Формувальне оцінювання – це цілеспрямований неперервний процес, під час якого формується культура спільного обговорення у класі, розвиваються навички критичного й творчого мислення, а також формується середовище, яке заохочує учнів аналізувати й запитувати. Формувальне оцінювання підтримує впевненість учнів у тому, що кожен із них здатен покращити свої результати, оскільки учням наводяться приклади того, що від них очікують.
Переваги формувального оцінювання. Формувальне оцінювання надає можливість{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Для вчителя. Чітко сформулювати освітній результат, який потрібно отримати та оцінити в кожному окремому випадку та організувати, відповідно до цього, свою роботу;Зробити учня суб’єктом освітньої та оцінювальної діяльності{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Для учня. Вчитися на помилках;Зрозуміти, що є важливим, а що другорядним;Зрозуміти, в яких видах діяльності є успіхи;Визначити, чого вони не вміють робити
РИЗИКИ впровадження формувального оцінювання Неабхідність досягнення балансу між практиками ФО та «завжди видимим результатом;Низька якість інструментів підсумкового оцінювання;Недостатня узгодженість між підходами до оцінювання навчальних досягнень учнів та моніторингу якості освіти;Додаткові чинники тиску на систему оцінювання-складання рейтингів класів або шкіл за середнім балом результатів ЗНО.
Упроваджуючи формувальне оцінювання в освітній процес, необхідно дотримуватись наступних принципів: {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Увитель Забезпечення постійного зворотнього зв’язку, (надання учням коментарів, порад щодо їх діяльності)Використання техніки і технології навчання в залежності від зміни результатів навчання учнів. Усвідомлення того, що бальне оцінювання різко зменшує мотивацію та самооцінку учня. Усвідомлення необхідності навчити учнів принципам і способам покращення власних результатів. {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Учень. Бере активну участь учнів в організації процесу їх власного навчання.
УМОВИ впровадження формувального оцінювання ВЧИТЕЛЬОрганізація освітнього процесу в такий спосіб, щоб учень став активним учасником, а не пасивним «отримувачем» знань;Створення позитивної атмосфери навчання;Послідовне поширення практик ФО з одночасним використанням результатів підсумкового оцінювання з формувальною метою;Впровадження внутрішнього моніторингу якості освітніх послуг.
У формулюванні конкретних навчальних цілей, за основу доцільно брати таксономію, запропоновану Б. Блумом.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Перед початком роботи. Виявлення потреб учнів. Оцінювання володіння учнями навчальним матеріалом. Виявлення інтересів кожного учня. Постановка цілей{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}У процесі роботи. Заохочення до взаємодіїЗдійснення моніторингу прогресу. Перевірка розуміння. Мотивація метапізнання