог до учня; дезорганізованість педагогічного та учнівського колективівнедосконала система організації навчально-виховного процесунеправильні методи виховання в сім’ї несприймання дитини; відсутність єдиних вимог з боку батьків; жорстоке ставлення до дитини; занадто лояльне ставлення до дитини низька організованість; неуважність і недисциплінованість на уроках; низький рівень працездатності ; зниження інтересу до навчання і його результатів; високий рівень тривожності.
Причини труднощів періоду адаптаціїПроблеми наступності у навчанні недоліки розвитку інтелектуальних здібностей – вищих форм мислення, що не розвинулися в початковій школі; неповноцінність навичок, зокрема навичок читання, письма, лічби; несформованість понятійного мислення; відсутність мотивації навчання; несамостійність учнів; деіндивідуалізація, знеособлювання підходу вчителів-предметників до учнів; високі вимоги учителів-предметників, які часто не бачать різниці між п’ятикласниками й іншими учнями основної школи; предметне навчання (важко переключитися з одного виду діяльності на інший).
Дезадаптація Дезадаптація учнів – порушення процесу пристосування до нових умов навчання, що характеризується зниженням успішності в навчанні, неадекватною поведінкою учнів, зниженням самооцінки, підвищеним рівнем тривожності. Прояви дезадаптації: у вигляді реакції активного протесту (агресивність, негативізм, напруженість, роздратованість); у вигляді пасивного протесту (депресія, страх, відсутність інтересу до навчання та шкільного життя); у вигляді реакції тривожності (невпевненість, напруженість, нестійкий контакт з однолітками).
Ознаки успішної адаптації п’ятикласника успішне засвоєння навчального матеріалу;готовність до виконання вимог учителів без попереднього заохочення;адекватне сприймання оцінок учителя;активність, уважність, стриманість на уроках;позитивне оцінювання власних дій і результатів докладених зусиль;спілкування з однокласниками та учнями старших класів;вміння робити правильний вибір…
Напрямки наступності між початковою і середньою освітою: Організація навчальної роботи, яка дозволить поєднати зміст навчання в 4 і 5 класах з методами, які сприяють загальному розвитку дитиниІФормування навичок самостійної роботи в 4 класі, необхідних для переходу до предметної системи навчанняІІ Вчителям – предметникам, добираючи методи навчання у 5 класі, використовувати засоби, опрацьовані в початкових класахІІІ
Таким чином: Знайомі учням з початкової школи: ігрові ситуації, дидактичні ігри, цікаві матеріали, кросворди, демонстраційні наочні засоби у вигляді опорних схем, таблиць, алгоритмів, сигнальних карток ( кольорових, буквених, цифрових )тощо. Основа наступностіЗасоби навчання. Опора на те, що вже засвоєно, опрацьовано, сформовано. Тому здійснення цього принципу починається вже з першого класу.
Методичні рекомендаціїВчителям початкових класів :прагнути не механічного заучування, а осмисленого запам’ятовування учнями правил та основних понять з навчальних дисциплін;працювати над розвитком зв’язного мовлення учнів, логічного мислення, орфографічної грамотності (подвоєння приголосних, апостроф);активізувати роботу на розвиток концентрації та обсягу уваги.
Методичні рекомендаціїКласним керівникам:спланувати роботу зі здійснення соціально-педагогічного супроводу за результатами діагностичних досліджень;спільно з практичнм психологом та соціальним педагогом провести батьківські збори щодо актуальних проблем виховання дітей молодшого підліткового віку, зокрема «Психологія співпраці: як будувати свої взаємини з підлітком?», проводити групові та індивідуальні консультування батьків з проблем адаптації.
Не забувай, що найважливіші зустрічі для кожної людини - це зустрічі з дітьми. Звертайте більше уваги на них - ми ніколи не можемо знати, кого ми зустрічаємо в дитині. Не картай себе, якщо не можеш зробити чогось для своєї дитини. Картай — якщо можеш, але не робиш. Пам'ятай: для дитини зроблено не достатньо, якщо не зроблено всього. Дитина - це не тиран, що заволодіває усім твоїм життям, і не тільки плід плоті і крові. Це та дорогоцінна чаша, яку життя дало тобі на збереження і на розвиток творчого вогню. Це розкріпачена любов матері і батька, в яких буде рости не «наша», «своя» дитина, а душа, дана на збереження. Умій любити чужу дитину. Ніколи не роби їй того, чого не хотів би, щоб робили твоїй. Люби свою дитину всякою - не дуже талановитою, невезучою, дорослою. Спілкуючись з нею, радій тому, що дитина - це свято, яке поки що з тобою. Пам’ятка батькам
Пам'ятайте: Якщо дитину постійно критикувати - вона вчиться ненавидіти. Якщо дитина живе у ворожнечі - вона вчиться агресивності. Якщо дитину висміють - вона стане замкнутою. Якщо дитина зростає у докорах - формується почуття провини. Якщо дитину підбадьорюють - вона починає вірити в себе. Якщо дитину хвалять - вона вчиться бути вдячною. Якщо дитина зростає в чесності - вона вчиться бути справедливою. Якщо дитина живе у безпеці - вона вчиться вірити людям. Якщо дитину підтримують - вона вчиться цінувати себе. Якщо дитина живе у розумінні і доброзичливості - вона вчиться знаходити любов у цьому світі
Висновок Сутність проблеми наступності у навчанні полягає у: послідовності, систематичності розташування матеріалу; в опорі на вивчене і на досягнутий учнями рівень розвитку; в перспективності вивчення матеріалу; в узгодженості ступенів і етапів навчально-виховної роботи;в спільній роботі вчителя 4 класу та вчителів-предметників майбутніх пятикласників